de zin en onzin van vliegendekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

de zin en onzin van vliegendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 12:53

Mijn paard staat nu maximaal ingepakt met een burka met nek en een vliegenmasker met neus en oren. Alsnog loopt hij aan 1 stuk door te knikken omdat de vliegen hem irriteren. Ik vind het nadeel van zo'n vliegendeken dat hij het lijkt me ook best warm heeft omdat dat ding, over het comfort van zo'n ding aan je lijf twijfel ik ook ernstig. Ik vraag me af of het niet meer irriteert dan dat het oplost. Wij hebben hier enorm veel vliegen, van die lekkere strontbeesten. Geen steekvliegen nog. Zal ik de hele handel er weer af gooien?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:56

Ik twijfel of ik er 1 zal aanschaffen.. Mijn pony draagt wel een vliegenkap met oren en
neusflap omdat er zooveel vliegen op haar hoofd zaten dat ik het echt heel zielig vond.
De vliegen zitten ook veel op haar lijf, maar ik vraag mij inderdaad af of een deken opweegt
tegen de nadelen van comfort, warmte en vrijheid..

masja

Re: de zin en onzin van vliegendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:01

Mijn merrie is best gevoelig en ik pak haar dit jaar ook weer in. Vooral tegen de dazen, rotbeesten!

Ik heb wel het idee dat het werkt, maar volg dit topic even met belangstelling naar de uitkomst bij andere gebruikers.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:02

Mijn paard ging vreselijk staan zweten onder vliegenn deken nu weer gewoon katoenen zomerdeken op en probleem weg.. wel doop ik de deken af en toe in emmer met water en azijn en spuit deken af en toe in met vliegen spray = weer happy paard bij mij

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:02

ik heb vliegendeken met halve hals en ze heeft vliegenkap om ideaal zo krijgt mn merrie het niet te warm omdat ze zwart is en is ze goed beschermd ze wordt gek als ik geen vliegendeken om heb:( ik zou em omlaten want het helpt er goed tegen is mijn ervaring :) tuurlijk kunnen ze bij mn merrie op haar buik en benen maar niet meer op haar lichaam scheelt veel:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:04

Is sterk paard afhankelijk, ik heb er 1 met deken en kap omdat die anders 1 groot bloederig kraterlandschap is en een ander die zonder poespas in dezelfde wei staat.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:04

Staat je paard "ja" te knikken? Dan denk ik eerder aan headshaking dan aan vliegen. Wij zitten naast het bos en ik pak mijn merrie wel helemaal in, zodra ik dat niet doe word ze lek geprikt en flipt ze en gaat lopen rennen en met deken is ze super rustig. Dus ik denk dat ze het warmer krijgen van rennen of de hele tijd stampen dan van een deken

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:30

Mijne loopt nu met vliegendeken buiten.
Ik heb al jaren de luxe gehad dat we geen dazen hadden maar op huidige stal denk ik dat die wel komen. Ik ga proberen s nachts buiten te doen, overdag binnen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:48

Hier altijd de deken op en het masker.Ze heeft snel last van ontstoken ogen.Ook staat ze de hele dag met haar staart te meppen en te rillen( hoe zeg je dat) met haar huid.Last van warmte heeft ze niet.Ze heeft ook genoeg schaduw.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 14:38

Elegance_ schreef:
Staat je paard "ja" te knikken? Dan denk ik eerder aan headshaking dan aan vliegen. Wij zitten naast het bos en ik pak mijn merrie wel helemaal in, zodra ik dat niet doe word ze lek geprikt en flipt ze en gaat lopen rennen en met deken is ze super rustig. Dus ik denk dat ze het warmer krijgen van rennen of de hele tijd stampen dan van een deken

Hij staat alleen maar ja te knikken als er vliegen zijn..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:39

Hier is het ook een dilemma, of een zwetend paard of een paard wat zich tot bloedense toe open scheurt.

Sorry paard, dan maar even zweten. :(:)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:40

De mijne wordt opgevreten door die beesten.
Staan aan de rand van een bos, met de nodige beestjes. Een masker heeft ie sowieso op, omdat ie niet met zn oog in de volle zon mag staan.
Dus ik heb een gekleurde alien :'). Lila deken en blauwe muts.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:10

Bij ons krijgen ze allemaal een vliegenkap om, aan het gedrag te zien zijn ze erg blij dat die rottige beestjes niet bij de ogen kunnen komen. Mijn Fjord heeft staart en manen eczeem en staat dus ingepakt in de deken, maar ik heb hem er nog helemaal niet mee zien zweten, terwijl de zon hier toch echt harder zijn best doet dan in Nederland. Afgelopen week was het al 30+. (Wel is het hier minder benouwd/drukkend.)

