verbranding roze neus van witte paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monicees

verbranding roze neus van witte paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 21:12

Hallo allemaal,

ik ben de gelukkige eigenaar van 2 witte paarden.
1 nadeeltje met dit warme weer, die roze pigmentloze neuzen.
Ze verbranden zo snel!

wat smeren jullie hierop?

dont's uit principe:
neusflapjes, omdat mijn paarden altijd en alleen halsterloos de wei op gaan :+
zonnebrand voor mensen, omdat ze hier dus blijkbaar écht niet tegen kunnen!

ik smeer er nu groene klei/leem op.. werkt opzich prima, ze vinden het alleen stinken (lavendel)
en het is er met water drinken weer snel vanaf.
Daarbij komt dat een tube zo'n 12,- is, en er zeker 1 tube per week doorheen gaat.

Tips?!
graag!!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:15

Er is zonnebrandcreme speciaal voor paarden. Zou het er gewoon opsmeren. Als het voor paarden is kan het waarschijnlijk geen kwaad. Zelf geen ervaring mee, paarden waar ik mee werk hebben over het algemeen geen roze neusjes.

http://www.paardendrogist.nl/productgro ... rming&sn=1

Sabinee__

Re: verbranding roze neus van witte paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:16

Hoezo is mensen zonnebrand echt niet goed?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:17

Zinkzalf is een goede sunblock. Was een tip van mijn da, gebruik ik ook altijd

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:19

Een vliegenmaskeris net zo'n no go als hasters? De Cashel Crusader met neusflap vind ik erg fijn.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:20

vision zonnebrand factor 50, mega waterproof en maar een keer smeren en geen irritatie op de huid. Bij elke drogist te koop

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:21

Die van mij krijgt altijd gewoon nivea factor 50. Nooit meer verbrand neusje gehad. Ook nooit iets geks van gezien, je hebt ook zonnebrand voor mensen die anti-allergeen zijn. Bedoel je zo dat ze er niet tegen kunnen? Misschien is dat dan een optie waard.

De mijne is overigens gewoon een bruine met een sneb en daar dus roze huid. Het verbrande altijd heel erg we hadden toen een creme van de veearts gekregen iets op natuurlijke basis. Geen idee meer wat het was, maar het vel viel gewoon van zijn neus af, zo hard verbrande hij. Nu met de factor 50 voor mensen helemaal niets meer, zelfs niet eens wat rozer.

Hij is ook heel makkelijk door zijn spuitbusje, 2 keer spuiten is juist voldoende voor zijn neus, ik spuit het op mijn hand en dan wrijf ik het zo op zijn neus.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 21:34

zonnebrand voor mensen heb ik 1 keer geprobeerd en daar ben ik me kapot geschrokken, van wat ik vervolgens aantrof.. mega allergische reactie + halve hoofd kaal.
Terwijl het gewoon een ''zacht'' merk was zonder al teveel bij-/toevoegingen en rato e-nummers.

zinkzalf vind ik goede optie, thanks!!

Zonneflapjes dien je aan een halster te bevestigen, toch?
dan valt dat al af

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:37

Ik heb een vliegenmasker met zonneflapje eraan. Ideaal vind ik zelf want mijn pony kan ook niet tegen zonnebrandcrème. Nu heeft ze en geen last van vliegen in haar ogen en geen verbrande neus.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 21:38

mensen, eerst lezen en dan plaatsen aub.
het zal vast goed bedoeld zijn.

maar neusflapjes doe ik niet aan :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:42

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:43

Hier ook een paard met roze neus die snel rood wordt of zelfs vol met korsten.
Bij haar helpt zonnebrand of biafine wel goed.
Als er toch korsten op komen gebruik ik sulmidol.
En als het koppige korsten zijn gebruik ik een mengsel van mastijet met vaseline/biafine.
Dat laatste krijgt alles genezen binnen 3 dagen, werkt ook goed voor mok.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:44

Ik heb hetzelfde probleem.. Pony heeft momenteel korsten op zijn roze neus. Ik smeer hem twee maal per dag in met zonnebrandcreme van een goed merk maar het helpt niet echt.. Bij mij is een neusflap ook geen optie, wil hem niet met halster op de wei zetten. En een vliegenmasker met neusflap krijgt hij meteen af.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:45

