voor en tegen 24/7 weidegang..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onley

voor en tegen 24/7 weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:32

Onlang heb ik een pacht weide gevonden via internet waar ik net ben wezen kijken. deze weide is groot genoeg voor max 4 paarden.
Zelf heb ik er nu 2 in pension staan waarvan 1 merrie dragend is.
nu had ik graag ervaringen gehad met 24/7 weidegang de tegen en voors.
er is een schuilstal aanwezig die onder de bomen in staat verstopt en er staat een oude caravan op de wei
om ja voer en ect in te zetten.

ik vind dat mijn paarden op de pensionstal achteruit gaan en mager worden ik kan er niet tegenop voeren.. wat ik niet fijn vind vooral voor de dragende merrie.

de weide's op onze pension stal zijn leeg gegeten en kaal.

ik zou dan mijn paarden nu nog bv een maandje op deze weide kunnen zetten tot het winterseizoen en deze dan binnen halen op stal waar ik nu ben en ze in de zomer terug de wei op kunnen zetten ook zodat mijn merrie in alle rust haar veulen daar kan krijgen.

de wei is niet duur en is stroom omheind.
mijn merrie is 1 die zich niet door vreemde mensen zou laten pakken.
de wei ligt in een doodlopend straatje in een woowijk.

schiet maar los.

ow ja door dat er in planning staat dat we willen verhuizen komt die wei perfect uit dat ligt bij onze nieuwe woning om de hoek.

sanne1992

Re: voor en tegen 24/7 weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:36

Ik ben pro 24/7 buiten, mits het past bij het paard. Het feit dat er een schuilstal en dergelijke opstaat is een grote +.

Evt. in een grote weide kan je doen aan strook begrazing. Mijn paard staat momenteel in een kudde van 4 24/7 buiten. de weide is mooi groot, maar niet voor het hele jaar door. ernaast is nog een stuk, dus daar wisselen ze steeds in.

Wat betreft de locatie, klinkt perfect. Mensen die er niet horen, vallen direct op.

Als ik deze optie had gehad, dan had ik het zeker weten gedaan.

Hebben je paarden eerder 24/7 buiten gestaan?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:38

Ik heb ze de hele dag binnen en snachts op stal (nu met die paardenbeulen doodeng snachts buiten). Het grote nadeel, als het lang geregent heeft hou je geen weiland meer over. Nu ben ik gezegend met een hooggelegen landje en er is een bak en grote paddock. Maar sta je op veengrond kun je rekenen op een berg modder. En het seizoen erop uiteraard weinig gras meer.

Het grote voordeel is, natuurlijk, de bewegings en sociale vrijheid van je paard. Ik heb de mijne een tijdje binnen gehad en zag hoe slecht hij daarvan werd. De hele dag buiten (of het nou weiland, zand of bestraat is) is voor mij echt een eis, en een basisbehoefte van je paard. Je zal zien dat ze er echt van opknappen, opvrolijken en energie krijgen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:43

Ik ben pro 24/7 buiten maar daar om niet pro 24/7 op de weide..
Mijne (kwpn en kleine shet) staan 24/7 buiten. 's nachts op de paddock van 24 x 28m met 2 stallen en een overdekt stukje en mogen overdag van +- half 8 tot 17u op de weide. Soms wat korter en soms wat langer..
In de winter staan ze normaal enkel op de paddock maar dat gaan we dit jaar ook proberen te veranderen..
Vindt het een handig systeem dat je ook een stukje zonder gras hebt, mocht er eens iets mis gaan (bv hoefbevangenheid, allergie etc..) en mijn shettemans wordt dik van lucht dus die wil ik geen 24/7 op gras :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:45

Borisje schreef:
Ik heb ze de hele dag binnen en snachts op stal (nu met die paardenbeulen doodeng snachts buiten). Het grote nadeel, als het lang geregent heeft hou je geen weiland meer over. Nu ben ik gezegend met een hooggelegen landje en er is een bak en grote paddock. Maar sta je op veengrond kun je rekenen op een berg modder. En het seizoen erop uiteraard weinig gras meer.

