Heeft mijn paard pollenallergie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gurly

Heeft mijn paard pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:01

Hoihoi,

Al veel gelezen over de pollenallergie, maar hoe weet je het nu zeker dat je paard het heeft?

Mijn paard zwaait met haar hoofd vooral in het bos, briest veel en als ze de kans krijgt, schuurt ze haar hoofd aan haar benen. Dit probeert ze tijdens het rijden en longeren etc.
Ze heeft verder geen tranerige ogen o.i.d.

Wat mij opviel: elke keer als ik het bos in ging (gemiddeld twee keer per week) schudde ze elke met mooi weer.
Zondag ben ik het bos in gegaan in de regen en niet zo mooi weer en schudde ze niet één keer.

(in de bak schud ze niet met haar hoofd)

Wie kan mij bevestigen dat ze pollenallergie heeft?

En wat raden jullie mij aan om dit tegen te gaan, zodat ik weer normaal het bos in kan.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:10

Ik heb er geen verstand van, maar misschien helpt eeb pollennetje aan je hoofdstel? :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:31

Die van mij heeft pollenallergie.

Wat die van mij had was voornamelijk heel zwaar ademen, maar inderdaad ook met hoofd schudden. Daarnaast als hij echt goed aan het werk was geweest dan kwam er doorzichtig en heel vloeibaar slijm uit zijn neus.

Dierenarts kan altijd uitsluitsel geven, die is er bij die van mij toen ook bij geweest. Je kan daarnaast (mocht die het wel hebben) een bloedonderzoek doen, dan weet jij waarvoor die precies allergisch is. Maar dit werd door die van mij afgeraden. Aangezien je het toch niet kan vermijden.

Die van mij rij ik buiten met een pollennetje tijdens het pollen seizoen, en krijgt preventief einde voorjaar een kuurtje duizendblad en in het najaar nog een.

christina75

Re: Heeft mijn paard pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:44

Het paard van mijn buurvrouw heeft het volgens mij ook pollenallergie. Ze gebruikt ook druppeltjes van het één of andere om de symptomen te onderdrukken en als ze gaat rijden heeft haar paard zo'n soort fijnmazige kapje over de neus heen. Misschien is dat een optie?

HellowKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:48

Ik lees even mee, aangezien mijn paard dit ook doet..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:51

Ik verdacht mijn pony er ook van, zij schudde ook met haar hoofd tijdens het rijden (ook in het bos)
en had wel traanoogjes. Ik heb toen Puur Pollen gekocht en dit gegeven, en het hielp echt direct!
Ze schudt niet meer en de traanoogjes zijn weg. Misschien het proberen waard.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2009/25547

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 21:32

Netje is besteld dus dat gaan we eerst proberen.

Ben wel benieuwd naar meer verhalen en oplossingen

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:40

Netje is binnen. Vanavond uitproberen :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:06

mijn paard heeft graspollen ,boompollen ,insecten en mijten positief getest met bloedtest
hij krijgt Voreen injecties en ik rij met kapje om de neus

bij hem is het vooral te zien aan het slijmvlies in de mond, vanwege de jeug scheurt hij met zijn open mond langs zijn benen of over het gras
slijmvlies is droog rood en bobbelig
hij krijgt ook voor 3 de jaar puur pollen, geen idee of het echt helpt maar geef het toch :j

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:20

@mirgino helpen die voreen injecties? Geeft de dierenarts die?

Ik vermoed bij mijn paard ook pollenallergie, hoewel ik niet helemaal weet wat de symptomen zijn. Wel weet ik dat ze buiten helemaal gek wordt nu van of muggen of pollen. Dat is echt nu alles weer in bloei staat begonnen. Ik denk dat ik toch de dierenarts maar eens langs laat komen om dit te checken want ze heft er echt last van, vooral op buitenrit.

@TS heb je het netje al geprobeerd? Welk netje heb je gekocht?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:36

Hinke schreef:
@mirgino helpen die voreen injecties? Geeft de dierenarts die?

Ik vermoed bij mijn paard ook pollenallergie, hoewel ik niet helemaal weet wat de symptomen zijn. Wel weet ik dat ze buiten helemaal gek wordt nu van of muggen of pollen. Dat is echt nu alles weer in bloei staat begonnen. Ik denk dat ik toch de dierenarts maar eens langs laat komen om dit te checken want ze heft er echt last van, vooral op buitenrit.

