Paardenluisvlieg - Hoe weg houden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Paardenluisvlieg - Hoe weg houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:42

Oke, we hebben hier wat nieuws helaas. Vanmorgen vond ik mijn paard gestresst en rennend in het land, ze was erg onrustig. Ik heb haar gevangen, waarbij ze mij zo'n beetje over bleef lopen, en ik kwam er bij inspectie snel achter wat de oorzaak was; een klein krab achtig beestje tussen haar benen. Even googlen verteld mij dat dit een paardenluis vlieg is. Ik moet nog even meer googlen, maar dacht open gelijk een topic op bokt, want hier zullen vast een hoop bokkers ook mee te maken hebben. Voor mij zijn de beesten compleet nieuw, en de reactie van mijn paard vind ik nogal behoorlijk. Ze is wel een echte miep en een apart geval, maar ze reageerde best extreem.... Later in stal had ze er weer eentje (of dacht ze dat) en wederom helemaal blind en maar blijven trappen, zwiepen en rondjes rennen in stal. Ik heb haar kunnen vangen, werd met het naar buiten nemen zo'n beetje overlopen en dat allemaal vanwege zo'n klein ding.... Ik heb haar nu met het laatste restje Atex ingespoten, vliegendeken op, en masker op, al zag ik later dat ze er alweer eentje te pakken had.... Ik ben niet met een gerust hart weggegaan, omdat ik weet hoe overdreven ze kan reageren, in paniek kan raken. Vorig jaar erachter gekomen dat ze extreem op meikevers kan reageren, toen moest ze steeds in stal omdat ik bang was dat ze anders erin zou blijven hangen, te paniekerig zou worden en door omheiningen zou gaan. En blijkbaar geven deze paardenluisvliegen eenzelfde reactie....

DUS: WAAR komen ze vandaan???? Wij wonen in de randstad, in de polder zo'n beetje, wat doen die dingen hier? Zitten ze in bepaalde bomen/planten? Kan ik daar wat aan doen? En HOE houdt je ze bij je paard weg? Atex zou niet helpen zag ik na even snel googlen ,maar wat werkt wel? Is er een manier waarmee ik die rotbeesten weg kan houden? Die van vanochtend heb ik wel 10x 'dood' geslagen, maar hij bleef maar doorgaan...... Blijkbaar zijn ze ook moeilijk dood te maken.

Wie heeft DE tip?

cocochanel

Re: Paardenluisvlieg - Hoe weg houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:51

Ik heb hier weleens van gehoord toen ik in Frankrijk was.... Tenminste het klinkt hetzelfde...
Daar hebben ze vliegende spinnen ( zo noemen ze het), gaan onder de staart tussen de achterbenen en paarden worden er helemaal gek van....
Ze gaan onder de staart en hebben scherpe pootjes waar ze zich mee vastzetten op het paard wat dus zo erg pijn doet bij ze..
Op buitenrit als je erop zit gooiden ze je er gewoon af zo gek werden ze er van..
Paarden waar iets minder naar gekeken werd zaten er helemaal mee onder..

Petra Vlasblom van 2moons vertelde er eens over ( woont halve jaar in Frankrijk)
Je zou het eens aan haar kunnen vragen..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:53

Jeetje, dat klinkt naar! Dit volg ik even, heel benieuwd wat het is. Meikevers reageren veel paarden heftig op inderdaad, heb ik ook meerdere keren meegemaakt in Tsjechie.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:59

Toen wij naar de Veluwe gingen hadden we er ook last van.. We hebben de anus/plasser/koker en daaromheen ingesmeerd met een flinke dot vaseline en dat leek wel te helpen. Het schijnt dat het dan te glibberig/te plakkerig voor ze is.. Dood maken lukt inderdaad niet makkelijk. Eigenlijk moet je ze op wat tape vastplakken en dan kan je ze wel dood slaan of met handschoenen aan fijnknijpen tussen je nagels. Ze hebben een soort pantsertje en daar kom je niet echt doorheen en ze zijn heel snel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:14

Nog nooit van gehoord!!!

Nou,..lekker naast teken en horzels de volgende plaaggeest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:17

Bedoel je niet de herteluisvlieg? Zit hier op de Veluwe ook op sommige plekken. Voorkeur idd voor onder de staart, bij de uiers/koker/anus en niet dood te meppen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:19

versatrine op de staart smeren(deltametrine)Ik vang ze altijd.Er zitten er nooit veel,soms een.Je moet snel zijn en ze dan doodwrijven :j Slaan helpt niet

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:22

Ibbel schreef:
Bedoel je niet de herteluisvlieg? Zit hier op de Veluwe ook op sommige plekken. Voorkeur idd voor onder de staart, bij de uiers/koker/anus en niet dood te meppen.