Het grote voordeel is, natuurlijk, de bewegings en sociale vrijheid van je paard. Ik heb de mijne een tijdje binnen gehad en zag hoe slecht hij daarvan werd. De hele dag buiten (of het nou weiland, zand of bestraat is) is voor mij echt een eis, en een basisbehoefte van je paard. Je zal zien dat ze er echt van opknappen, opvrolijken en energie krijgen.

Da´s best sneu :D hihi

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:46

ik heb mijn paard sinds gisteren 24/7 op het land staan, dit ivm mijn zwangerschap, en hij is nog jong.
Normaal gesproken staat hij alleen overdag buiten en snachts op stal.
Maar ben geen tegenstander van altijd buiten.

Ik hoop dat mijne tot December buiten kan blijven, hij heft geen schuilstal maar wel voldoende beschutting.

Positief van 24/7 buiten is dat ze lekker kunnen bewegen, veel contact hebben met soortgenootjes :-)
Nadeel is eventueel het vele haar wat hij onwikkeld, maar dat stoort me dit jaar niet ;-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:48

Voordelen:
- lopen veel meer, bevordelijk voor o.a. doorbloeding
- kunnen de gehele dag door eten wat natuurlijk is voor een paard en niet portie gewijs
- samen staan en contact met andere paarden, in een stal staan ze toch vaak alleen
- beter voor de hoeven, geen uitdroging van strooisel en mest en urine
- hoeven niet in Eigen mest en urine te staan of liggen
- Je hoeft niet meerdere keren per dag te komen om te voeren
- Je hoeft niet je paard steeds binnen en buiten te zetten
- met inloopstal kan je paard zelf kiezen om naar binnen of buiten te lopen

nadelen:
- sommige paarden worden snel te dik
- sommige paarden krijgen hierdoor sneller HB

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:50

BaileyMix schreef:
Borisje schreef:

Da´s best sneu :D hihi

:') :') en dat als NH'er, is wel erg tegenstrijdig en slecht.
De hele dag buiten uiteraard ipv binnen :+

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:52

Mijn bijrijdpaarden staan 24-7 buiten! Indien het echt continu regent krijgen ze een regendeken op. Verder gaan ze alleen bij écht slecht weer op stal!

Je merkt aan beide paarden enorm dat het ze goed doet dat ze zoveel buiten komen! Zodra ze 1 a 2 nachten op stal hebben gedaan dan zijn ze chagrijnig! Terwijl ze normaal altijd van knuffelen en aandacht houden. :D

Met goed weer worden ze ongeveer 1 a 2x per week recreatief bereden en in de winter ligt het echt aan het weer! Meestal staan ze dan even stil en staan ze met hun dikke berenvel lekker buiten.

In de winter krijgen ze wel meer hooi bijgevoerd dan in deze periode, maar dat spreekt aardig voor zich denk ik!

Ik merk in elk geval goed dat 24-7 buiten ze beide enorm goed doet! :)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:54

Hup, verhuizen die hap! Toch?

Verzin maar eens wat tegens. Als ze zonder deken staan in regenperiodes dan haal je ze vaak vies (nat) van de wei, onhandig met rijden. Maar dan gooi ik er liever een deken op dan dat ik ze van de wei houd. 's winters altijd hooi bijvoeren, ook als het niet nodig lijkt te zijn door de hoeveelheid gras gewoon geven.

Hier doet alles het goed op 24/7 buiten, de veulens, de KWPN'ers, de shetlanders en koudbloeden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:06

Als ik ts d'r verhaal lees is de optie niet 24/7 356 dagen per jaar. De optie die ik lees is de komende maand op het weiland, dan weer terug naar de stal (die nu al niet bevalt) voor het hele winterseizoen en daarna weer op het landje.
Ken mensen die dit inderdaad doen, op stallen waar de weidegang zeer beperkt is. Moet je wel hele duidelijke afspraken met de stalhouder gaan maken, want die mist zomaar 7-8 maanden omdat het paard ergens anders staat.

