nut van een regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whisper5

nut van een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 21:20

Ik heb even een vraagje,
Wat is precies het nut van een regendeken?
Ik heb een fjord die nu nog dag en nacht buiten staat. Vanaf november gaat ze 's nachts op stal. Ze heeft tot nu toe altijd zonder deken gestaan. Ik rijd haar gewoon recreatief ongeveer 3/4 keer in de week.
Nu weet ik niet of het handig is om een regendeken aan te schaffen. Doen jullie die alleen op als het regent en daarna weer af? of hebben ze die gewoon de hele dag op omdat ze toch niet zo dik in voor het geval het gaat regenen? en opzich kunnen paarden toch prima tegen regen?

ik hoor graag jullie verhalen waarom je juist wel of juist geen regendeken om doet.

Sjolvir

Re: nut van een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:25

Ligt eraan wat jij wilt en hoe goed je paard is in haren maken.

Mijn fjord staat nu gewoon bloot, die vind het nu onder deken veels te heet.
Mijn zwarte paard staat nu onder dun regendekje, want dat is een koukleum

Dekens hebben voor delen.
Paard blijft veel schoner.
Heb je een koukleum dan blijft hij droger en dus warmer.

Dekens hebben nadelen.
Je moet ze kopen.
Ze lekken ook wel eens door, dus je moet ze dagelijks controleren, als doorgelekt eraf.
Ze kunnen te warm zijn voor je paard.
Ze kunnen kapot.

Als je paard 24/7 buiten staat zonder deken, je paard niet te goed poetsen, dan poets je zijn vetlaagje weg en zeker niet wassen met shampoo.

Paarden kunnen trouwens beter tegen kou dan aanhoudende regen en vocht.
Bedoel ik niet een buitje waarna ze weer opdrogen, maar aanhoudende moesson zeg maar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:30

Als je paard heppiepeppie is, zou ik niet beginnen aan een (regen-)deken.
Je paard heeft van nature een goed passende waterdichte warme deken (wintervacht).
Als je met dekens begint, zul je er steeds rekening mee moeten houden. Van het een komt vaak het ander: wisselen, gevoerde dekens gaan gebruiken, etc. Je komt er niet zo gauw meer van af.

Mijn oudje kreeg een regendeken op met regenachtige, koude dagen toen zijn weerstand niet meer optimaal was.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:32

Het nut van een regendeken is dat het beschermt tegen de regen. :+ grapje
Er zullen genoeg mensen zeggen dat je paard het niet nodig heeft en er zullen er genoeg zijn die zeggen dat ze het wel nodig heeft, meningen verschillen.
Je zeg ik rij 3/4 keer in de week, rij je je paard dan ook echt tot ze droog is of zet je haar zo weer terug?
Wil je je paard schoon houden zodat je wat makkelijker kan rijden?
Rij je intensief of niet?
Scheer je je paard?
Als je aan een deken begin dan leg je hem op en haal je hem niet meer af de vacht past zich hier in aan en dat werkt niet als je hem dan wel en dan niet op leg.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:32

Daarbij is het handig dat ze droog zijn voor je gaat rijden.

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 21:34

Ik zie niet aan haar dat ze het koud heeft nee, naar mijn idee is ze harstikke happy inderdaad haha! Ik hoorde alleen allemaal mensen om me heen die hun regendekens weer uit de kast gaan pakken, vooral met het weer van vandaag :P dus toen dacht ik, is dat dan echt nodig..?

Ik rijd 1 keer in de week intensief bij les, maar dat is minstens een half uur heen en terug stappen dus dan stap ik haar wel weer droog. En ik scheer haar niet nee, nog nooit gedaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:38

Niet nodig maar ik heb voor nood altijd dekens op voorraad liggen zeker met een oudje van 26.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:41

Als het niet nodig zou ik er niet aan beginnen zeker niet als ze straks gewoon op stal gaan.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:56

Ik heb voor allebei mijn paarden regendekens. Een had 'vroeger' geen schuilstal en kreeg 'm op bij aanhoudende regen (geen kans om op te drogen). Het andere paard is momenteel erg mager. Niettegenstaande ze een schuilstal heeft, wil ik haar het deken omdoen bij aanhoudend slecht weer. Heb liever dat ze wat vetjes aanmaakt dan dat ze al haar energie opgebruikt om zich warm te houden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:02

