Drachtige merrie onder deken zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mikk_

Drachtige merrie onder deken zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 10:01

Hallo Bokkers,

Voor mijn vriendin heb ik een vraag. Zij heeft een drachtige merrie die in februari een veulen verwacht. Zij wil de merrie graag onder een deken hebben zodat ze in de winter rustig kan blijven doorrijden. Is het slim om een deken op te doen als de merrie vroeg in het jaar bevalt? In februari kan je de deken er toch nog niet afhalen? Kan het veulen wel drinken met een deken op en is dit wel veilig? Allemaal vragen die in me opkomen

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en adviezen. Alvast bedankt!

Caira

Re: Drachtige merrie onder deken zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:04

Ik heb het nooit gedaan, ik vind het veel te eng met al die riempjes. Daarnaast vraag ik me af hoe fanatiek je wilt blijven rijden als de merrie in feb. al uitgerekend is. Mijn merrie gaf 3 maanden van tevoren aan dat het genoeg was.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:06

Ik zou het niet doen zelf, qua bevalling en drinken bij de moeder. Sowieso de bilkoorden eraf halen dan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:07

Wij hebben vorig jaar de merrie de hele winter onder een regendeken met fleece voering gehad. Deze in maart afgedaan toen ze echt kegelde en daarna moest de merrie de eczeemdeken op toen het veulen er was. Geen probleem veulen steekt het hoofd prima onder de deken (rambo sweet itch hoody)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:10

Hoezo kan je niet rijden als je paard zonder deken staat? :o?
Neem toch aan dat de mate van training met een (hoog)drachtige merrie niet dusdanig zwaar is dat ze geschoren moet worden. Gewoon lekker zonder deken en als je hebt gereden even op stal met een zweetdekentje? Zodra paarden koud zijn kunnen ze gewoon weer naar buiten, ik heb genoeg paarden gereden die zonder deken stonden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:13

Ik zou het niet doen, als ze al in februari aan de telling is, kun je al binnenkort een stapje terug doen in de training en idd ook zonder deken kun je nog wel wat rijden.

Een veulen met een merrie met deken zou ik zeker proberen te voorkomen, is toch extra risico waar je niet op zit te wachten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:15

Ik zou er ook niet aan beginnen, je kan toch niet eindeloos zwaar doortrainen met een (hoog)drachtige merrie dus die paar keer dat je een rondje extra moet uitstappen zou ik niet vinden opwegen tegen het ongemak dat je straks hebt met veulen/deken.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:19

Dankjewel voor jullie reacties! Rijden kan inderdaad gewoon zonder deken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:21

Gewoon zonder deken laten staan en paard haar wintervachtje laten kweken. ;)
En adviseren om haar goed droog te stappen en uiteraard niet teveel in het zweet te jagen. Ze zal toch zo langzamerhand haar paard minder aan het werk zetten dus dan bouwt het poaard zijn eigen vachtje wel op.

Deken en veulen heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd, maar dan praat ik wel over een vliegendeken icm veulen ;)

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:15

ik zou het ook niet doen. je weet maar nooit wat er kan geebeuren