Persoonlijk zou ik of kijken of het mogelijk is ook de winter op het landje door te gaan brengen of een andere pensionstal zoeken. Als de paarden nu al invallen, dan gaat het in de winter helemaal tegenvallen. Met een beetje geluk loop je tegen de perfecte stal aan en is het landje erna niet meer nodig. Of het landje kan je dusdanig aanpassen dat je het het hele jaar rond kan gebruiken.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:09

Dat zou ik persoonlijk ook zelf doen, het weilandje geschikt maken (en eerlijk, met wat hooi en onderdak is het dat zo) en niet terug naar de pensioenstalling. Lijkt me sowieso een slechte stal als de paarden mager worden. Kijk dat die vette grasbuik verdwijnt is niet meer dan logisch, maar echt afvallen hoort niet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:19

Nadelen
- Mest? Kuis je dat op of laat je het liggen? Indien je het bij elkaar legt, waar blijf je met je mest uiteindelijk? Wat zijn de regels ivm gemeente.
- Hoogte/droogte. Weiland is heel snel stuk gelopen, ook bij regen in de warmere periodes. Staan er veel plassen etc
- Stroom? Licht?
- Opletten voor giftige platen
- zelf hooi/stro halen? Heb je ook een auto die door een natte weide kan rijden?
- Kan je er rijden of moet je telkens weg met de trailer? Zo ja, naar waar dan?
Veel mensen zetten hun paarden op de wei om er vervolgens niks meer met te doen.
Paarden gaan ook veel meer aan mekaar hangen en misschien blijft het niet zo makkelijk om er 1tje uit te halen en mee te nemen
-Verantwoordelijkheid (onverwachts later wegblijven is geen optie)
- Watervoorraad?
- Stallen afsluitbaar indien er eentje ziek of mank is?
- Minder controle (mss op te vangen door buren van de weide)
- Bij regen, vorst, koude, winter, vroeg donker, -10 en je vingers vriezen af, is paarden doen helemaal niet zo fijn. Hoe ga je zorgen dat ze genoeg niet bevrozen water hebben? (mùisschien volgend jaar van toepassing).
- Heb je iemand om je te helpen of te vervangen als je onverwachts ziek bent of iets gebroken hebt
- Wat als er overdag eentje ziek wordt, kan je weg op je werk?
- Zand eten (alles blijft sowieso geen gras)
- Opletten met de voedingswaarde van het gras
-Wat als je op vakantie gaat?
- Paarden doen sowieso wel eens iets stuk.. kan zijn dat je dat smorgens voor je werk moet gaan maken
- hoe reageren je binnen paarden, bijvoorbeeld snel afvallen als het wat kouder wordt. Hoe regel je dat met dekens.
- Etc

Ik heb zelf paarden aan huis sinds een paar maanden, daarvoor altijd op een weide ongeveer 10km van huis (voorheen op 1km). Er zijn heel veel verschillen in weilanden en paarden.

Paarden horen buiten, ik zou zelf ook niet anders meer willen. Maar er komt wel heel veel bij kijken. Zeker als je ook nog wil blijven rijden en het gaat om wedstrijdpaarden. Veel mensen onderschatten het.

Mijn paarden zijn allemaal altijd buiten paarden geweest, sommige van veulen andere af en toe wel op stalling, maar ook veel periodes buiten.
Verschil in last van de hitte/gras/koude/regen is enorm.
Mijn merrie heb ik pas vorig jaar oktober naar de weide gehaald, na altijd op een manege met overdag 8u weidegang. In de winterperiode hebben ze op een doe het zelf stalling gestaan omdat er zoveel slijk was zodat je met de kruiwagen niet meer door kon, water constant bevrozen etc.
Vanaf maart staat ze terug op de wei, nu staan ze aan huis dus kan ik ze (bij wijze van spreke) elke minuut volgen. Ze gebruikt de stal heel erg veel en begint nu al af te vallen omdat ze meer moeite heeft om zich warm te houden dan de andere paarden.

Veel hangt ook af hoe je zelf ingesteld bent. Als mijn paarden een uur zonder hooi dreigen te komen staan, dan wil ik er al iets aan veranderen. Mijn vriend laat ze gerust 4uur zonder hooi staan zonder zich druk te maken. Ik ben nogal perfectionistisch.