Als je je paard droog onder een regendeken zet vinden ze het vaak wel lekker als het een hele tijd regent en ze hebben geen of weinig schuilmogelijkheid.
Zet je ze er nat onder dat kost het mega veel energie om warm te worden/blijven.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:04

Mijn paard gaat als het regent in de schuilstal staan,tenzij ze een regendeken opheeft dan blijft ze lekker buiten.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:26

Ik gebruik in najaar en voorjaar een regendeken. Ik houd mn paard graag kort in de vacht, dus van zodra het kil wordt gaat er een regendekentje op, dag en nacht. Bij mij is het dus vooral een 'opstapje' naar de dikkere dekens en om de vacht kort te houden.
Ik adviseer mijn klanten wel altijd: of je doet wel dekens, of niet. Daarmee bedoel ik: als je met een regendeken werkt, vind ik dat je ook in de koudere periodes een dikker deken moet opdoen. Je hebt je paard immers belemmerd om vacht aan te maken, dan moet jij zn temperatuur regelen. Omgekeerd ook: als je in de winter een 200 of 300 grams wil opdoen, moet je dat naar mijn gevoel ook opbouwen met eerst een 0grams, anders leg je een dik deken op een paard met wintervacht = te warm..

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:32

Mallootje schreef:
als je met een regendeken werkt, vind ik dat je ook in de koudere periodes een dikker deken moet opdoen. Je hebt je paard immers belemmerd om vacht aan te maken

Ik snap het niet helemaal :o Een paard maakt onder een regendeken toch gewoon vacht aan die hij nodig heeft om warm te blijven met de deken op? Een paard onder een regendeken heeft toch niet net zo'n dunne vacht als eentje onder 300 gram?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:38

Ik heb voor alle 4 de paarden regendekens,maar 3 ervan krijgen ze alleen maar op bij langdurige regenval,bij langdurige sneeuwval en bij nat weer met een snijdende wind.Ik doe dit omdat ze geen schuilstal hebben,wel bomen,maar die zijn kaal en hebben geen nut.
Ik heb er nu 1 wel met regendeken op,omdat zij te mager is en dan teveel energie gebruikt om warm te blijven.
Als ik met een deken aan kom lopen rennen ze allemaal keihard weg.Eenmaal deken op,gaan ze rollen om die deken van hun rug af te krijgen.Ze willen duidelijk geen deken op.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:38

Voor mijn paard heb ik alleen een waterdichte 200 en een 400 grams deken. Ik heb het idee dat ze onder een regendeken het kouder heeft dan zonder, op dagen met buien. Zonder deken droogt ze snel op tussen de buien door en ik denk dat een regendeken een stuk langer nat en dus koud blijft. En daarbij heb ik ook geleerd dat paarden die zonder deken staan en t fris krijgen hun haren overeind zetten (soort kippenvel idee) om zo de warmte beter vast te houden en dat gaat niet met een deken op.
Nu heb ik wel een makkelijk paard qua vacht. Ze begint nu een klein beetje "fluffy" te worden, maar neus en oren zijn gewoon warm. Zodra de temperatuur gaat zakken of er hele dagen regen komen of ik merk dat ze het koud krijgt, krijgt ze de 200 grams op. Ze zweet er dan niet onder. Dan verhaart ze een dag of 2 en dan heeft ze een fijn dun vachtje. Ik leg de deken er dus op als ze begint met een vacht te maken. Zou ik langer wachten, vind ik dat ik haar dan eerst zou moeten scheren.
Dus mijn advies zou zijn dat een regendeken niet echt nodig is. En dat het anders wel fijn is om hem alleen met regen op te doen, maar denk dat dat een heel gedoe zal zijn.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:40

Hangt er vanaf wanneer je die 0gram oplegt. Ik heb die nu op mijn paard, en daaronder maakt hij op dit moment geen vacht aan. Als het kouder wordt, ga ik dikkere dekens opleggen. Maar ik vind dat ik het niet kan maken om nu 0gr op te doen zodat ie kort in de vacht blijft, en dan als het koud maar droog is geen deken meer op te leggen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:41

Ik heb voor mijn mini en maxi ook regen/winterdekens. Zij staan 24/7 buiten maar maken alletwee niet genoeg vacht aan om zich warm te houden met temperaturen die flink kunnen dalen 's nachts. Zelfs met onbeperkt hooi en een schuilstal merkte ik dat ze begonnen af te vallen, ze gingen dus aan hun reserves.

