nu scheren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

nu scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 16:24

even een vraag over het scheren van mijn pony.

het verhaal: afgelopen februari is mijn pony geschoren. Hij had een bacteriële infectie, en moest geschoren worden.
de infectie verminderde hierna snel. ook mede door een ab kuur en wijziging van voer.

inmiddels is zijn haar weer aangegroeid, maar zodanig dat hij nagenoeg een wintervacht heeft.

Gisteren stond hij flink te zweten in de wei en na het rijden zweet hij dusdanig dat hij zijn warmte amper kwijt kan.
tevens lijkt de infectie weer in een beginfase te staan.

mijn idee is dat het komt door zijn eigen haardos( verstikking )
de dierenarts vermoed dit ook. binnenkort gaan we ook een bloedonderzoek doen om te kijken of er iets anders gaande is.

het idee is dus om hem te gaan scheren wederom.
echter als het regent, wat voor deken moet hij op? of helemaal geen?

is het wijs om nu te scheren. en wat zijn de gevolgen voor het najaar/ winter?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:25

Zou de bloedtest afwachten en dan in overleg met de da kijken of je nu al kunt scheren. Een ijslander bij ons op stal is vorige maand geschoren want die had ook wintervacht en was dampig, kwam er maar niet uit en beestje leefde helemaal op

Nies_

Re: nu scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:28

Ik scheer altijd al in augustus. Moet zeggen dat nu de vacht nog mooi kort is. De Bucas Sunshower vind ik dan ideaal bij van die twijfel dagen. Is een hele luchtige regendeken, voering is een soort net en kleiner dan de uv-werende buitenstof. Let wel op dat ie bij echte hoosbuien doorlekt.

happybinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 02:12

Ik zou de test afwachten en dan pas een beslissing nemen! Maar voor in de zomer kan ze wel een vliegendeken op denk ik en in de winter gewoon een dun fleecedeken

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 03:40

Ik had je paard gewoon geschoren. ik scheer mijn paard het hele jaar door heb geen vaste periodes en ooit wat aan de hand en haren en.vacht Iet ee mooi.uit

Youri1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:19

Ik zou hem gewoon scheren. Wintervacht is snel genoeg weer aangegroeid en ik denk dat een gewoon regendekentje genoeg is om hem met dit weer warm en droog te houden. Als hij echt last heeft van zijn vacht, gewoon doen.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:21

Ik zou hem nu scheren. Wintervacht groeit inderdaad wel weer aan. En als je denkt dat je paard het toch een beetje koud krijgt gewoon een dun deken opgooien!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 23:59

we gaan van de week scheren. ik moet eerst wachten tot de dekens terug zijn van de wasserij en dan gaat de scheermachine erover!

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:31

ik zou inderdaad ook scheren en dan goed onder de dekens houden met de nu frisser wordende nachten.
Mijn ene paard heb ik nog nooit hoeven scheren simpelweg door mijn dekenbeleid.
Staan nu snachts onder een katoenen dekentje, en zodra het snachts 10graden wordt gaat mijn koukleum onder 100gram en zo verder.
waarschijnlijk moet je wel vaker scheren de winter door maar misschien ook niet als je de dekens de wintervacht laat vervangen.