Heel fijn vind ik het om te zien dat ze een kudde vormen, ze slapen samen, ze eten samen en ze spelen samen. Ze hebben wel eens wat meer wondjes omdat ze wild zijn tegen elkaar. De onderste in rang krijgt minder eten dan de andere. Maar ze kunnen echt paard zijn, staan en gaan waar ze willen. Ze bewegen constant wat erg gezond is voor de benen. Ik heb zelf alles in de hand, ze krijgen de voeding die ik wil, supplementen, genoeg ruwvoeder, ik kan dekens op en af doen s'avonds.

Maar ik blijf ook eerlijk, soms is het allemaal wel even wat teveel. Na een lange werkdag, moet je niet alleen nog eten, de honden verzorgen, huishouden regelen, maar ook nog de paarden verzorgen.
Wij kuisen ook alle mest op (wat op een paar maanden een hele berg geworden is). Als er overal modder is en het regent super hard dan is dat absoluut geen fijne en vooral ook geen makkelijke job. Die kruiwagen op de mesthoop uitkappen vergt fysiek redelijk wat kracht. Er zijn wel avonden waarop ik gewoon eens graag niks hoef te doen in de avond.
Maar dat kan niet als je paarden op een weide staan.
Een wederhelft oid die eens kan inspringen is heel erg fijn.
Mijn vriend werkt heel onregelmatig, dus 99% vd verzorging is voor mij.

De grond is nu te slecht om thuis te kunnen rijden, dus vanavond kom ik thuis, voeder de honden, eet snel een boterham, kuis mest, vul water en slowfeeders, steek nog was in de wasmachine etc, auto inladen, trailer aankoppelen, paard opladen en naar een manege in de buurt. Na de training is het paard nat, dus krijgt ze een deken op, die ik later weer af haal. (indien dit niet aan huis is; moet je dus over en weer) Ondertussen is het al donker. Na het rijden geef ik pas avondeten aan de paarden. Niet ideaal, maar voorheen ook niet ideaal want dan moet ze te snel werken.
Daarmee is de avond ook om, wat weer wil zeggen dat er een hoop huishoudelijke klusjes blijven liggen die op een andere dag paardentijd wegnemen.

Er is altijd wel iets, stallen worden wat nat omdat het zand dat erin ligt uitgelopen wordt en weg geschept met de mest, dus stallen ophogen. Moet je camion en zand regelen, een halve dag zand scheppen. Ze schoppen een wand uit de stal, moet die weer terug geplaats worden.
Voor de stallen wordt het een modderpoel, nie tnormaal, dus vroeg of laat moet je daar ook iets aan doen.
En wil je dat allemaal op een gehuurd stuk land? Soms kan je uiteraard niet anders.
Elke 2 weken een trailer hooi halen. Nu gaat onze 4x4 weg, dus hooi halen is in natte weken geen optie, want zonder 4x4 geraak je de wei niet op of af.

het is een hele lap tekst geworden, maar dat is mijn oogpunt en mijn gevoel erbij.
Voor de paarden is het top en 8/10 keer is het voor eigenaar ook heel erg fijn, maar vergis je niet in het extra werk dat erbij komt. Zeker met een veulen op de wei.. je omheining is dan heel belangrijk en ze bezeren zich aan zoveel 'normale' dingen.

Ik vraag me wel af hoe groot het stuk effectief is, want voor 4 paarden heb je al heel wat grond nodig, wil je gras houden..
Zelf met strookbegrazing, gras dat steeds weer kort afgegeten wordt en dan terug wat mag groeien om terug afgegeten te worden, bevat heel wat foute dingen voor een paard.
Kan niet meer exact zeggen over welke stoffen het gaat, dit is via google makkelijk terug te vinden.

