Hoeveel grams deken voor echt strenge vorst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hoeveel grams deken voor echt strenge vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:59

Toen mijn pony vorige winter werd geschoren dacht ik de oplossing te hebben gevonden, het 'stapelen' van de dekens, op deze manier kon ik on the fly een deken er bij leggen of weghalen zodat hij lekker warm bleef. Dit bleek al snel niet zo ideaal als gedacht en er ontstond een schuurplek op zijn borst..

Nu wil ik dit jaar dus gewoon met enkele dekens gaan werken. Maar aangezien het afgelopen winter absoluut geen koude winter is geweest heb ik nu geen idee hoeveel grams ik maximaal nodig heb.

Ik dacht aan een 100, 200, 300 grams? Of kunnen er grotere stappen tussen? En moet ik nog een 400 of misschien wel 500 grams hebben? Want dit jaar hebben we het heel goed gehad maar ja als het -15 word opeens sta ik natuurlijk met mijn handen in het haar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:03

Dat ligt er maar net aan hoe je paard gestald staat? Ik werk wel met onderdekens gebruik horsewaredekens met onderdekens die je er in vast kan maken waardoor het 1 deken wordt. Ideaal!

Ik heb dus 2 outdoordekens een 0 grams en een 350 grams beide met afneembare hals. Door mijn liners kan ik dekens maken van 0 grams, 100 grams, 200 grams , 350 grams, 450 grams, 550 grams en dan heb ik voor als het echt koud wordt nog dikke onderdeken met hals waardoor ik een 700 grams kan maken. Mijn paard staat wel gestald in buitenstal en wordt geschoren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-14 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Re: Hoeveel grams deken voor echt strenge vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:18

Ik werk niet met onderdekens en heb 0, 100, 200, 350 en 450. Tot -6 heb ik in ieder geval genoeg aan 350, maar die van mij heeft het niet snel koud. Bij echt strenge vorst kan je altijd tijdelijk 2 dekens over elkaar doen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:31

tegen het schuren heb je toch ook gewoon een borst beschermer die je onder de dekens kan doen. Ik gebruik zelf het liner systeem van Horseware en ben hier erg tevreden over. Maximaal gaat er 300 op met strenge vorst. Ze is ongeschoren en staat in de wei en in een buitenstal.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 00:29

Yvank_ schreef:
Dat ligt er maar net aan hoe je paard gestald staat? Ik werk wel met onderdekens gebruik horsewaredekens met onderdekens die je er in vast kan maken waardoor het 1 deken wordt. Ideaal!

Sorry, dat had ik er inderdaad bij moeten vermelden. Hij staat 24/7 `s winters op een zand paddock incl bestraat gedeelte. Daar deelt hij 3 stallen met de grote paarden. Het is een wat lager gelegen gebied en redelijk beschut dus over het algemeen staat er geen hele gure wind.

Bedankt voor je advies en mocht je na mijn aanvulling nog tips hebben dan hoor ik het graag :j

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 00:30

Ladyson schreef:
Ik werk niet met onderdekens en heb 0, 100, 200, 350 en 450. Tot -6 heb ik in ieder geval genoeg aan 350, maar die van mij heeft het niet snel koud. Bij echt strenge vorst kan je altijd tijdelijk 2 dekens over elkaar doen.

Dus je 450 grams deken is meer voor als het echt koud word en zou dus tijdelijk opgelost kunnen worden met een 300/350 grams winterdeken incl onderdeken? Zo lang als hij deze geen weken hoeft te dragen kan het wel denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:32

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 00:33

Cassidy schreef:
Ik zou al helemaal geen hele rits met dekens van verschillende diktes gaan werken. Werk in laagjes, dan kan er altijd nog een deken bij of een deken af als het te warm wordt of te warm blijft (zie vorige winter).
Er is trouwens een centraal dekentopic, kijk daar eens in?

Door de laagjes kreeg ik juist problemen met het schuren op de borst, daarom dat ik het dit jaar anders aan wil gaan pakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:34

Schuurplekken is een teken van een slechte pasvorm voor je paard en geen gevolg van de laagjes.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 00:36

Cassidy schreef:
Schuurplekken is een teken van een slechte pasvorm voor je paard en geen gevolg van de laagjes.

Maar dekens paste, in mijn ogen, netjes tenzij ik de dekens over elkaar heen legde, dan zat het niet mooi. Een grotere maat bovendeken aanschaffen leek me ook niet verstandig aangezien hij dan te groot valt als je hem aan zou doen zonder de onderdeken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:39

Patroontje scheren om te beginnen, meer eigen vacht overhouden scheelt een hoop dekens. Benen ook zo laten, ook bij beweging blijven de gewrichten anders te koud wat de smering belemmerd en daarmee meer slijtage geeft. Deel hals + midden borst er uit is vaak genoeg om niet oververhit te raken tijdens het werk maar er is genoeg vacht over om zelf grotendeels de temperatuur te reguleren zonder tig x dekens te moeten wisselen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:40

Ook een slecht zittende bovendeken kan voor schuurplekken zorgen en een maatje groter is geen garantie dat een slecht pasvorm wel goed gaat passen. Daarbij is de voering van zowel deken als onderdeken bepalend of er haren in blijven hangen en af kunnen breken of niet. Loopsplit voor de benen dito. Een katoenen voering zorgt voor meer afbrekende haren dan een gladde voering. Paarden-Bh's en allerlei andere constructies zijn lapmiddelen. Wat voor merk deken en onderdeken gebruik je?