Er is ook een paardenluisvlieg lees ik net op Wiki.

De paardenluisvlieg (Hippobosca equina) is een parasitaire vlieg die ook in Nederland voorkomt.

De hertenluisvlieg (Lipoptena cervi) is een vliegensoort uit de familie van de luisvliegen (Hippoboscidae).[1] De wetenschappelijke naam van de soort is voor het eerst geldig gepubliceerd in 1758 door Linnaeus.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:52

Sorry ik bedoel inderdaad hertenluisvlieg

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:57

Hier in het Noorden hebben we ze niet gelukkig. Toen mijn paardje afgelopen mei op de Veluwe stond waren deze er ook. Idd worden de paarden er helemaal gek van. Ook met 3 mensen geprobeerd eentje te pakken te krijgen maar niet gelukt. Niet dood te slaan. Idd alles ingespoten en dek op gedaan. Maar het zijn rotbeesten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 08:15

In Frankrijk heb ik ze vroeger toen ik klein was wel eens gezien. Toen schrok ik wat er onder de staart van een paard zat, wel 10tallen, zo zielig,l die ik niet weg kreeg. Hier zijn het er gelukkig maar een paar, maar wel genoeg om de paarden echt boos en onrustig te maken.

Ik heb dr nu gisteren ingesmeerd met vaseline, maar dat kan ik alleen eind van de dag doen :( Hopen dat het werkt. Ze was enorm jeukerig op de huis bij de uiers en naast dr muppet, dus heb er ook wat derfen opgesmeerd (hopelijk stinkt dat ook voor die beesten).

Hertenluisvlieg of paardenluisvlieg, volgens mij zijn ze even irritant. Wat i kbegreep is dat de herten variant zijn vleugels verliest, deze heeft ze nog 'aan' toen ik ze zag.

Versatrine, is dat in NL te verkrijgen?

Woensdag komt de DA en vraag ik er ook naar, of hij nog een idee heeft.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:31

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:17

Tancreda4 schreef:
In Frankrijk heb ik ze vroeger toen ik klein was wel eens gezien. Toen schrok ik wat er onder de staart van een paard zat, wel 10tallen, zo zielig,l die ik niet weg kreeg. Hier zijn het er gelukkig maar een paar, maar wel genoeg om de paarden echt boos en onrustig te maken.

Ik heb dr nu gisteren ingesmeerd met vaseline, maar dat kan ik alleen eind van de dag doen :( Hopen dat het werkt. Ze was enorm jeukerig op de huis bij de uiers en naast dr muppet, dus heb er ook wat derfen opgesmeerd (hopelijk stinkt dat ook voor die beesten).

Hertenluisvlieg of paardenluisvlieg, volgens mij zijn ze even irritant. Wat i kbegreep is dat de herten variant zijn vleugels verliest, deze heeft ze nog 'aan' toen ik ze zag.

Versatrine, is dat in NL te verkrijgen?

Woensdag komt de DA en vraag ik er ook naar, of hij nog een idee heeft.

Ik weet niet of versatrine in Nederland te krijgen is,in frankrijk wel.Het is vrij duur.(net als alles waar een paardenkop opstaat :+ )
Dat is het enige wat werkt.Op de staartinplant met een kwastje streepjes trekken.
Misschien is de werkzame stof deltametrine verkrijgbaar onder een andere naam?

Edit....Butox dus ;)

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:22

Na enig zoeken kwam ik hier terecht.
Ik had vanmiddag bij m'n zoontje zo'n rotvlieg op z'n arm zitten.
Ik was snel en kon hem net pakken voordat hij z'n mouw in kroop en naar z'n oksel wilde gaan.
Ik kon hem met een servetje pakken en daarna dood drukken.

Bij de paarden heb ik hem nog niet gezien en ik heb ook nog geen reactie van de paarden gezien. Maar ik vrees dat als ik dat nu bij m'n zoontje zie, ik dat ook wel bij de paarden ga merken.
Morgen de da. maar eens bellen voor die butox.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 23:30

Ik heb ze gelukkig niet meer gezien en ook niet gehoord van stalgenoten dat mijn merrie door het lint ging. Ik heb haar wel met warmer weer gewoon onder een deken staan, hopelijk scheelt dat iets. Ik heb nog niet voor Butox gekozen, omdat ik ze nog niet weer heb gezien. Stiekem hoo pik dat het er een paar waren die met een paard bv uit het bos zij meegekomen.

moontjemol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:14

weet iemand de hoeveelheid van Butox op paarden ? En moet dit nog verdund worden ? Zo ja wat is dan de verhouding ?
Bij voorbaat hartelijk dank.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:45

Ik dacht dat je het enkel via de DA kon krijgen, en die zal het wel weten toch?