Vermageren paard, kou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punt

Vermageren paard, kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 00:36

Mijn excuses wanneer deze vraag verkeerd staat.

Dit is mijn derde winter met punt en iedere winter wordt hij weer belachelijk mager.
Ik dacht hét voer te hebben gevonden, de marstall corn, hij krijgt wel 2 kilo per dag met wat zonnebloemolie. Hiernaast stond hij altijd op gras en zijn we nu weer over naar hooi.

Het viel me vandaag op dat hij weer opeens zo mager is geworden bij zijn flanken. Binnen twee dagen tijd is het weer ontzettend ingevallen.

Je ziet het niet heel goed op de foto maar zijn bot steekt gewoon uit en zijn ribben zijn weer veel duidelijker te zijn terwijl hij elke dag twee kilo Marstall corn krijgt (1 in de ochtend en 1 in de avond)

Vorige winter heb ik het met subli seniores priores geprobeerd, dit is niet meer mogelijk omdat ik niet elke dag twee keer heen kan ivm werk.. De corn kan ik klaar zetten zodat moeders het kan geven.

Ik dacht dat het aan het voer lag maar kan het ook de kou zijn? Moet ik dus nu al beginnen met warmere dekens?

Hij staat s nachts met een 0 grams regendeken buiten of naakt op stal.
Moet ik maar een staldeken opgooien? en dan maar een 100/150 regendeken?

Afbeelding

Ontzettend bedankt alvast!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 02:04

Hoeveel hooi krijgt hij naast de cornmuesli? Hij zit wel nog heel kort in zijn vacht, deken is je eigen keus maar die van mij hebben de gevoerde regendekens alweer op. Staan wel buiten en in buitenstallen
Staat hij nu overdag buiten op gras of staat ie op zand? Anders ook eens zijn mest controleren op zand.

Marije_jiplover

Re: Vermageren paard, kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 06:03

Ik kan de aan de hand van de foto niet zeggen of je paard te mager of goed is, daarvoor vertekent de foto te veel.
Maar het lijkt alsof de bespiering wel ok is. In 2 dagen ben je ook niet zomaar bespiering kwijt.

Plots mager bij de flanken, klinkt als gebrek aan buikvulling.
Zeker als ik ook lees dat er een voerovergang is geweest van gras naar hooi.

Hoeveel hooi krijgt hij? KReeg hij hiervoor onbeperkt gras? Dan denk ik dat je het probleem hierin moet zoeken.
Ik zou het aandeel hooi eerst eens opschroeven en kijken of hij daarvan bijkomt. Voordeel van meer hooi voeren is tevens, dat daardoor de kachel blijft branden, verteren van hooi levert nl best veel warmte op. Dan vang je 2 vliegen in 1 klap.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 06:15

Priores moet ook weken en kun je ook klaar zetten ik snap het probleem niet.
Wat voor hooi krijgt je paard en hoeveel?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:00

Mijn paard werd ook altijd mager in de winter, afgelopen winter ben ik goed door gekomen met hem. Ik heb hem brok bijgegeven van pavo, podo grow geloof ik. Is voor jaarlingen. Hier ben ik toen vrij snel mee gestopt omdat hij er goed uit bleef zien. Wij hebben sinds dit jaar grote bakken in het weiland staan, en daar wordt elke ochtend hooi ingegooid. Het gras is niks meer in de winter, en nu is hij op gewicht gebleven. In mijn ogen is de oplossing dus meer hooi, en dan het liefst niet op de grond maar in een bak

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:36