Door een deken erop te leggen heb ik ze geholpen, mini en maxi hebben nu alletwee een deken van 200 gram én hun winterharen en dan gaat het gelukkig goed. Ze blijven nu ook mooi op gewicht en staan er niet verloren bij.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:44

Mallootje schreef:
Hangt er vanaf wanneer je die 0gram oplegt. Ik heb die nu op mijn paard, en daaronder maakt hij op dit moment geen vacht aan. Als het kouder wordt, ga ik dikkere dekens opleggen. Maar ik vind dat ik het niet kan maken om nu 0gr op te doen zodat ie kort in de vacht blijft, en dan als het koud maar droog is geen deken meer op te leggen.

Eenmaal op moet de regendeken op blijven natuurlijk, maar ik vroeg me dus af of het dan noodzaak is een steeds dikkere te nemen. Ik ken namelijk een aantal paarden die het prima doen de hele winter onder een regendeken (ofwel een 0 grams). Het aanmaken van de vacht gaat trouwens ook voor een groot deel op daglengte, dus niet alleen afhankelijk van wanneer je de deken oplegt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:52

Hier heeft maar 1 van de zes een regendeken op. Die heeft een heel andere vacht dan de andere vijf en heeft het ontzettend snel koud als het regent. Dus krijgt ie een regendeken op en dan is ie weer happy. Zonder regendeken is hij stijf en boos. hangt dus echt van paard tot paard af of het nuttig is of niet. :) Een paard dat zonder regendeken happy is zou ik niet zo snel een deken op leggen eerlijk gezegd. :) Maar als het niet anders kan, ja, dan krijgen ze hier een deken. Liever een deken op dan een paard dat stijf is en staat te bibberen.

peetje190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:57

de mijne krijgt een deken op omdat hij anders veel te dik in zijn haren komt en daardoor veel te nat word tijdens het rijden, wat vervolgens heel lang duurt om op te drogen.
als je je paard bij huis hebt is dit niet zo erg omdat je dan een zweetdeken op kunt gooien en die een uur later af haalt.
ik heb m niet bij huis dus wil m droog hebben voor ik naar huis ga.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:01

Tabaluga12 schreef:
Mijn paard gaat als het regent in de schuilstal staan,tenzij ze een regendeken opheeft dan blijft ze lekker buiten.

Mijn paard gaat ook binnen staan als het regent terwijl zijn maatjes lekker buiten blijven, met een regendeken gaat ook blijft ook mijn paardje gewoon bij de anderen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:38

De mijne krijgt standaard een regendeken over haar staldeken als ze overdag naar buiten gaat en het dreigt te gaan regenen. Op die manier heeft ze op stal altijd een droge schone deken op. Ik vind dit systeem echt ideaal.
Daarnaast zijn staldekens vaak goedkoper dan outdoor winterdekens en heb je natuurlijk verschillende grams dekens. Als het relatief warm is zoals nu dan gaat de 100grams overdag af en gaat ze alleen met regendeken op naar buiten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:40

Mijn fjord staat ook bloot, mijn kwpner heeft wel een op dit moment een regendeken om.
Hij is al wat ouder en ik scheer hem binnenkort dus dan komt er een gevoerde en daarna winterdeken op.

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:46

De mijne heeft nu een regendeken op met fleecevoering,
dit vooral omdat ik niet wil dat ze te veel haar aan maakt, waardoor ik een eeuw bezig ben om haar droog te stappen. In de winter wordt ze geschoren,
en daardoor vind ik deze deken met voering juist handig, zodat ze al niet te veel haar aan maakt, en wanneer ze binnenkort op stal komen krijgt ze 100 grams op. en dan wordt ze ook geschoren.
dus het is bij mij vooral voor het voorkomen van haar wintervacht.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:14

De voordelen van een regendeken:
Je paard word minder snel vies
Je paard blijft droog

Nadelen:
Ze kunnen kapot gaan

Ik denk dat de meeste paarden ook naar de schuinstaande gaan als ze geen deken ophebben en het regent @tabaluga12