Neus ernstig verbrand! Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dnieSz

Neus ernstig verbrand! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:11

Goedeavond bokkers :)

Er zal hier vast wel al een topic over zijn, maar die kon ik niet vinden.. Het paard van mijn moeder een irishcob ruin heeft zijn roze neus heel erg verbrand.. Helemaal blaasjes een korsten, echt ontstoken lijkt het wel.. Hij heeft al een halster om met een neus lapje van de paardendrogist om de zon tegen te gaan.
Nu is mijn vraag aan jullie wat kan je er het beste opsmeren zodat het kan genezen zonder dat het verder gaat irriteren? En hebben jullie ook ervaring met erge verbranden neuzen?

Ik hoor het graag!

Groetjes Denise :o

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:12

dikke laag sudocreme iedere dag.......

Is goed voor baby billetjes dus kan echt geen kwaad.
Verzacht en hersteld.......en werkt op de paarden neus ook echt erg goed.

beterschap.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:13

Levertraanzalf of Calendulan

Jolandaa_

Re: Neus ernstig verbrand! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:14

aftersun?

dat smeer ik bij de mijne op. nu jullie het zeggen ga ik zo snel mogelijk een netje halen. heeft ze ooit vaker gehad..

ik lees even mee voor wonder middeltjes

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:18

Jolandaa_ schreef:
aftersun?

dat smeer ik bij de mijne op. nu jullie het zeggen ga ik zo snel mogelijk een netje halen. heeft ze ooit vaker gehad..

ik lees even mee voor wonder middeltjes

Jaa ik twijfelde dus ook over aftersun.. Weet niet of daar iets in zit wat het kan gaan irriteren? Of van zwitsal dan voor baby's mischien..

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:23

Het beste is nu paard even binnen houden uit de zon tot het weer geheeld is (mijne is er eerste jaar toen ik hem had echt heel ziek van geweest, de vellen hingen eraan toen :( )

Daarna idd netje op, als geheeld is en vaak smeren met zonnenbrand factor 50 voor kinderen (die is ook waterproef vaak) of groene leem helpt ook goed tegen verbranden :j

Hopelijk verbrand hij daarna minder snel :j
Laatst bijgewerkt door Wendy1978 op 11-06-14 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

puttertje

Murrie had zijn neus ook heeeel erg verbrand (blaren en korsten ondanks flap en zonnebrandcrème elke dag factor 50).. Heb er een dikke laag Sudocreme op gedaan binnen twee dagen weg.
Smeer nu elke dag om verbranden tegen te gaan....

quartel

Ik raad toch nog 1 x de sudo creme aan. Is gewoon te koop bij de kruitvat of da of etos.
Daar zit niks in wat kwaad zou kunnen en ik heb er echt hele goede ervaringen mee.
Ook een paard waar de vellen er aan hingen was met een weekje opgeknapt.

myk_en_shant

Ik gooi er ook altijd aftersun op, gewoon die van huismerk kruitvat.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:30

Voor nu zou ik iets verzachtends smeren.

Om herhaling te voorkomen smeer ik altijd equi sunblock. Sindsdien heeft mijn paard nooit meer een verbrande snuit.
Het voordeel van dit spul is dat ik het s'avonds al erop kan smeren, het werkt dan de volgende dag nog. Het is ook waterproof.

Een netje hielp bij de mijne niet. Haar (witte) onderlip verbrand net zo hard en daar,beschermt een netje niet. De equi sunblock gaat perfect. Je hoeft het ook maar heel dun te smeren, ik doe een heel seizoen met zo'n potje.