Ik gebruik factor 50 voor mijn paard, waterresistent en smeer twee keer per dag maar ze verbrand er gewoon door heen. Schijnt door haar slecht werkende lever te komen maar ik weet niet meer waar ik mee moet smeren dus lees even mee

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:29

@ set elkol
aha, dat heb ik echt nog nooiiit gezien!
maar denk dat de mijne dat echt zo kapot hebben.
vliegen heb je hier niet.. dus is overbodig
maar bedankt voor het meedenken! :j

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:30

@ thioro.. waar haal je dat allemaal?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:18

Dierenarts.
Mastijet is een koeienproduct maar laat de stalhouder nu toevallig een melkboer zijn.
Biafine haal ik bij de apotheker/supermarkt.
Zonnebrand is gewone factor 50.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:22

de mijne heeft er alleen last van als ze in het hoge gras staat en het gras een beetje vochtig is.
(de waterdruppels op haar neus werken dan als vergrootglazen en branden dan wondjes zegmaar..)
dus ik zorg er altijd voor,
niet naar buiten als er dauw op ht gras ligt (wacht even een uurtje en is vaker al opgedroogd met het zonnetje)
Niet naar buiten als mistig is, als na paar uurtjes over is is het vochtige weg..
en als het echt niet anders kan smeer ik er wat sudocreme op.. of zonnebrand voor paarden ( heb ik toen uit USA meegenomen)
eerder gebruikte ik wel zonnebrand voor mensen, maar dan de hypoallergene versie, daar zit niet zo veel troep in als de normale..
nog beter is notenmelk (noten zonnebrand melk, hebben ze bijvoorbeeld bij de kruidvat) en ook die is er dan ook weer in hypoallergeen versie, en dan heb je dubbel op en top, haha!

maar eigenlijk moet ik zeggen dat als ik op het vochtige gras etc let,
ze er geen last van heeft :D

maar elke witte neus zal toch weer net wt anders reageren op de zon, en weer net wat minder zonne uurtjes kunnen verdragen als een ander..

maar misschien helpt het anderen door een keertje te testen wat het doet als je ze alleen maar puur op drooggras zet etc. want ik wist het eerst ook niet, dat die dauwdruppels als vergrootglazen werken en de boel verbranden... hoorde het toen, er rekening mee gaan houden en het ging echt met 75% omlaag haar vrbranden :)
tegens ook drinken uit de waterbak (bv. die waar hun neus ook in ht water komt door er tegen moeten duwen ipv normale emmer) maakt de neus ook alweer nat..

Quincyindian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:12

ik gebruik altijd mijn eigen zonnebrand die ik zelf heb en nog nooit problemen er mee gehad toen ik dit ook bij me paard deed

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:16

Vorig jaar hier ook steeds verbrande neus, deze zomer gelijk begonnen met elke ochtend factor 50 smeren en neusje ziet er keurig uit!
1x in het voorjaar toch wat verbrand geweest, toen elke avond met honingzalf gesmeerd en toen was het echt heel snel weer over

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:25

Ik deed ook altijd hypo alergie erop zonnebrand! Factor 50 maar je hb zonnebrand voor paarden , werkt ook super

cvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:36

Ik weet even geen oplossing om de verbranding te voorkomen maar wat wel heel goed werkt tegen al verbrande neuzen is sudo crème.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 01:16

Ik heb er hier ook eentje.
Ik smeer altijd sunblok EN ik doe een uv werende viegenkap met neusflap aan.
Geen verbrande neus meer.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:12

Mijn paard verbrand ook altijd.
Smeer smorgens in met een gewone zonnebrand factor20, nu verbrand ze bijna nooit meer. Bij de anti allegene middeltjes heb ik de ervaring dat deze minder goed en minder lang werken
Heb ook weleens jouw reactie gezien van kalend hoofd en dergelijke, maar dat kwam bij mij door een allergie voor knoflook. Dat begon ik te voeren in dezelfde periode.
Wellicht dat jouw paard misschien ook allergisch is voor iets anders dan de zonnebrand.

Als ze wel verbrand inderdaad sudocreme maar meestal calendulan, werkt ook echt geniaal voor van alles en nog wat.

Froukearina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:19

Zelf heb ik ook een witte pony, ik gebruik altijd normale zonnebrand, maar je kan er ook sudocreme op smeren (zinkzalf) zelf doe ik het drie keer per dag /3