Ik zit er aan te denken om de bucas smartex te bestellen omdat ik een waterdichte regendeken wil. Ik zocht eigelijk de normale regendeken van bucas lite turnout maar zijn deze goed waterdicht ? De smartex mag je maar op tot 14 graden maar overdag is het hier 16/17 graden dat zou betekenen dat ik er nu niks aan heb..
Iemand tips..?
knollentuin
Geplaatst: 24-08-14 17:33
Ik heb de duo van smartex.. Die kan wel ik weet niet hoe hij precies heet, ik ga even zoeken Het is de multi power Turnout, het was even zoeken..
De smartex zal nu echt te warm zijn. Zeker als je nu nog niks hebt opliggen. Mijn ervaring is die max temperatuur wel zonder zon erbij. ( al kan de turnout met de zilveren coating beter tegen zon)
Heb je geen mogelijkheid deken overdag af te doen? Temperaturen met zon is nog erg warm nu voor een deken. Paard hun ideaal temperatuur ligt rond de 8 graden..
VantLis
Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-14 19:35
Mijn pony staat nu dag en nacht met een regendeken om. Ik heb niet de mogelijkheid om elke keer mijn deken af te doen. En zijn vacht begint al te groeien en dat wil ik niet.
Heb je wel ervaring met de turnout lite ? Of die goed waterdicht is?
Mijn ervaring is dat eigenlijk alle goedkope dekens het eerste jaar waterdicht zijn. Let wel op meeste zijn waterdicht tot 2000 g/m2 per 24uur, met de regen van afgelopen weken zal geen enkele goedkope deken dat houden en zelfs de duurdere het moeilijker hebben.
Ik heb zelf daarom geïnvesteerd in duurdere dekens ( heb power turnout extra ) en probeer ze te kopen wanneer ze ergens in aanbieding zijn. 1 malig duurder maar in 2 jaar al een stuk goedkoper. De power turnout kan bijna hele herfst/winter opliggen door grote temperatuurverdeling. De multi power turnout is zelfs de enige deken die je nodig hebt.
met goedkope dekens kun je naar mijn ervaring prima uit als je paard paar uur per dag buiten komt en de rest droog op stal staat. 24/7 buiten heb je steviger materiaal nodig, anders zul je met regelmaat steeds nieuwe dekens elk jaar nodig hebben.
VantLis
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-14 12:44
Bedankt voor je reactie maar die dekens die jij noemt kunnen niet boven de 16 graden op.. Denkndat hij nu net te warm is.
Maar de sunshower is wel weer te koud voor de nachten die we nu hebben. mijn merrie heeft de sunshower 1 dag op gehad maar haalde haar er rillend onderuit met regen bij 12 graden.. zonder deken had ze het aangenamer als met. Dus denk niet dat die vacht gaat voorkomen..
@ ts mijn ervaring is dat wanneer je paard 24/7 buiten staat vachtaanmaak moeilijker te voorkomen is. Ze maken veel bewuster de kortere lichturen mee. En om echt vacht te voorkomen zou je nu snachts een deken op moeten terwijl het overdag voor diezelfde deken nog te warm is. De nachten zijn vaak al onder de 10 graden, terwijl overdag in het zonnetje de temperaturen tot 20 graden nog gehaald worden.
Waar ik de vachten superkort hield met dag/nacht dekens wisselen doe ik me die moeite niet meer. Laat ze nu zonder deken staat tot de vacht me te dik is en dan gaat scheerapparaat erover en deken op. Scheelt me veel gewissel met dekens. Ben lui geworden met de jaren haha, vind het gewissel in het voorjaar al genoeg.
Nouvel
Geplaatst: 25-08-14 15:10
ik zou dan inderdaad ook kiezen voor straks scheren en een dikke deken op
VantLis
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-14 15:57
Niemand dus tips wat nou een goede regendeken is? En diet tot 18 graden op kan?
Nouvel
Geplaatst: 25-08-14 16:27
ja de sunshower, wat ik hierboven al aangaf.
een gewone regendeken zal ook nog prima gaan, als de zon maar niet gaat schijnen
Ik heb de smartex, en vindt hem perfect. wat betreft de temperatuur zou ik niet durven zeggen. Die van mij krijgt deze namelijk pas op als het 'snachts 5 graden of kouder is. Heb dan de 150 grams.
faunty
Geplaatst: 25-08-14 16:31
Hier een 0 grams smartex turnout met zilvere coating , kan nu ook wel hoor en in de winter niet te koud , polak is het 0 gram . Ideaal ding wel een investering maar gaat zo 20 jaar mee
Yessy
Geplaatst: 25-08-14 16:33
Ik heb een power turnout light, die mag tot uiterlijk 20 graden volgens de site. Dat vind ik zelf persoonlijk nogal warm maar mijn paard wordt ontzettend snel stijf van regen en is allergisch voor alle dekens behalve die van bucas met fleece (combi binnenvoering en ademend vermogen) dus als het een volle dag regent met 18-20 graden gaat 'ie gewoon op.
Een ongevoerde of 50 Gr. regendeken kan nu prima (heb zelf nu ongevoerd van amigo opliggen) die van mij staat ook dag en nacht buiten. Op het moment dat het kouder wordt heb ik eerst de smartex rain en later nog de Turnhout extra
Ik zoek ook een ongevoerde deken maar hij heb net zo'n k*t maatje. 5.3 Meeste gaan vanaf 5.6..
Nouvel
Geplaatst: 25-08-14 16:45
amigo en bucas ook niet?
VantLis
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-14 16:49
Amigo alleen de 600d maar die is niet zo sterk en schijnt slecht waterdicht te zijn. En de bucas turnout lite van 800d hier heb weinig mensen ervaring mee Maar zoek eigelijk de een 1200d anders gaat hij straks weer na een week kapot..
Tancreda4
Geplaatst: 29-08-14 16:51
Ik heb beide; de smartex rain en de irish turnout (50 & 300 gram). De Turnout blijft mooier liggen, de Smartex schuift bij mijn paard eerder scheef door de fleece voering, maar dat is niet storend of knellend. Qua gebruik vind ik de Smatex eigenlijk fijner, omdat het bij deze niet enorm erg is als het opeens een heel stuk warmer wordt dan je dacht. De deken ademt en reguleert goed. Bij de Turnout is dat anders, daar gaan ze bij plots warmere temperaturen toch wat klam onder worden.
Beiden hebben heel wat regenbuien - ook langdurige - over zich heen gekregen en zijn nog helemaal waterdicht.
De Freedom daarentegen zou ik bij langdurige regendeken niet op leggen, die is duidelijk wat minder van kwaliteit. Hij is wel waterdicht maar het moet niet te veel regenen, dan raakt hij uiteindelijk wel 'verzadigd'.