Deken op oudje..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kayleevos

Deken op oudje..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 21:28

hallo,

Nu ben ik even nieuwschierig?
Mijn verzorgpaard (fjord) is 29 en word aankomende herfst 30, maar in de winter komt hij pas laat in de wintervacht en als het dus heel koud is word hij verkouden.
Nu is mijn vraag is een deken dan handig?
en wat voor soort omdat het een fjord is...

alvast bedankt

Hubbels

Re: Deken op oudje..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:24

Ligt er ook aan hoe de winter verloopt natuurlijk, maar bij twijfel zou je hem natuurlijk een 0 grams regendekentje op kunnen leggen.
Ik heb eigenlijk altijd dekens van harry's horse , hebben een goede pasvorm voor mijn ronde tinker

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:54

Ik had mijn oude pony (32 jaar) op het laatst zeker een deken op. Ze hebben de energie hard nodig voor al het andere als vacht aanmaken (en weer verliezen). Een deken vond ze heerlijk, ze rende er bijna in als ik er mee kwam aanlopen. Dat was eerst een ongevoerde regendeken, toen het kouder werd ging er een 200 grams deken onder. Dan had ze nog steeds een fiks pak haar, maar wel net wat minder als zonder. Ook ging ze met deken wel naar buiten, en bleef ze zonder deken in de stal staan (inloopstal, dus eigen keuze). Ze was dus duidelijk blij met haar deken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:02

Een paard hoeft geen kou te lijden.

Hier van de week nog. Die van ons staan altijd buiten met toegang tot een schuilstal, hebben normaal nooit een deken op, hoe koud en nat het ook is in de winter: ze gaan maar lekker binnen staan :P

Ze moeten zichzelf maar zien te redden hoor met schuilstal en onbeperkt ruwvoer :j

Maar van de week stond Rena kletsnat in elkaar gedoken met een ongelukkige blik in de stal te bibberen toen ik op het punt stond om even wat weg te brengen :(:) Dan is het wel augustus maar het was echt koud, en al weken rotweer natuurlijk met veel regen de afgelopen dagen. Ze trok het gewoon niet zo goed meer met dat dunne vachtje :P

Ik heb toen even de hooinetten gevuld zodat ze binnen kon blijven (i.p.v. buiten in de regen grazen).
Een fleecedekentje op gedaan en toen ik een uurtje later terugkwam het fleecedekentje eraf gehaald, stond ze nog steeds zo zielig te bibberen :=

Heb toen een regendekentje op gedaan. Weatherbeeta Landa Freestyle, ZEER mooi voorgevormde deken, echt een ideaal ding +:)+

Ik moest weer weg, en een paar uurtjes later was ze weer helemaal het dametje, had het weer prima naar haar zin buiten :)

Heb het dekentje 's nachts opgelaten en toen het zonnetje weer lekker scheen de volgende ochtend, afgedaan en nu loopt ze weer lekker zonder.

Soms zitten ze gewoon aan hun limiet en dan is het erg fijn als je een comfortabel dekentje achter de hand hebt dat je op kan doen zodat ze geen kou hoeven te lijden. Ik ga er eigenlijk vanuit dat naarmate Rena ouder wordt, ze in de winter wel vaker een dekentje zal willen en dan krijgt ze dat natuurlijk ook gewoon :j

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:54

Mijn oudje (ruim 30) krijgt een deken op in de winter. Hij is nog super fit, en je zou niet zeggen dar hij al zo oud is. Maar als het flink regent dan staat hij te trillen, en maakt wel duidelijk dat hij niet happy is. Met een ongevoerde regendeken staat hij dan weer gewoon vrolijk te grazen. Als het echt koud is, dan heb ik nog een 150 grams deken liggen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:32

Gewoon naar je paardje kijken.. Mijn oudje (ook ruim 30 jaar) heeft deze winter zonder deken gestaan. Hij had een enorme teddyvacht en had het zeker niet koud. Maar een paar weken terug, eigenlijk nu het nog zomer is, regende het dagenlang aan 1 stuk door en had hij het toch wel aardig koud. Heb er een fleecegevoerde regendeken op gegooid en eraf gehaald toen het droog was.. Maar ga hem er niet standaard van te voren op gooien, zeker niet omdat hij nu gewoon een ruime schuilstal heeft(stel dat hij deze niet had, dan natuurlijk wel). Het is bij hem puur de regen waarmee ik hem soms een handje help, maar het vriezen etc kan hij echt goed hebben, zolang ik er maar niet onnodig een deken op leg want dan maakt hij natuurlijk zijn vacht niet zo dik aan en blijf je heel de winter dekentjes wisselen.. (Uiteraard zal er een deken opgaan als hij toch niet zo warm voelt, maar tot nu toe echt niet nodig geweest!)