Met scheren zadelplek laten staan, zin of onzin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Met scheren zadelplek laten staan, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 08:21

Ik scheer mijn haflinger al een paar jaar helemaal. Ik laat altijd hoofd en benen er in en een zadeldekje: http://i.imgur.com/TcOG7Qe.jpg
Mij is altijd geleerd: zadeldekje laten staan, want de korte haren gaan irriteren onder je zadel en het haar geeft wat extra demping.
Maar is dat ook zo?
Ik ken namelijk ook heel veel mensen die gewoon de hele rug scheren.

Is het nou zin of onzin om het te laten zitten? Wat is jullie ervaring en mening?

xSiep

Re: Met scheren zadelplek laten staan, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:24

Ik lees even mee! Ik deed altijd ook zadeldekje laten staan, maar ik zit er aan te denken om dat er dit jaar ook af te halen. Je ziet het ook meer heb ik het idee. Ten eerste staat het een stuk mooier, en ten tweede wordt dat gedeelt altijd erg vies door het vele. Heb niet het idee dat het nut heeft.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:24

Ik laat hem ook altijd staan om de zelfde rede als jij al gaf :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:32

Ik scheer nu een paar jaar heel het dekje er ook af, omdat mijn paard Cushing heeft en dan het haar wel 10 cm lang kan worden. Dit lijkt mij ook niet fijn onder een zadel dus vandaar.
Hij heeft geen last van het geschoren zijn onder het zadel. Dus ik denk dat het niet uitmaakt.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:35

Ik scheer alles, behalve de bovenkant van het hoofd. Heb het idee dat paardlief er geen last van heeft.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:36

ik laat het ook altijd staan, om de redenen die al gegeven zijn, maar ook om het verschil tussen geschoren/niet geschoren te kunnen zien. Je ziet dan goed of er al veel haar is teruggegroeid en in de lente weet je dan ook wanneer ze volledig uitgeruifd zijn (als het je dat stukje niet meer ziet).
Ik vind het ook altijd erg leuk om dan dat stukje dat niet geschoren is lekker te roskammen om de haren er uit te krijgen in de lente :D

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:36

Ik scheer mijn sportpaarden al paar jaar helemaal ook het zadelstukje. Nooit geen problemen gehad hoor. Bij klanten scheer ik vaak wel zadelstukjes, sommige willen persee alles er af. Heb nog niet gehoord dat het is gaan schuren ofzo.
Gewoon goed schoonhouden en poetsen zodat er geen zand tussen je dekje en de huid zit. Met zadelen dekje goed in de kamers omhoog halen zodat je genoeg ruimte hebt en niet te strak over de rug ligt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:40

Als alles eraf gaat, gaat ook het 'dekje' eraf. Nog nooit problemen mee gehad. Heb het hier trouwens over een pony met een vacht waar de gemiddelde IJsbeer jaloers op zou zijn dus heel eerlijk.. het ziet er anders ook echt niet uit :') En aangezien hij er geen last van heeft vind ik het niet nodig het te laten zitten. Maar dit zal waarschijnlijk van paard tot paard verschillen. Kan me voorstellen als je paard al een dun/gevoelig huidje heeft dat het dan wel kan gaan irriteren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:46

Ik scheer het er ook altijd af. Veel te dik onder mijn zadels en een enorme zweetplek. Nadelen vind ik het niet hebben.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:49

Hier gaat alles eraf, het wordt anders alleen maar een grote zweetvlek. Pony heeft ook een aardige wintervacht.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:40

Ik scheer mijn paard altijd helemaal behalve op de zadelplek, inderdaad om eerder genoemde redenen maar heb afgelopen jaar wel getwijfeld om haar helemaal te scheren.

Ashleyhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:46

Ik scheer mijn paard iedere winter ook helemaal. Nooit problemen gehad, inderdaad gewoon goed schoonhouden en voor je het weet is hun vachtje weer zo gegroeid dat de haren weer gaan liggen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:32

Ik laat het altijd staan. Mijn paard is enorm gevoelig voor schuurplekken.
Ik heb ooit 1 jaar het zadeldekje weg geschoren waarna hij behoorlijke schuurplekken heeft gehad van het zadel of de deken. Terwijl deze beide prima passen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:44

Ik volg mijn paard wordt eind van de maand geschoren voor het eerst en het zadel dek blijft ik weet niet waarom.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:58

Hier ook gewoon kaal. Alleen de voorkant van haar hoofd en oren blijven behaard. Geen enkel probleem mee. Ik gebruik wel altijd schone dekjes en poets goed op die plek.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:50

Ik scheer het bijna altijd weg tenzij klanten het echt willen laten staan. Zie er bij 9 van de 10 paarden geen nut in. En heb er al heeeeeel wat geschoren :'). Een uitzondering wasr het degelijks iets doet.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:53

Ik scheer het altijd weg!
Anders blijft het nog dik en nat onder het zadel..
Vandaag ook 2 geschoren en volledig kaal :)

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:21

Eerst werd die van mij helemaal geschoren, en had toch wel schuurplekjes van zijn korte haar onder het zadel. (en ja het zadel ligt echt gewoon goed :P ) nu sinds twee jaar laten we het zadeldekje staan en heeft meneer nergens last van (met hetzelfde zadel). Bij die van mij maakt het dus wel degelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:24

Ik laat het staan. Paardlief krijgt anders kale plekken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:36

Ik heb het de laatste jaren dat ik mijn merrie schoor ook meegeschoren, die liep ook voor de wagen en dan stond het mooier en die plek bleef na het rijden altijd vies nat en plakkerig.
Ik heb nooit problemen met schuren of irriteren gehad.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:24

Ik laat altijd een dekje staan. Vorig jaar per ongeluk te klein geschoren. Na het rijden kreeg ze schuurplekken er van. Niet op de plek van het zadel, maar precies achter het dekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:32

Vorig jaar voor het eerst geschoren, hop alles eraf. Niet slim meneer kreeg schuurplekken op zijn rug (wat heb ik me schuldig gevoeld)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:45

Ik heb nooit een zadeldekje laten staan, gewoon alles eraf. Vroeg me altijd af waarom somige een dekje lieten staan, nu weet ik dus waarom:-)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:56

Ik haal alles eraf. Vind het spuug lelijk en mijn paard krijgt geen schuurplekken oid erna. Scheer het er al 6 jaar vanaf :)

broelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:38

ik scheer het ook altijd af, veel mooier en praktischer