oude pony (25) wel verhaard, maar nog een best lange vacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alettalove

oude pony (25) wel verhaard, maar nog een best lange vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:33

Hallo,

Onze pony van 25 jaar is deze zomer wel verhaard, maar ze heeft nog best wel een lange zomervacht gekregen. De andere ponys van stal (jonger) hebben een korte zomervacht. We geven al wel vanaf februari lijnzaadolie bij. Ze wordt nog regelmatig bereden en we vinden het zo zielig dat ze zweet bij licht werk (in de winter had ze daar totaal geen last van). Ze gaat zelfs regelmatig nog op wedstrijd. Is het een tip om haar alsnog te scheren of heeft er iemand andere tips?

laraxXxemma

Re: oude pony (25) wel verhaard, maar nog een best lange vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:35

Misschien kijken of de pony cushing heeft?
Lijkt er wel op namelijk

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:36

Al wel eens gedacht aan cushing?Ik weet niet hoe lang de vacht is en hoe de pony verder in haar vel zit?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:47

Gewoon scheren, nu is de aanmaak van de wintervacht nog niet, dus geeft geen problemen met vacht aanmaak

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:48

Waarschijnlijk is het gewoon de combi van apart weer dit voorjaar en de leeftijd. Gewoon ff de scheermachine er overheen.

alettalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:56

Horseware schreef:
Waarschijnlijk is het gewoon de combi van apart weer dit voorjaar en de leeftijd. Gewoon ff de scheermachine er overheen.

Cushing zoals een paar aangeven denk ik niet. Heb foto's gezien van ponys die dat hebben en daar lijkt het niet op. Ze zit overigens goed in haar vel en is ook niet mager of afgevallen de laatste tijd. Haar haren zijn gewoon wat langer dan de andere zomervachten en bij zweet gaat het iets krullen. Ik heb ook wel gehoord van vitamen of mineralen gebrek. Hebben jullie daar ervaring mee? Maar ik denk dat ik haar dan sowieso ga scheren. Wintervacht krijgt ze voorlopig niet gezien het weer :) Ik denk dat ze zich daardoor wel fijner gaat voelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:11

Zou toch voor alle zekerheid op Cushing laten testen.

NishwiKiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:57

Wij hebben een maandje geleden onze oude shet ook nog geschoren. Ze werd helemaal gek van de jeuk en warmte.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:59

Het kan wel een begin stadium zijn van cushing. Een test erop is nooit verkeerd
Eventuele vitaminen/mineralen gebrek kan volgens mij ook op getest worden

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:00

Mijn paard van 23 heeft ook een lange zomervacht. Die heb ik een maandje geleden nog geschoren. Was ie heuull blij mee toen het richting de 30 graden ging...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:03

Vergis je niet met cushing, want niemand zag aan mijn pony dat hij cushing had, zag er volgens vele ook veel te goed uit als 20 jarige. Na de testen bleek ze het toch te hebben.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:27

Je kunt, zoals eerder gezegd, ook denken aan een vitamine/mineralen gebrek. Ik zou haar/hem gewoon scheren.

alettalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 20:15

bedankt voor jullie reacties. Vitaminen/mineralen krijgt ze genoeg binnen in dit seizoen. Misschien van de winter wat bijgeven. We poetsen ons een ongeluk maar ze verliest nog steeds haren, dus ik denk dat ze er alsnog doorkomt, maar dat het wat langer duurt. Houdt ze er alsnog last van met rijden/zweten, dan scheren we haar alsnog.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:34

Mijn pony's zijn ook nog niet allemaal door het haar heen, dus zeker als ze nog verhaart kan het inderdaad nog gewoon vanzelf goedkomen en anders kun je een patroontje scheren misschien bij de hals en borst ofzo? En een vitaminespuit kan nooit kwaad. En weet niet of je haar ook electrolyten geeft? Omdat ze nu zo zweet kan ze daar wel behoefte aan hebben.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:01

Wat je zo allemaal noemt zijn toch kenmerken van het begin van cushing, laat alsjeblieft je paardje testen, als je er op tijd bij bent is de kans het grootst dat ze nog jarenlang een fijne oude dag kan hebben.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:06

Ik zou toch aan Cushing denken, mijn paard is ook qua vacht ook typische Cushing paard zoals op foto's is te zien. Maar de symptomen die jij noemt duidt zeker wel op Cushing en zeker in combinatie met die leeftijd

En als de vacht gaat krullen, betekent dat het paard al enkele jaren Cushing heeft. Ofwel het paard heeft jaren van binnen geleden.

Het snel zweten en licht krullen betekent echt dat de Cushing al even aanwezig is. De interne thermostaat is bij een Cushing paard "kapot" waardoor ze sneller zweten.

Veel mensen zien Cushing symptomen gewoon niet of denken dat het ouderdom is. Terwijl een simpel pilletje je paard weer helemaal laat opknappen. Mijn 27 jarige gedraagt zich momenteel als een jonge hengst

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:10

Cushing laten testen. Bij die van mij zag je ook niet de typsiche cushing vacht, wel dik en lange wintervacht en zomervacht ook niet mooi: en ja hoor cushing.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:11

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:14

Hoe lang geleden is het dat de pony is ontwormt?
Vachtwissel kan ook vertraagd worden door wormen.

Ik zou ook niet gelijk uitgaan van het ergste maar ik zou wel even een bloedtest
bij hem/haar af laten nemen. Is niet duur en dan weet je wel waar je aan toe bent.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:17

Cushing heeft meerdere symptomen, niet alleen de vacht. Toen ik mijn paard liet testen erop omdat ze sloom werd, zei mijn da: nee bij dit paard denk ik niet aan cushing, maar als jij erop staat dan testen we het.
Een week later kreeg ik de uitslag: jawel, cushing.

Zeker gezien zijn leeftijd zou ik hem toch laten testen. Kan nooit kwaad ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:25

Is het paard extra alert? Vluchterig? Plast het veel? Zwelling rondom de ogen? Eet veel? Spieren op de rug verdwijnen.. Allemaal symptomen..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:28

Al dese symptomen die jij noemt Axel_Valerie heeft mijn paard niet, echter heeft hij wel degelijk Cushing.

Symptomen bij mijn paard: langere vacht, slecht verharen in de zomer, sneller zweten en spierverlies in achterhand

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:30

mijn paard lijkt ook niet op een cushing paard maar is het wel.
Cushing wil niet altijd zeggen enorme krullen en een doorgezakte rug.Dat zijn de paarden die al jaren met cushing rondlopen en waar geen medicatie aan word gegeven.

dit is mijn 28 jarige cushing paard...de grote.Een foto van december
Even om te laten zien hoe cushing paarden er ook uitzien.

Afbeelding

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:40

Ja maar ik bedoel hier ook eigenlijk mee te zeggen dat het zover uiteen loopt dat ik persoonlijk
vind dat je het verplicht bent aan je paard om de test te doen. Zoals Geerke zegt.. Die symptomen
kunnen wel ontstaan als je geen medicatie geeft. Plus er is nog een verschil in cushing op de bijnieren of cushing in de hypofyse (of in allebei). Je kunt niet IN een paard kijken. Dus gewoon een test.

Dit is wel een interessant stuk over cushing. Voor degene die willen.

http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... ushing.pdf

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:53

Exact wat ik altijd in alle topics zeg met ongeveer deze inhoud :D