Succes

Edit: ik lees hier goed voor de hoeven, geen uitdroging door stalbedekking.
Zand is het ergste voor paardenhoeven, als het droog is, dan trekt zand al het vocht uit de paardenhoeven. En op elke weide is een stuk zand, kan gewoon niet anders.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 14:23

ik heb daar alle mogelijkheden om met prikpaaltjes bv een stuk bij de schuilstal af te zetten zodat ze daar lopen kunnen en de weide dus niet constant kapot lopen bij bv veel regen
mogelijkheid tot strookjes begrazing is er ook ( wat ik zowieso al van plan was dan)

nou goed het enige waar ik dan nog tegenloop is het water dan zou ik voor zo een waterkar moeten kijken
(geen idee waar je die dingen vind)

en goeie afspraken maken op stal indd vanwege mijn boxen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:25

Als ze met regen op een klein stuk lopen krijg je 'meters' diepe modder... Dan moeten ze eigenlijk op een verhard stuk anders is het risico op rotstraal, mok etc heel groot. Plus dat ze alles mee in de stallen trekken en die ook nat worden.

1000L vaten zijn een oplossing, maar als het lang niet regent, dan raakt het ook snel op.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:27

Is er een boer in de buurt die wel af en toe met zijn tractor naar jouw wei wilt rijden?
De boeren hier in de buurt zijn over het algemeen erg vriendelijk, mest ophalen en water geven doen ze tegen een kleine prijs.

En die 'meters diepe modder'? Serieus? Zat paarden die de hele winterperiode (toch een maand of 4/5) enkel op een postzegelstukje gras staan wat dus na 2 regenbuien omgetoverd is tot een 'meters' diepe modderpoel, maar zelfs die staan liever daar dan in een of andere rot box van 3 bij 3 op stro en lekker alleen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:32

Mijn 2 jarige staat aan huis met een groep jaarlingen, twee jarigen en een paar oudjes. Het enige nadeel dat ik ken is dat op sommige plekken waar ze staan de wei modderig is waardoor ik bang ben voor mok.

Mijn 4 jarige staat van 08.00 tot 17.00 buiten wegens concoursen. Eigenlijk een ruk reden, de grootste reden is voor de staleigenaar te weinig gras dus stal + hooi.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 14:34

ik snap waar je heen wil kiri maar ik rij geen wedstrijden en ben ook geen perfectionist..
ik sta op een pensionstal maar als zelfverzorger.
dus mesten binnen en buiten zetten en dekens wisselen en ect heb ik nu ook.
de stal war ik voorheen stond daar waar alles een stukje erger incl bevroren waterbakken en ect dus ik kom niet net om de hoek kijken.
en weet dat het niet niks is
de omheining moet worden onderhouden en hooi moet indd ook voor worden gezorgd op het moment dat het nodig is.
de mest kan ik daar heen brengen waar ik nu sta.
en ik heb geen rare planten gezien op de weide.
ik weet ook dat weide's bemest en bekaklt moeten worden anders kun je het vergeten met je weide en zl die steeds slechter worden kwa kwaliteit.

kwa rijden is het dan indd trailer aankoppel en naar een manege rijden waar ik dan nog geen moeite mee zou hebben.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 14:36

ik heb op die wei geen enkel stukje gezien waar geen gras stond ..
ja in de schuilstal zelf omdat daar rubber matten liggen.

precies ertegenover ligt een boerderij een boer dus met koeien

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:45

Je vroeg de voor en nadelen, dus ik geef ze je enkel zoals ik ze ervaar. Dus je hoeft absoluut mijn vragen niet te beantwoorden hoor.

Ik bedoel alleen maar dat 4 paarden veel stuk lopen. De stukken voor de stal blijft geen gras op staan. Als de weide leeg is, dan kan dat best, maar na een paar dagen zal dat al veranderen.

Ik vind het niet menselijk als paarden niet uit de modder kunnen SFC. Dat 'zat paarden' zo staan, daar heb ik bitter weinig interesse in. Dat 24/24u 7/7 in een kleine stal geen beter oplossing is, dat besef ik ook.
Vandaar dat ik dus de optie verharde zei.
Mooi als jij paarden hebt die 4maand in de modder kunnen staan zonder problemen (mok etc). Maar dat is niet voor elk dier zo.

