verschil?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evita13

verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:07

hallo bokkers,

ik had een vraag , ik wil mijn paard scheren maar weet niet hoe zij er op reageert ik las dat de sectolin tondeuze wel goed te gebruiken was maaar......

wat is nou het grootste verschil tussen een tondeuze en scheermaschine ??
ik wil niet mijn hele paard scheren maar meer het jacht model .

alvast bedankt.

gr bontebonte

hwn

Re: verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:14

Een tondeuse is meer een opscheermachine, voor hoofd en zo. Hiermee zal je een paard niet van zijn wintervacht kunnen ontdoen vrees ik.

Kan je geen scheermachine huren, of iemand inhuren met scheermachine, die het voor je doet?

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:18

huren is best duur en ik wil het graag zelf doen om te leren (geleerd op school) om zelf een scheermaschine te kopen is ook niks. ik ben bang dat mijn paard het geluid eng gaat vinden .

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:20

Ik heb zelf de sectolin tondeuse (die voor het hoofd en benen) en daar heb ik mijn paarden meerdere keren geheel mee geschoren voor de winter. Je moet zorgen dat je een verlengsnoer hebt en een paar extra messen maar dan kan de machine het wel doen en hij is praktisch geluidsloos.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:34

De sectolin tondeuses gaan toch op accu ?
Ze zijn er iig niet voor gemaakt om een paard helemaal mee te scheren, de motor is niet zo sterk en het duurt 3x zo lang.

Als je echt een paard helemaal wilt scheren zou ik toch kijken voor een scheermachine, die zijn veel sterker.. als je een beetje een goede hebt glijden ze zo door de vacht heen en ben je veel sneller klaar dan met een kleine tondeuse.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:43

Peerke_ schreef:
De sectolin tondeuses gaan toch op accu ?
Ze zijn er iig niet voor gemaakt om een paard helemaal mee te scheren, de motor is niet zo sterk en het duurt 3x zo lang.

Als je echt een paard helemaal wilt scheren zou ik toch kijken voor een scheermachine, die zijn veel sterker.. als je een beetje een goede hebt glijden ze zo door de vacht heen en ben je veel sneller klaar dan met een kleine tondeuse.

Je hebt helemaal gelijk hoor! De sectolin tondeuse is op accu maar in mijn ervaring is de batterij niet groot genoeg om een heel paard te scheren. Zelf scheer ik mijn paarden met de tondeuse omdat ze zo fijn en stil zijn en ook een stuk goedkoper dan een grote, helemaal nu ik maar 1 paard heb om 1x per jaar te scheren. Het duurt langer met de tondeuse, maar ik denk dat het resultaat net zo goed is. mijn paarden hebben nooit een scheerpatroon erin (scheerlijntjes) en zijn erg mooi en kort. Maar zoals jij ook al aangeeft, het duurt een stuk langer. Ik zou de tondeuse ook niet gebruiken om een teddybeer paard mee te scheren, maar eentje die dekens op heeft maar toch iets een wintervacht heeft. Door een echt dik vacht zal hij denk ik niet scheren.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:51

Klopt, bij de SE-200 kun je de oplaadkabel ook tijdens het scheren gebruiken :j
Hoeveel paar messen heb je wel niet nodig om een paard helemaal te scheren ?

TS, koop niet de goedkope SE-100 of die roze.. 3 dikkere haren en die machines lopen al vast. De SE-200 is veel beter.
Als je bang bent voor het geluid, koop ook geen goedkope machine, op internet staan er voor 100-150 euro. Dat zijn behoorlijke herriemakers, investeer dan in een goede machine, en houdt de aanbiedingen in de gaten :j

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:56

Het verschil zit hem in de breedte van de messen. Een tondeuse kop is kleiner dan een groot scheerapparaat waardoor je er iets langer over doet.

Ik scheer geregeld paarden met de tondeuse omdat ze angstig zijn voor het grote apparaat. Ik heb de moser max45 top machine en betaalbaar. Wel zorgen voor een extra kopje 3mm zodat je altijd scherpe messen op voorraad hebt.

Zie de post hierboven. koop geen goedkope grote scheermachine, krijg je alleen maar ellende mee

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:56

bontebonte schreef:
ik ben bang dat mijn paard het geluid eng gaat vinden .

Daar kan je 'm toch aan laten wennen?

Scheermachine op een afstand aanzetten (zover weg dat je paard echt niet bang wordt), brokje in paard, scheermachine uit. Aan, brokje, uit. Beetje slim paard heeft snel genoeg in de gaten dat dat 'rotgeluid' goed nieuws is :)

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:57

ja ik was niet van plan om haar helemaal te scheren . alleeen een lijn van hals tot kont en dr buik onderop dan,
ik heb haar nog nooit geschoren en omdan een scheermachine te kopen is het wel beetje duur stel ze is er bang voor heb ik dat geld voor niks uitgegeven ..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:00

Nooit met brokken doen. Daar krijg je juist een vervelend pas van. Wat als de brokjes op zijn en je bent nog niet klaar? Krijg je alleen maar gevaarlijke situaties van.

Je moet zelf over een goede dosis horsemanship beschikken. Nog nooit problemen gehad.

Een paard weerspiegeld jouw gedachten. Ben jij bang? Dan is het paard ook bang.

Geef jij er niks om? Dan zal het paard het ook toelaten. Simpel as that!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:04

kaatje77 schreef:
Nooit met brokken doen. Daar krijg je juist een vervelend pas van. Wat als de brokjes op zijn en je bent nog niet klaar? Krijg je alleen maar gevaarlijke situaties van.

In principe heb je helemaal gelijk. Ik bedoel dan ook niet voeren tijdens het scheren maar een paar keer een brokje als het paard de scheermachine voor de 1e keer hoort. Zodat ie een goede associatie krijgt bij het geluid ervan.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 14:05

welke kan ik dan het beste gebruiken?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:14

Als je voor de tondeuse gaat zou ik een SE-200 nemen :j
Die is niet heel duur, rond de 65 euro zo uit mijn hoofd.. Mocht hij echt vastlopen na een paar keer scheren is dat minder weggegooid geld dan een hele dure tondeuse.

Scheermachine's heb je wat meer keuze in, dat is maar net wat je er aan wilt uitgeven.
Wij scheren met de constanta 4, heeft nog een redelijk normale prijs, is niet heel zwaar, geen echte herriemaker en is een sterke machine.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:59