3 dagen geleden heb ik mijn pony (shetxWelsh) zijn Rambo deken uit gedaan omdat er wegens het slechte weer toch even geen vervelende knutten aanwezig waren. Dit is tevens ook even een 'verlichting' voor hem omdat ik merk dat hij helemaal niet gelukkig is met een deken op. Een deken erop hindert hem in zijn dagelijkse beweging.Ik heb al verschillende dekens geprobeerd maar telkens is er wel wat op aan te merken;vooraan te smal,maat komt niet overeen met de gegevens van de winkel,haren die worden weg geschuurd,naad van de nek die een lelijke deuk geeft in zijn hals,... Kortom,je bent ook altijd een hoop geld kwijt aan dekens die niet passen. Ik had een tijd geleden op Bokt gelezen dat er mensen zijn die uiercreme of nivea gebruiken. Dus heb ik 3 dagen geleden zijn manen en staart goed ingemasseerd met uiercreme met wat deet in. Hij heeft nu wel vettige manen en het ziet er niet uit.Vooral als hij in het zand rolt,kleeft dit erin. Maar ik merk wel dat tot nu toe de mugjes eraf blijven.Hij is ook niet meer aan het zwiepen met zijn staart of constant met zijn hoofd aan het schudden. Nog een voordeel is dat zijn weidemaatje,die regelmatig aan zijn manen en staart kwam bijten wanneer hij zonder deken liep,dit nu ook niet meer doet.Uiercreme en deet,smaakt natuurlijk niet lekker. Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt de komende dagen.
Ymor
Geplaatst: 12-07-14 06:47
Ben ook benieuwd! Is in ieder geval een goed idee voor tijdens het rijden. Hoe vaak smeer je dat er nu op?
Eénmaal daags,in de late namiddag. De eerste maal heb ik een halve pot uiercrème gebruikt zodat de manen goed doordrenkt waren. Nu doe ik er dagelijks een beetje bij op.
Horsier
Geplaatst: 12-07-14 12:34
Ik ben vooral benieuwd of het geen kwaad kan als de zon er op schijnt. Vet op de huid lijkt mij hartstikke erg branden.
Merlen
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-14 12:42
Het kan zeker geen kwaad in de zon.Uiercreme is ook te gebruiken tegen zonnebrand. Dit staat ook op het potje. Uiercreme is trouwens ook niet heel vet.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 12-07-14 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Wij gebruikten altijd een combinatie van Franzbranntwein en babyolie. Werkte echt supergoed.
Ik denk dat dit hetzelfde idee is. Door het vettige goedje (uiercrème) kunnen de beestjes lastiger bij de huid komen, daarnaast houdt de crème de huid soepel. De babyolie deed hetzelfde en de Franzbranntwein heeft een sterke mentholgeur en bevat daarnaast ethanol.
Merlen
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-14 12:50
Babyolie hielp niet bij mijn pony.Dat heb ik vorig jaar geprobeerd.Dit 'liep' vlugger uit zijn manen. Nivea creme is dan weer moeilijker uitsmeerbaar. Dus heb ik gekozen voor uiercreme dat,beter dan olie,in zijn manen blijft en dus ook de deetoplossing lang vast houdt. Sammy heeft trouwens de ergste vorm van manen- en staarteczeem.Had ik nog niet vermeld. Hij kan zich nergens aan schuren op de weide.Maar onbehandeld krabt hij zijn manen nog tot bloedens toe kapot zoals een hond met zijn poten.Voor de jeuk aan zijn staart gaat hij op zijn kont zitten en schudt zo heen en weer.
Vandaag nog steeds geen last van de mugjes.De dazen blijven ook weg. Ze zijn er wel want ik werd regelmatig gestoken. Sammy stond relaxt te grazen.Hij heeft vandaag ook nog eens zijn 'crosskwartiertje' gehad op de weide. Iets wat hij met een deken op niet meer deed.
Vroeger kon je die kopen bij Kruidvat.Nu niet meer. Dus haal ik hem bij de apotheek. Maar volgende keer bestel ik hem via internet.Dat is goedkoper. Het is een spray met 50% deet.Het busje doe ik open en meng ongeveer 1/4 ervan met de pot van 350ml uiercrème.
Ok heeft het nog een merknaam of moet ik gewoon op deet zoeken? Waar ga je het bestellen
Merlen
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-14 22:18
De spray die ik nu heb is Expelin insectenwerende spray,met 50 % deet,extra sterk,geschikt voor tropische gebieden. Maar ik vind hem niet terug op het internet.Op Beslist.nl/be vind ik vooral de spray van Care Plus. Maar die bevat slechts 40 % deet.
Mouskito tropical spray heb ik ook gekocht bij de apotheek. Die was daar 14,95 €.Als je hem bestelt via internet kom je blijkbaar duurder uit met de verzendkosten. Dus ik denk dat ik hem gewoon maar blijf kopen hier vlak aan huis.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 12-07-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Amalarab
Geplaatst: 12-07-14 22:21
wel goed je handen wassen! het is niet zo gezond voor jezelf! (Deet)
Merlen
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-14 22:28
Amalarab schreef:
wel goed je handen wassen! het is niet zo gezond voor jezelf! (Deet)
Misschien een domme opmerking maar die deetspray is voor menselijk uitwendig gebruik. Dus als je het bij jezelf aanbrengt wordt het toch ook opgenomen door de huid. Is chemische rotzooi maar ik gebruik het ook op mezelf
Ja maar meestal wordt het kortdurend gesmeerd vanwege vakantie en malaria of dengue is erger. Misschien beter om handschoenen te dragen tijdens het smeren als je de hele zomer deet smeert.
Rachel_x
Geplaatst: 12-07-14 23:10
Ik gebruik voor mijn pony ook een soort uiercreme in de staart en manen. Heb het bij de action vandaan en dit was al gemengd met aloe vera. Zelf doe ik er nog Derfen doorheen. Ik gebruik het trouwens niet in de zon. Veelste bang voor verbranding!
Ik smeer derfen altijd savonds op zodat het niet kan inbranden in de zon. Denk dat ik dat ook doe met die uiercreme. Paardlief staat nu met deken en hoofdkap maar vind vooral de hoofdkap doodzielig. Maar hij schuurt zijn hele hoofd kapot anders. Dus ga het eens proberen op de voorpluk.
Kan vaseline ook ? Heb nog een hele pot daarvan heb ook babyolie en anti mug voor mensen werkt dat ook als ik dat meng ? Babyolie met anti mug ? Zit wel deet in
Derfen ken ik natuurlijk ook hoor.Maar Sammy is een schimmel.Dat zou er echt niet uitzien.
Alle insectensprays/lotions voor mens en dier bevatten wel iets van chemische rommel. Vaseline heb ik nooit geprobeerd.Babyolie wel maar dat hielp dus niet bij mijn pony.
Het zal verschillen per paard/pony.
Merlen
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-14 23:53
Ik heb zonet Derfen Claer lotion gevonden. Maar met Derfen mag je paard dus niet in de zon staan?