Vuyatela schreef:Mijn paard is nu 23. Fysiek is hij nog helemaal in orde, geen klachten.
Er is dus geen medische reden om hem 24/7 op de weide te zetten. Ik verwacht in oktober een kindje en de stal waar hij stond heeft maar weidegang van april tot oktober.
Hij zou dus vaker, wegens tijdsgebrek van mijn kant, een dag stil hebben moeten staan op stal. Dat vond ik niet eerlijk tov het paard en om die reden staat hij nu op een weide op 4min van mij thuis met een merrie van een vriendin.
Ik kan hem nu 2x per dag zien... hiervoor deed ik er een half uur over ( enkele rit) om bij de stal te komen.
Ik ben van plan deze winter vooral te wandelen. Maar niet intensief 7/7 met hem te gaan rijden.
Ik was in augustus al begonnen met 's nachts een ongevoerde deken op te leggen. Paard maakt echt n enorme dikke vacht aan anders...
Voorlopig heeft hij terug zijn vliegendeken op met het warme weer van de afgelopen dagen.
Maar ik kan gewoon beter geen deken opleggen dan misschien? Is beter voor de weerstand ed?
Ik heb totaal geen ervaring met paard dat 24/7 buitenstaat....
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
Afgaande van je verhaal zou ik zelf de deken vanaf nu eraf laten. Laat je paard maar die dikke wintervacht creëren, niks beter om hem warm te houden in de winter. En voor hetgeen je van plan bent qua beweging hoef je je geen zorgen te maken ivm zweten. Kijk aan hoe hij het doet en als hij het straks echt koud zou mogen krijgen of teveel af zou vallen omdat hij energie verliest met warm houden (gebeurd niet snel), begin dan met een ongevoerde regendeken.
De teddyvacht kun je van het voorjaar scheren als je weer gaat beginnen met rijden 
Hebben ze trouwens onbeperkt ruwvoer? Dit ivm de interne kachel aanhouden?
Mijn eigen paard is 30 jaar en staat sinds een paar jaar 24/7 op wei. Ik probeer zoveel mogelijk zonder deken te laten staan, ook omdat met een slechtere weerstand ze sneller huidklachten/infecties krijgt, als er teveel onder de deken gaat broeien. Pas bij fris weer met veel regen, krijgt ze de ongevoerde regendeken op. Zodat ze dan niet teveel energie verliest aan warm houden. Ze is fijn en slank en valt anders te snel af. Met de ongevoerde regendeken komen we de winter normaal wel door. De laatste koude winter van 2012 heeft ze wel een 350 grams gevulde deken opgehad, toen had ze het ook echt koud met die vriestemperaturen.
En van het voorjaar scheer ik haar sowieso, ze heeft PPID en de vachtaanmaak is gewoonweg door de war hierdoor.