wintervacht en dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bovanuitert

wintervacht en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 09:02

Hallo,

Ik heb al een beetje rond gekeken of ik het antwoord op mijn vraag kon vinden, maar ik stel hem wel.

Ik heb 2 pony´s (Haflinger en Welsh) ze staan heel de dag buiten en s nachts in een buiten stal. ze staan nog zonder dekens maar mijn welshje krijgt nu al een dikkere vacht en begint al als een gek te verharen.

Ik heb voor mijn Welsh een water dichte winterdeken van 200 gr. moet ik deze al op doen of kan ik beter haar nu een wintervacht laten krijgen en tegen de tijd dat het echt koud word scheren en dan een deken op?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Bo

Amiigo

Re: wintervacht en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:04

Je kunt je vraag stellen in het centrale deken topic :) Ik zou nou geen 200 grams opleggen, veel te warm! Ik zou hem gewoon scheren als het koud is en je kunt niet meer normaal met hem werken omdat hij dan erg bezweet is.

bovanuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 09:05

ow oke haha niet gezien dankjewel!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:06

Als je merkt dat de wintervacht straks lastig is met het werk zou je kunnen scheren en dan met dekens gaan werken. Mijn oude merrie kan haar warmte niet kwijt tijdens het werken en wordt dan erg taai terwijl het normaal een fitte en energieke merrie is tijdens het werk. Daarom scheer ik haar in jachtmodel en dan kan ze prima haar warmte kwijt en met een deken op gaat dat prima. Bij ons is de situatie net als bij jou buitenstallen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:13

Ten eerste zou ik een pony die zoveel buiten is niet zo snel scheren, als je veel met de pony werk en jij en de pony hebben bijde last van de vacht zou je kunnen aan een model scheren zoals jacht of dekenmodel.
Voor een geschoren pony die veel buiten is, is 200gr meestal ook veel te dun en moet je al gauw aan het dubbele denken zoniet het driedubbele.
Het is nu de tijd dat paarden gaan verharen en hun wintervacht gaan maken, dus zo gek is het niet dat de pony aan het veharen is :p
Als je echt aan de dekens wilt zou ik als de nachttemperaruur onder de 10 graden komt beginnen met een ongevoerde regendeken en als overdag de temp ook onde de 10 graden komt overgaan op de 200grams deken, dan kan je kijken of je daar mee de winter door komt en als de vacht dan toch te dik word een model scheren en een 300grams op gaan doen.
Of je kan de pony lekker een wintervacht laten krijgen en na het rijden wat langer uitstappen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:21

Dit heb in in een ander topic geantwoord:

Verharen en het aanmaken van een wintervacht heeft niets met de temperatuur te maken, maar alles met het korter worden van de dagen. Hoe minder lang licht het is, hoe sneller de haren groeien. Vandaar dat het niet gek is dat sommige paarden nu al aan het verharen zijn. Doordat het rustig gebeurt, kunnen paarden er ook rustig aan wennen. Een enkeling heeft er wat moeite mee (zweet wat meer), maar na 2 weken is dat ook weer gewend. Het zijn meestal de eigenaren die daar geen geduld mee hebben en meteen beginnen met scheren, maar dat hoeft dus niet persé. Geef je paard even de kans om aan de overgang te wennen en je zult zien dat hij vrolijk de winter door komt. De paarden op ons werk zijn van de winter weer van die grappige Teddyberen en ze hebben die vacht ook echt nodig (staan hele dag buiten in weer en wind). ;)

bovanuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 21:15

oke!! dankjewel! @Shenavallie

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:29

Pfff nu al 200 gr opleggen zou ik echt niet doen.
Daarbij houd een deken de haargroei niet tegen.
Dat denken nog steeds veel mensen maar dat is dus niet.
Het haar ligt plat door de deken en lijkt korter.
Dan liever scheren en dan een 200 gr op maar ik zou dan wel zorgen voor een paar dekens.
Voor op en afbouw en voor als er een deken kapot gaat.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:40

Shenavallie schreef:

Verharen en het aanmaken van een wintervacht heeft niets met de temperatuur te maken, maar alles met het korter worden van de dagen. Hoe minder lang licht het is, hoe sneller de haren groeien. Vandaar dat het niet gek is dat sommige paarden nu al aan het verharen zijn. Doordat het rustig gebeurt, kunnen paarden er ook rustig aan wennen. Een enkeling heeft er wat moeite mee (zweet wat meer), maar na 2 weken is dat ook weer gewend. Het zijn meestal de eigenaren die daar geen geduld mee hebben en meteen beginnen met scheren, maar dat hoeft dus niet persé. Geef je paard even de kans om aan de overgang te wennen en je zult zien dat hij vrolijk de winter door komt. De paarden op ons werk zijn van de winter weer van die grappige Teddyberen en ze hebben die vacht ook echt nodig (staan hele dag buiten in weer en wind). ;)

Het ligt zeker aan het korter worden van de dagen, maar temperatuur speelt ook echt wel een rol bij de vacht hoor ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:40

@ Batlow: Klopt, uiteindelijk wel. Echter, op dit moment is het het korter worden van de dagen. Uiteindelijk gaat de temperatuur naar beneden en dan wordt er extra ondervacht aangemaakt. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:52

Batlow schreef:
Shenavallie schreef:

Het ligt zeker aan het korter worden van de dagen, maar temperatuur speelt ook echt wel een rol bij de vacht hoor ;)

Echt niet. Waarom krijgt het ene paard dan een wintervacht waar je een heel dorp in kunt verstoppen en het andere paard, onder dezelfde omstandigheden, een vachtje waar je geeneens een hand in kwijt kunt?

Deels ligt dat aan de structuur. Sommige paarden hebben veel meer haar dan andere paarden. Dus meer en korter haar versus langer haar maar minder. De opbouw van de ondervacht doet hier ook een duit in het zakje.

Het punt waar temperatuur (zeer beperkt) een rol speelt is bij wisseling van omstandigheden. Het kost echter wel enkele seizoenen voordat het paard deze omschakeling heeft gemaakt!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:59

Dan heeft het dus wel invloed ;) ik zeg dat temperatuur invloed heeft, maar verder ga ik er niet op in op welke manier dit werkt. Dus om nou te zeggen, echt niet..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:10

Batlow schreef:
Dan heeft het dus wel invloed ;) ik zeg dat temperatuur invloed heeft, maar verder ga ik er niet op in op welke manier dit werkt. Dus om nou te zeggen, echt niet..

Het is niet de precieze temperatuur maar meer de omstandigheden. Een paard dat van een regime met veel op stal, geschoren en dikke dekens overgaat op een regime met veel buiten, niet geschoren en, waar mogelijk, dunnere dekens, die zal meer vacht aan gaan maken. Niet meteen de eerste winter maar wel in de daarop volgende winters.
Het is niet zozeer het kouder worden alswel dat het paard genetisch opnieuw moet leren dat die vacht er echt moet komen! Menselijke invloed dus, geen direkte temperatuursreactie!

bovanuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 09:36

dankjulliewel!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:40

@ Ikke: Je bent een beetje voorbijgegaan aan mijn eerdere tekst. Daarin staat zo goed als hetzelfde beschreven, als wat jij nu zegt. ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:18