regendeken over zweetdeken gooien na training?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibo

regendeken over zweetdeken gooien na training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:39

Hallo.

Een vriendin van mij vroeg wat ik vond van een regendeken op een zweetdeken te leggen na het trainen.
Zelf vond ik dit geen goed idee aangezien de warmte dan veel slechter weg kan.

Het probleem is alleen dat ze haar paard 24 uur buiten heeft staan zonder dekens. Het gaat ook alleen maar om de keren dat het regent. Als het niet regent krijgt het paard na de training alleen een zweetdeken op.

Weten jullie nog een andere oplossing voor de regenachtige dagen. Ze mag haar paard niet scheren en heeft geen beschutte stal of iets waar ze het paard vast kan zetten. Ook wil ze niet met dekens gaan werken.

Alvast bedankt voor het meedenken

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:41

wat is de reden dat ze geen dekens wil gebruiken?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:43

De training aanpassen, zodat het paard niet dermate zweet dat het lang duurt voordat het droog is.
Tenminste dat is wat ik altijd in de winter doe en ik deed tijdens het uitstappen vaak al de zweetdeken om.

MarlindeRooz

Re: regendeken over zweetdeken gooien na training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:45

Gewoon zonder deken neerzetten na goed uit te stappen en je verdiepen in hoe paarden warmte kwijtraken...

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:52

Training aanpassen is moeilijk het gaat om een fries die s'avonds 3 kwartier meeloopt met de ponyclub. Eigenaar wil er geen deken op omdat er overdag geen zicht op is en de paarden met meerdere paarden samen buiten staan.

Marlinde ook al stap je hem goed uit dan blijft hij nog lang nat onder zijn vacht.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:55

Mijn inziens kan op de ponyclub de lessen wel aanpassen. De ruitervereniging waar ik jaaaaren leste hadden altijd de paarden dekenloos en 24/7 buiten. Maar de lessen werden wat aangepast, er werd wat meer gestapt en de aandacht ging wat meer naar bijvoorbeeld houding/zit, leren van zijgangen in stap ed. De paarden hadden uiteraard wel wat gezweet, maar vele malen minder als wanneer de les onaangepast zou zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:55

natuurlijk niet !
de zweetdeken voert vocht af, en de regendeken houd het vast.
word er erg nat onder dan.
ff de tijd nemen, om droog te stappen..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:57

Als het goed is is de huid na goed uitstappen gewoon droog en kan hij terug de weide in. Paarden zijn ervoor gemaakt ;)

Fleecedekens vind ik helemaal niks. De vacht van mijn pony heeft namelijk dezelfde functie.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:59

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:05

Oke bedankt voor jullie reacties.
Spicegirl uitstappen doet ze wel.

Het gaat haar er gewoon om dat haar paard daarna de koude nacht ingaat. Het beste kan ze dus goed droog uitstappen. en vervolgens een goede ventilerende regendeken opgooien?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:05

Dat ligt aan de temperatuur. Als het 0 graden is krijgt hij het onder zo'n deken hartstikke koud omdat hij zichzelf niet warm kan houden. Als je echt een deken wilt zou ik voor de Bucas Smarttex gaan, maar nogmaals: de vacht van een paard is hiervoor gewoon gemaakt ;)

Ik stap mijn pony uit, zodat zijn huid droog is en dan gaat hij weer gewoon de wei in.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:18

geen deken op doen. Het paard heeft het warm, dat is de redenen van het zweten. Dan gaan wij daar lekker een warme deken op leggen %)

Je kunt wel de afbouw van je training aanpassen. Bij kouder weer wat meer stukjes draven tijdens je 'uitstappen' dan zorg je er voor dat de wamte van binnenuit komt en het vocht dus van de huid af verdampt. De spieren kunnen er prima voor zorgen dat het paard het niet koud krijgt na arbeid+zweten. Als de huid dan droog is red het paard zich verder zelf wel.

Ik kan niets met een paard wat het veel te warm krijgt tijdens zijn arbeid dus scheer en werk met dekens. Maar zelfs dan gaat er niet snel een zweet of uitrijdeken op na arbeid. Door middel van activiteit zorg ik er voor dat hij niet te snel afkoelt.