Ligt er maar net aan wat je wilt, wil je ook echt de vachtgroei tegen gaan? Zelf vind ik het nu veel te warm voor een deken, het is ruim 20 graden met een zonnetje overdag. Mijn pony staat dan ook zonder deken (ook snachts) buiten. Als het regent of een stuk kouder wordt gaat er wel een deken op. Zijn vacht is wel flink aan het groeien. Eind oktober/begin november wordt hij geschoren en krijgt dan uiteraard een deken op. Aangezien ik zelf een hekel heb aan dekens wil ik er liever niet te vroeg mee beginnen.
Nouvel
Geplaatst: 16-09-14 18:10
Ik heb niks op nog, vind het nu toch echt nog te warm.
Mijn fries heeft ook nog niks op. Pas als het kouder en regenachtiger wordt. Dan een ongevoerde. Maar het is nu nog echt te warm!
Sjolvir
Geplaatst: 16-09-14 18:12
Hier ook nog niets, stikt die arme ziel overdag de moord, wacht eerst tot het kouder is.
Anoniem
Geplaatst: 16-09-14 18:14
Een vliegendeken. Verder is niet de temperatuur leidend bij aanmaken wintervacht maar de daglicht lengte. Mijn verzorgkroel gaat in januari al ruien terwijl het tot april koud kan blijven en begint eind juli weer aan de wintervacht te werken.
dancer_
Geplaatst: 16-09-14 18:14
Vind het nu overdacht toch echt veel te warm voor een deken hoor. En 's avonds, sja als je een deken op wil doen moet je het doen maar nu vind ik het persoonlijk nog niet nodig..
Mijn paard heeft nooit een winterdeken op... als enige op stal met zo'n 50 paarden....
Britta31
Geplaatst: 17-09-14 22:30
Nu de vliegendeken nog.Als het kouder word met wind de regendeken voor de tocht en als het 4/5 graden is de winterdeken in de nacht en overdag dan de regendeken.Als het overdag ook 4/5 graden is de hele dag de winterdeken.En ze heeft in de winter een super dikke grizzly vacht.Ze loopt 24/7 buiten.
Vind het nu ook nog veel te warm. Ik wachtte altijd tot het 's nachts rond de 5 graden werd, dan scheren en meteen een all season deken op. Deze bleef dan de rest vd winter op.
Shenavallie
Geplaatst: 21-09-14 15:12
Wij gebruiken bij de paarden in zijn geheel geen dekens, maar stappen ze gewoon goed uit na arbeid. Daarna eventueel met een spons en wat water de zweetplekken onder het tuig afnemen en klaar. Als je paard geen deken gewend is, dan hoeft het dus ook niet. Moet zeggen dat ik het momenteel voor dekenpaarden nog erg warm vind. Ze staan al gauw te zweten onder een deken op dit moment en dat maakt het er heel oncomfortabel voor een paard op.