*Edit: bij een paard dat veel buiten staat zou ik voor een regenvaste outdoor deken gaan en idd niet in laagjes werken. Dat is omdat een paard al snel in een plas kan gaan rollen waardoor de onderdeken drijfnat kan worden. Of je moet voor meerdere onderdekens gaan, wat dus ook in de papieren kan gaan lopen. Dus kies voor een ongevoerde regendeken en een 300 grams deken. Mocht het echt koud worden kan er voor nood altijd nog wat onder....

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:44

Mijne staan met een outdoor winterdeken in de stal en buiten (buitenstallen). Als het echt goed goud is wil ik er ook wel eens een fleece deken onderleggen. Deze heeft dan wel singels anders blijft het niet goed liggen is mijn ervaring. Dit is voor een geschoren paard warm genoeg bij mij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:50

Ik heb meerdere merken dekens gehad, maar op dit moment mogen ze allemaal hun winterjas aanhouden. Maar toen ik nog hard met ze werkte had ik twee merken dekens: Harry's Horse Highliner en BigD (Ik heb Quarter horses). De Highliner is er ook in gevoerde versie, was 200 grams, en voor mijn paarden was dat voldoende. Ze stonden overdag in de paddock en 's avonds binnen. Ik liet ze vroeg in het jaar scheren zodat er wat vacht op de hals nagroeide, het licht bleef op stal heel erg lang branden, en meer dan eenmaal scheren in het jaar was niet nodig.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 01:48

Cassidy schreef:
Ook een slecht zittende bovendeken kan voor schuurplekken zorgen en een maatje groter is geen garantie dat een slecht pasvorm wel goed gaat passen. Daarbij is de voering van zowel deken als onderdeken bepalend of er haren in blijven hangen en af kunnen breken of niet. Loopsplit voor de benen dito. Een katoenen voering zorgt voor meer afbrekende haren dan een gladde voering. Paarden-Bh's en allerlei andere constructies zijn lapmiddelen. Wat voor merk deken en onderdeken gebruik je?

*Edit: bij een paard dat veel buiten staat zou ik voor een regenvaste outdoor deken gaan en idd niet in laagjes werken. Dat is omdat een paard al snel in een plas kan gaan rollen waardoor de onderdeken drijfnat kan worden. Of je moet voor meerdere onderdekens gaan, wat dus ook in de papieren kan gaan lopen. Dus kies voor een ongevoerde regendeken en een 300 grams deken. Mocht het echt koud worden kan er voor nood altijd nog wat onder....

Ik heb eigenlijk dekens van verschillende merken, premiere, MHS, NIKA en dan nog twee waar ik de merken zo even niet van weet. Dat van het schuren wist ik nog niet... Ben ook bang dat ik geen gladde dekens heb op 1 na.

Zou een 0 en 300 grams echt voldoende zijn? Ik heb zoiezo nog een staldekentje liggen van 200 gram dus deze zou ik dan misschien toch onder de 300 grams deken kunnen leggen indien nodig.
Is het misschien verstandiger om een 100 grams in plaats van een 0 grams te hebben liggen?

Als ik echt maar zo weinig dekens hoef te kopen zou ik toch graag voor bucas of powerhorse gaan denk ik. Mijn eerste gedachte was dat dit uit den boze zou zijn omdat ik er 4 misschien 5 aan moest schaffen en dat werd toch wel een te kostbare zaak. Dit zou het probleem dus ook voor een groot deel kunnen verhelpen?

Als laatste nog, zou een nylon voering volstaan? Of is dit geen gladde stof?
Laatst bijgewerkt door Wispeltuur op 18-08-14 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 01:49

Cassidy schreef:
Ik heb meerdere merken dekens gehad, maar op dit moment mogen ze allemaal hun winterjas aanhouden. Maar toen ik nog hard met ze werkte had ik twee merken dekens: Harry's Horse Highliner en BigD (Ik heb Quarter horses). De Highliner is er ook in gevoerde versie, was 200 grams, en voor mijn paarden was dat voldoende. Ze stonden overdag in de paddock en 's avonds binnen. Ik liet ze vroeg in het jaar scheren zodat er wat vacht op de hals nagroeide, het licht bleef op stal heel erg lang branden, en meer dan eenmaal scheren in het jaar was niet nodig.

Hoe vroeg is vroeg als ik vragen mag?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 01:50

Begin November.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 02:09

Ik heb een open schuur waar de boxen in zitten. Paard is geschoren en ik heb nooit echt meer dan 350 grams.op liggen. Mocht het écht nodig.zijn kan ik onder de 350 nog een 100 leggen.

Ik heb een 0, 100, 200, 350. De laatste 2 met hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:45

Ik zou dan als ik jou was horseware dekens proberen. die onderdekens klik je er in vast waardoor het 1 deken wordt en nooit de onderdeken kan gaan schuiven en nat worden.

November scheren vindt ik erg laat cassidy := hier is de eerste keer vaak september.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:10