regendeken terug waterdicht maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

regendeken terug waterdicht maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:06

Ik heb een ongevoerd regendeken van BR.
De vorige dagen, met de regen die geweest is, heeft dit deken opgelegen. Echter gisteren was paard helemaal nat eronder :(

Kan ik dit deken terug waterdicht maken of laten maken?
Of haal ik gewoon een nieuw exemplaar?

kohtje

Re: regendeken terug waterdicht maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:09

Ik zou een nieuwe halen. Heb eigenlijk nog nooit wat goeds gezien van regendicht maken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:10

Ik gebruik waterdichtspray voor tenten.
Als het eenmaal heeft doorgelaten weet ik niet of je het voor altijd waterdicht krijgt. Maar bij mij werkt het prima.

Maar die enorme hoeveelheid regen was wel heeeel erg. Ik vermoed dat het misschien wel gewoon te veel water in een keer was.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:14

No_No schreef:
Ik gebruik waterdichtspray voor tenten.
Als het eenmaal heeft doorgelaten weet ik niet of je het voor altijd waterdicht krijgt. Maar bij mij werkt het prima.

Maar die enorme hoeveelheid regen was wel heeeel erg. Ik vermoed dat het misschien wel gewoon te veel water in een keer was.

En waar haal je dit? Bij Decathlon of zo? :o

Ja het heeft echt gegoten afgelopen dagen en paarden staan op een weide ( op manege) waar er geen mogelijkheid tot schuilen is. Ze gaan ook enkel overdag buiten... Dus staan echt ganse tijd in de regen...
Nu heb ik vandaag mijn andere deken opgedaan. maar het is wel fijn om te kunnen afwisselen als er eentje nat is of in de was is...

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:18

Voor jou is het handig om in het vervolg naar de denier te kijken, als je een nieuwe aanschaft. Dekens van 600 denier of minder laten met dit soort weer van de laatste dagen gewoonweg regen door. Dekens vanaf 1000 denier en hoger niet. Merken zoals Horseware en Bucas hebben dit soort denier dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:19

Ik haal impregneerspray bij de Action. Kost 1,19 euro per spuitbus en heb er bijna 2 nodig voor een deken van mijn shetlander en een ruime 4 voor een deken van mijn tank van 1.76 schoft. Erg goedkoop en werkt echt super!
Wel eerst je deken wassen, zonder wasverzachter, laten drogen en dan helemaal inspuiten en weer laten drogen.
Sterker nog; beide paarden zijn gewoon droog onder hun dekens die dus met deze impregneerspray zijn behandeld.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:23

Paard staat 24uur op de wei zonder schuilmogelijkheid en als zoveel regent zet ik hem maar zonder regendeken,deken kan het niet houden zoveel water en als dan eronder nat word zal hij het kouder hebben met deken dan zonder,dat is wat ik er van denk ;-)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:21

sylva schreef:
Voor jou is het handig om in het vervolg naar de denier te kijken, als je een nieuwe aanschaft. Dekens van 600 denier of minder laten met dit soort weer van de laatste dagen gewoonweg regen door. Dekens vanaf 1000 denier en hoger niet. Merken zoals Horseware en Bucas hebben dit soort denier dekens.

Het aantal denier zegt iets over de sterkte van de stof, niet over de waterdichtheid ;)
Bij de meeste dekens wordt een ademend en waterdicht vermogen in mm/24 uur vermeld. Bij 3000 of hoger spreek je van een (goede) waterdichte deken.

ts: ik zou voor een nieuwe deken gaan :P kijk eens naar een Fedimax deken, deze hebben een heel hoog waterdicht en ademend vermogen ( 8000/ 10.000)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:13

ik gebruik dat ook van de action
super spul

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:18

Wat ik met jassen doe om die waterdicht te krijgen is het volgende: Normaal wassen zonder wasverzachter. Daarna wassen op een lage temperatuur en een kort programma met harmisol. Ik weet niet of het met dekens ook werkt? Misschien kan je het een keertje uitproberen. Mijn jassen zijn in ieder geval waterdicht.