Nogmaals, ik probeer alleen de feiten te schetsen zoals ik ze ervaar. Uiteraard is elk weiland, paard en eigenaar anders en gaat iedereen er anders mee om.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 15:04

tuurlijk..
maar zoals gezegd wil ik de wei als achterdeur zodat ze hier in betere tijden kunnen lopen zoals nu bv met het goeie weer.
dag en nacht en ze dan weer terug brengen als het weer slechter word naar waar ik nu sta op stal waar tevens ook weidegang en ect is.
ik snap ook wel wat je ermee bedoelt.

ik ga ze nu niet hierop pleuren en er dan de komende 4 maanden niet meer na te kijken en dat ze het zich maar opsoppen..
dat nu weer niet.
ik heb daarbij maar 2 paarden ( er staat er is plek voor 4)
die van hun eigen gelukkig heel rustig zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:07

Misschien vinden je paarden het dan wel niet meer fijn op stal. :D

Als je er goed over nadenkt en slim mee omgaat, dan komt het helemaal goed. Alleen spijtig dat je er te positief in stapt en dan erg teleurgesteld wordt.

Ik wil het ook helemaal niet negatief voorstellen, want paarden op de weide is geweldig! *\o/* <3

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:19

Kirrr schreef:
Je vroeg de voor en nadelen, dus ik geef ze je enkel zoals ik ze ervaar. Dus je hoeft absoluut mijn vragen niet te beantwoorden hoor.

Ik bedoel alleen maar dat 4 paarden veel stuk lopen. De stukken voor de stal blijft geen gras op staan. Als de weide leeg is, dan kan dat best, maar na een paar dagen zal dat al veranderen.

Ik vind het niet menselijk als paarden niet uit de modder kunnen SFC. Dat 'zat paarden' zo staan, daar heb ik bitter weinig interesse in. Dat 24/24u 7/7 in een kleine stal geen beter oplossing is, dat besef ik ook.
Vandaar dat ik dus de optie verharde zei.
Mooi als jij paarden hebt die 4maand in de modder kunnen staan zonder problemen (mok etc). Maar dat is niet voor elk dier zo.

Nogmaals, ik probeer alleen de feiten te schetsen zoals ik ze ervaar. Uiteraard is elk weiland, paard en eigenaar anders en gaat iedereen er anders mee om.

Dat bedoel ik ook niet, dat het dan maar goed is, maar heb eigenlijk nooit van een van de paarden iets gezien waardoor ik dacht dat ze het erg vonden. Gingen graag de modderboel in en eruit komen vonden ze altijd minder leuk. Maar dat was natuurlijk maar 8/10 uurtjes, geen 24/7. Maar dat ik dat aanhaal is omdat ik niet verwacht dat 'een weiland voor 4 paarden' zomaar kapotgetrapt wordt tot modderboel. Jazeker, een stukje, maar lang niet alles.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:46

Veel na en voordelen zijn al genoemd. Denk goed na over het weidebeheer. Daar bedoel ik ook het type gras mee wat op het land staat, als paarden 24/7 buiten staan is het heel belangrijk dat het gras niet rijk is aan suikers. Arm gras (geen engels raai)en als je paarden gewend zijn kruiden. Dit betekent misschien omvorming van de huidige wei door verschalen. Hier is op internet genoeg over te vinden. Ook zal je de wei moeten bemesten, paardenmest is in principe een goede mest, maar je moet wel een plek hebben om het op te slaan en middelen om het uit te rijden. Zelf helemaal voorstander van 24/7 buiten vooral met schuilstal, maar het juiste aanbod aan wei vergt zeker werk.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:27

Mijn merrie staat samen met een vriendje van 7u smorgens tot 20h savonds op de wei, daarna op de paddock met een stuk verhard en overdekt.
Er staan 2 stallen waar ze altijd in kunnen en die ook gesloten kunnen worden zoals bv bij het eten geven, of als er eentje ziek is. In de winter gaat mijn merrie snachts op stal.

wij mesten de paddock elke dag uit en voor de weide hebben wij en speciale "stofzuiger" zo gaan de weides langer mee.