Hij is rustig met de deken, zonder staat hij regelmatig te schuren....

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:25

Ik heb ook wel het idee dat een vliegen/dazendeken werkt

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:31

Het ene paard heeft bij ons ook zijn volledige bepakking aan en is zelfs een soort blij als we met dat ding aan komen zetten (doet het hoofd al helemaal naar beneden zodat we het makkelijk aan kunnen doen) Maar er is er ook eentje die er niks van moet hebben. Sowieso het op doen van het deken is al een ware oorlog en daarna is het rollen, schuren en doen totdat het dek kapot is of af. Zij loopt dus zonder en sprayen we af en toe in met dazen spray.

Misschien ook een beetje paard afhankelijk

nien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:59

Ik was altijd tegen vliegendekens, inderdaad om de redenen van comfort etc. En ook omdat ik in het zomerseizoen blij ben dat ik eens niet met dekens moet sleuren.
Vorig jaar heb ik me toch een vliegendeken aangeschaft en ik moet zeggen: paard staat een stuk blijer op de wei, zelfs in de brandende zon. En hij heeft het er dus echt niet warm onder. Die deken reflecteert volgens mij zelfs de warmte. Moet je natuurlijk wel een goede deken hebben, want zijn weidemaatje staat ook onder een vliegendeken (van een ander merk) en die staat wel altijd te zweten eronder.

MarijkeFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:19

wij willen nog vliegendekens gaan kopen voor de paarden, behalve voor de 2 jongens, die mollen ze toch

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:33

Wij hebben vliegen (beide buren hebben koeien) en dazen. K beesten, allebei.
Wij gebruiken geen vliegendekens, paard zorgt er zelf voor dattie op de wind staat of naast de staart van zijn maat. Een paard is nu eenmaal niet gebouwd om aan te kleden en heeft al van moeder natuur handigheidjes gekregen zoals manen en staarten, vetlokken en behulpzame vrienden.
Het enige wat ik nog wel eens wil gebruiken zijn vliegenfranjes omdat ikzelf vliegen op hun ogen zo vies vind. Helaas is het dan een sport om jezelf zo snel mogelijk te bevrijden van dat ding, want in een halster op de wei hebben ze blijkbaar geen trek.
Al met al vind ik steeds dat ze minder geplaagd en gestoken worden dan dat je zou verwachten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:19

Hier ook ingepakte ivm bosrand, dazen, vliegen en alleen in wei...
Ben er blij mee en tja, als het 30 graden oid is, staat ie te zweten onder het dek!
Maar ja, dat zou ie ook doen zonder!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:32

Was ook altijd tegen, paarden staan er onder te zweten en als er een keer een bui valt zijn ze weer nat -O-

vorig jaar met de warme dagen werd m'n paardje toch een paar keer goed lek geprikt dat ik er toch maar eentje heb aangeschaft. Eentje die reflecteerd waardoor het er hopelijk minder warm onder wordt. Heb m nog niet gebruikt, maar als de dazen komen ben ik dit jaar voorbereid.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:10

ik woon gelukkig bij zee, dus niet zoveel last van dazen. Ik probeer het zo lang mogelijk aan met Rap vliegenspray.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:16

Als ik een paard zou hebben met zoveel last zou ik eerder voor een pagony eczeemdeken kiezen. Die bedekken toch veel meer. Nu heb ik er een staan met zomereczeem en Boett (wat betere kwaliteit..).

Ik zie hier in de omgeving ook ontzettend veel staan met een eczeemdeken zonder eczeem, gewoon omdat het zoveel beter bedekt.

NishwiKiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:55

Als wij die van ons niet onder een vliegendeken zetten (ook uv-werend) wordt hij helemaal gek van de vliegen. Hij staat dan geen pas stil.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:06

Wij hebben hier nauwelijks vliegen, maar als ik verder in het land zou wonen zou ik als mijn paard er zichtbaar last van had zeker een vliegendeken op doen :j

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:13

Probleem bij die van mij, als ik geen vliegendeken op doe, is dat ze lek geprikt wordt door de dazen. Van die dazen steken krijgt ze erg grote bulten en dat lijkt me nu ook niet zo aangenaam, dus hier gaat de vliegendeken erop.