In het kader van "er bestaan geen domme vragen" stel ik mijn vraag aan jullie. Ik heb een mooi passende, niet al te goedkoop dek gekocht voor mijn paard des tijds,na gebruik netjes gewassen, uitgehangen en opgeruimd. Nu is de opbergruimte blijkbaar vochtiger dan ik dacht en is er schimmel ontstaan in het dek. Ik heb 'm nu twee keer gewassen en uitgehangen en de schimmel is nu droog, maar er nog niet uit. Heb een poging gedaan het er uit te poetsen, maar ik twijfel of ik de deken nog wel kan gebruiken. Kan mijn paard daar schimmel van krijgen, of kan het geen kwaad? Eventuele gouden tips over hoe ik het dek weer schoon kan krijgen zijn ook welkom uiteraard.
Nou denk ik dat je de deken er best op kan doen hoor, je hebt hem goed gewassen. Denk niet dat hij daar ziek van wordt. Anders zou ik hem weg brengen naar zo'n wasservice
Nouvel
Geplaatst: 31-08-14 20:58
ik zou hem ook even naar een professionele wasserij brengen, daar krijgen ze 'm vast wel helemaal schoon
Ik begrijp dat ik met mijn eigen wasmachine niet opkan tegen een wasserij voor paardendekens? Dat maakt wel degelijk verschil? Als dat zo is, dan breng ik het dek inderdaad maar naar een wasserij. Hopelijk is 'ie dan helemaal schimmelvrij.
Nouvel
Geplaatst: 31-08-14 21:09
ik was ook wel eens wat zelf, maar als ik ze weg breng komen ze vele malen schoner terug!
Iris82
Geplaatst: 31-08-14 21:11
Is het wel schimmel of is het weer erin gekomen? Krijg je er nauwelijks uit. Is niet besmettelijk oid.
Ja het weer erin/schimmel, in mijn beleving ongeveer hetzelfde, maar ontstaan door vochtige ruimte, dus het weer erin lijkt mij ook een goede benaming inderdaad. Dat is dus heel moeilijk er uit te krijgen? Ik zou misschien bij de wasserij kunnen vragen of ze er iets mee kunnen, zo niet en het is inderdaad niet besmettelijk, dan kan ik 'm dus nog wel gebruiken (gelukkig).
ik weet niet wat voor deken en welke maat jij hebt, maar ik krijg bijna geen enkel gevoerd deken (maat 175) proper in mijn wasmachine. De meeste geraken er zelfs niet in. Dus zou het wegbrengen om te laten wassen.
Een maatje 185 en blijkbaar heb ik dan een belachelijk grote wasmachine, want ik kreeg mn deken (200gr) er makkelijk in :p. Maar inderdaad, aan bovenstaande reacties te lezen is het het verstandigste om het ding te laten wassen. Dus dat zal ik doen.