haflinger met extreme jeuk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovesrosalie

haflinger met extreme jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:57

Ik heb een haflinger met extreme zomerexeem.
Ze is 2 jaar geleden beginnen te schuren en daarvoor had ze er geen last van.
Ze schuurt tot de stallen het begeven, dus ze staat dag en nacht in de weide met een inloopstal.
Hierin staat elektriciteitsdraad om ongelukken te voorkomen, maar het is een heel grote stal, dus ze kan er op haar gemak in staan.
Ze staat met een exeemdeken maar als het heel warm is, is ze kletsnat van het zweet, dus dan krijgt ze een vliegendeken op. Mijn mama is dierenarts en we hebben al alle mogelijke middeltjes gegeven en gesmeerd, maar we moeten ook oppassen omdat ze zink en koper opstapelt in haar lever.
Het beste werken AVS en Dogexema.
Ze schuurt haar manen af en haar hoofd open aan de grond. Op deze wonden komen vliegen, die de wonden verder openbijten en ze nog meer schuurt. Een vliegenkap is geen optie want de ruwe stof schuurt nog harder. Ze bijt haar bostkas en voorbenen open door de vliegen die er de hele tijd zitten en de wonden erna groter maken. De vliegen bijten ook heel haar achterbenen en uier kapot.
Vliegenspray spuiten helpt niet veel want het werkt niet lang.
Ik smeer elke dag Inotiolzalf op de wonden en hierdoor genezen ze goed, maar ze bijt ze wel terug open, dus een dag niet zalven gaat niet.
Nu het kouder wordt zijn bijna alle wonden genezen, maar ze blijft schuren.
Ze is verschrikkelijk ambetant van de jeuk, bij het borstelen draait ze haar billen constant zodat je zou krabben, en ze wil altijd rollen, zich laten vallen, of tegen je botsen/schuren van de jeuk.
Rijden zit er voorlopig dus niet in.
De ostheopaat is langsgeweest en stelde voor om klei te geven om ze te ontgiftigen en ze had kleine pilletjes gegeven die de jeuk zouden verminderen, maar ik heb de indruk dat het alleen maar erger wordt...
In de winter schuurt ze ook, maar veel minder dan in de zomer.
Mijn mama heeft bloed genomen en het enige dat hier uitkwam was de opstapeling van koper en zink, dus hier wordt op gelet bij voedingssuplementen en voeding.
Cortizone geven gaat ook niet omdat ze dan gemakkelijk hoefbevangen staat.

Wie o wie heeft een wondermiddel of goede oplossing voor mijn probleem?

Bloesem2

Re: haflinger met extreme jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:07

Wat voor krachtvoer krijgt die, kan niet zijn dat daar zo jeuk van krijgt.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:10

Hoi, ik neem aan dat jullie ook al een schimmelbehandeling met imaverol hebben ingezet? En alles daarnaast hebben gewassen en ontsmet. Eventueel tegen schimmel hebben gevaccineerd.

En is schurftmijt of luis uitgesloten?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:15

bijten van borst en tussen voorbenen is heel herkenbaar. Ik ben van plan om een buikflap aan te passen zodat die tussen de voorbenen door naar de borstsluiting loopt zodat de vliegjes daar niet meer kunnen prikken. Hoofd ook, bij mijn paard werkt een hoofdkap niet voor het hoofd, wel blijven de oren beter, maar het blijft kiezen tussen twee kwaden. Kap is nu weer af dus.

Verder heb ik het nu redelijk onder controle met hydrocortiderm, de eerste week 2x daags gesmeerd, daarna 2 weken 1x daags en nu om de dag.

Helaas zijn er nog erg veel knutten dus de deken moet zeker nog een maand op blijven, tot de temperatuur niet meer boven de 10 graden komt en er regelmatig nachtvorst is.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:33

Mag ik vragen welke deken je hebt er zit geloof ik wel verschil in ademen enz

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:54

mss een ventilator ophangen in de schuilstal?

vivana48

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:54

Ik heb ook ervaring met paarden die zo extreem schuren. Ik leef in elk geval met jullie mee en weet hoe frustrerend het is.
Mijn ervaring is dat een paard met deze extreme vorm van eczeem waarschijnlijk niet meer 24/7 buiten gehouden kan worden. Vaak is zo'n paard allergisch voor allerlei invloeden van buiten. Daar wordt ie dan voortdurend aan blootgesteld. Wat je nu doet om het dier te helpen, is heel bewonderenswaardig maar dweilen met de kraan open. Je kunt beter de allergische reactie voorkomen dan een poging doen de gevolgen te genezen en dat kan, naar mijn idee, alleen door zo'n paard écht binnen te stallen. Niet in een stal die direct grenst aan de buitenlucht. Vaak is het voldoende dat het paard alleen 's nachts op stal gaat. Daarmee omzeil je al zonsopgang en zonsondergang welke de meest zware uren voor een eczeempaard zijn.
Echter heb ik momenteel ook een paard die het maar een halve dag volhoudt buiten met eczeemdeken van Rambo. Zonder goede binnenstal zou dit paard beter af zijn dood dan levend.
Ik weet niet welke mogelijkheden jullie hebben en heb er natuurlijk ook begrip voor wanneer iemand dit niet kan bieden. Ik wens jullie in elk geval heel veel succes toe!

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:04

lovesrosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:45

Ze heeft een Rambodeken op, maar ze kan niet heel goed tegen de warmte.
Ze krijgt pony-eten met beperkte koper en zink en geen melasse in.
Ze in een stal zetten die afgesloten is van de buitenlucht gaat niet, omdat ze niet
op een stalling staat en de stallen bij ons aan de weiden grenzen.
Haar altijd op stal houden is ook geen oplossing, omdat ik er dan niets mee kan aanvangen.
Ze moet op tijd haar energie kwijt geraken, want ze beukt tegen de deuren en wordt helemaal gek als ze te lang opgesloten zit. :\

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:17

En mijn voorstellen al gebeurt?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 03:02

Er is een nieuw soort voer op basis van rijst rice bran kijk eens op site van bit heel artikel hierover Schijnt heel goed te zijn bij zomer exzeem

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:03

gebeurd :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:08

Zomerexceem zou in de winter weg moeten zijn dan zijn er geen steekbeestjes.

Ik zou gaan nakijken of het voer of orgaan gerelateerd is en of er geen beestjes zoals luis, mijt of schimmel aanwezig is? Ander ruwvoer of krachtvoer en eventueel controle van de lever. Werkt die niet goed worden ze gek van de jeuk. Ook IR kan erge jeuk veroorzaken, dat is dan ook het hele jaar door en niet alleen in de zomer.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:59

Het lijkt op een hardnekkige parasiet. In Nederland is het helaas niet meer legaal verkrijgbaar, maar sommige VA-en kunnen nog in Duitsland aan Sebacil komen. Dit moet je aanlengen met water en dan de ramp-plekken goed tot op de huid spoelen/schrobben. Sebacil is giftig, dus wees voorzichtig: gebruik altijd handschoenen. Jeuk is erger dan pijn (kan een beestje op den duur zelfs letterlijk knettergek maken), dus niet te lang wachten met verder behandelen. ;)