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:30

Ik zou er sowieso met regelmaat wat vaseline opsmeren, dit voorkomt uitdroging van de verbrande huid waardoor het niet gaat vervellen.. Sudocrème helpt volgens mij ook, maar dit is al genoemd. :)
Yoghurt op de verbrande huid smeren werkt verkoelend en het 'trekt' de brand er als het ware uit. Dit zou je ook nog eens kunnen proberen, ik kan me voorstellen dat het flink pijn doet voor je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:32

Kokosolie

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:32

Ik had dit vorig jaar ook bij mijn pony, dagelijks 1 a 2 keer levertraanzalf gesmeerd en het was zo weg!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:36

olie spul en vet word heet in de zon........dat wil ik dat in ieder geval nog af raden.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:36

Vaseline niet doen juist hierdoor verbrand het meer. sudocreme of bepanthen erop (mogen ze ook binnen krijgen) ALs het ontstoken is honingzalf en je kan een katoenen lap er voor hangen aan het halster vastgemaakt. Hoef je het niet speciefiek iets te kopen

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:38

Ik zou sowieso niet voor aftersun producten van Zwitsal gaan. Daar zit nogal eens parfum in of andere stoffen. In de huismerken zit vaak veel minder en kan er dus ook minder gaan irriteren.

Sudocreme helpt goed om de huid vet te houden, het vervellen zal dan snel minder worden.

Verder zou ik, wanneer mogelijk, dit paard op de ergste uren (tussen 12.00-15.00) binnen houden. De zon is dan op zijn felst en dus verbrandt de neus dan sneller.
'S ochtends neus insmeren met factor 50 (dus liefst van een huismerk), tussen 12 en 3 op stal, opnieuw insmeren en nog een paar uurtjes naar buiten. Dan 's nachts op stal en sudocreme erop, dat zou ik aanraden. Maar dan moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om zoveel op stal te zijn.

In elk geval, wanneer bovenstaande niet haalbaar is, sudocreme smeren als het paard op stal komt en insmeren met zonnebrand wanneer deze de wei op gaat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:42

sudo helpt ook prima tegen verbranding :j
Ik gebruik nooit zonnebrand want dat heeft hij er zo af met grazen.
Die keren dat ik het getest had bleek het verspilde moeite.
Sudo plakt enorm en gaat er minder snel af.........en kan geen kwaad en hersteld en verzacht :D
Buiten dat is het ook nog eens prima betaalbaar

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:45

Geen sudocreme.. Brand in door de bijstof.Beter is gewoon zinkzalf zonder ttoevoegingen.

Zonnebrandcrème verbranden de neuzen hier ook heel erg..

En inderdaad netje erover, goed koelen en nat houden met zinkzalf.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:46

AfbeeldingLet niet op zijn masker nieuwe is al besteld..
Hij heeft de neus flap en oren al gesloopt hihi
Vierde dag met insmeren Sudo creme en je kunt zien het is nog roze maar geen korsten meer en geen blaren meer

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:48

smurffie schreef:
Geen sudocreme.. Brand in door de bijstof.Beter is gewoon zinkzalf zonder ttoevoegingen.

Zonnebrandcrème verbranden de neuzen hier ook heel erg..

En inderdaad netje erover, goed koelen en nat houden met zinkzalf.

Geen ervaring zelf met de sudo zeker???
:')

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:52

Sudo is voor baby billen en brand echt NIET...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:59

Hi hi sudocreme bestaat voor een grootdeel uit zinkzalf :-).
Mijn paard heeft ook een roze neus,als het er verbrandachtig uit ziet gebruik ik mesitran,maar zinkzalf kan ook.
Mocht ik weten dat de zon fel schijnt en ze heeft geen wondjes dan smeer ik een sunblocker er op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 00:31

Juist ervaringen met sudocreme. Dat brand in op de neus van je paard in de zon. Helaas heeft ook mijn merrie dat ervaren...

Sudocreme is grotendeels zinkzalf alleen veel goedkoper en smeerbaarder door de bij stoffen die ook zorgen voor inbranden. Pure zinkzalf doet dit niet..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 00:32

puttertje schreef:
Sudo is voor baby billen en brand echt NIET...

Baby billen komen zover ik weet niet de hele dag in de brandende zon ;) daarom is sudocreme voor babybillen en niet voor verbrande paarden neuzen.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 00:36

ik had bij een wond op de rug van mijn pony ook sudocreme gesmeerd en het loopt hoogstens uit in de zon hij had verder nergens last van

maar wij hebben een tinker die de neus verbrand heeft ondanks goed insmeren dus ben wel benieuwd wat je nou echt tegen verbranden kunt doen