@TS heb je het netje al geprobeerd? Welk netje heb je gekocht?

bij mijn paard helpen ze goed, vorig amper last gehad ,wel wat droge mond maar niet schudden of overdreven schuren
dit jaar 1 injectie ,met dit weer heeft hij geen last dus ik wacht nog even, hij had 1 mei [ na 6 weken] de 2 de spuit mogen hebben
en idd geeft mijn DA deze.
ik rij nu ook zonder neusnetje.
deze doe ik om als het echt sneeuwt van de pollen en werkt ook een eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:09

Laatst nog op een pony gereden die dat ook had, steeds met hoofd schudden en alles.....
Zij had ook zo'n netje maar merkte niet echt verandering ofzo..... Later werd wel minder omdat we ergens reden waar dan niet te veel zand was enzo.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:21

Mijn pony had het ook en als hij een netje droeg deed hij het niet.
Maar las al dat je het uit gaat proberen, hopelijk helpt het!

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:07

Heb gewoon een standaard pollennetje gekocht.
Netje hangt goed over haar neus en zelfs om haar bovenlip (vind ze niet erg)
Het schudden is zo goed als weg.... klop het wel af, want je weet maar nooit.
maar sinds pollennetje 4 buitenritten gemaakt en 3 keer gereden. niet geschud.
Gebruik het netje ook met longeren.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:11

Hier helpen de netjes van Harry's Horse heel goed tijdens het rijden, aan het halster op de wei gaat helaas niet omdat ze niet echt stevig zijn en hij met nog 7 andere paarden staat die graag slopen :+
Na dag 2 was het al overleden haha

Ik gebruik nu sinds 3 weken Puur Pollen druppels en heb echt het idee dat het werkt. Oké afgelopen week zijn er weinig tot geen pollen geweest met die regen maar daarvoor is het lang droog geweest en was het echt minder. Ademhaling in rust veel minder zwaar, niet zo snel buiten adem en ook veel sneller weer op adem na het rijden. Dus ik blijf fijn dat spul geven, kost geen drol en helpt voor mijn paard dus goed!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:20

Gurly schreef:
Heb gewoon een standaard pollennetje gekocht.
Netje hangt goed over haar neus en zelfs om haar bovenlip (vind ze niet erg)
Het schudden is zo goed als weg.... klop het wel af, want je weet maar nooit.
maar sinds pollennetje 4 buitenritten gemaakt en 3 keer gereden. niet geschud.
Gebruik het netje ook met longeren.

Dat netje gebruikte wij ook.
Je kunt het korter maken dooe dubbel te vouwen onder het klittenband en dan kan het ook om het halster naar de wei.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:21

Lees net het bericht van SuperAssie. Met meerdere paarden op een wei is het inderdaad minder handig.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:15

Mijn paard heeft zeker pollenallergie.
Dit is 3 jaar geleden begonnen en wordt helaas elk jaar erger.
De beste methode om zelf te testen is idd. als het regent of goed geregend heeft dan in het bos te gaan rijden, je paard zal dan niet schudden, briesen of hoesten.

Vorig jaar heb ik via veearts Nostrilvet gekregen en dat hielp toen wel, maar denk ook omdat het het einde van het pollen seizoen was.
Dit jaar begon het al in februari en zal met de Hazelaar en de Els te maken hebben gehad maar ook omdat we een slappe winter hadden en alles veel eerder begon te bloeien.
Ik ben er inmiddels wel achter dat Billy veel last heeft van de Weegbree, Bijvoet en Ambrosia.
Bij hem is het ook alleen als we het bos ingaan.
Nu ben ik begonnen met Puur Drainage en daarbij Puur Pollen en hoop dat hij hier baat bij zal hebben.
Ook heb ik foenegriek besteld voor de luchtwegen.

Het neusnetje helpt hem absoluut niet en irriteert hem eerder.
Buiten de Nostrilvet (homeopathische neusspray) om smeer ik ook de voorkant van zijn neusgaten in tot ongeveer 3 cm met uierzalf.
Hier blijven de pollen aan plakken en de rest van de neus zal met Nostrilvet beschermd worden.

Helaas werkt dit tot nu toe alleen als het de avond ervoor nog geregend heeft, want als het twee dagen droog is krijg ik een levensgevaarlijk paard dat alleen maar zo snel mogelijk het bos uit wil om die jeuk uit zijn neus te krijgen.
Dus wordt er voorlopig alleen in het bos gereden wanneer het dus (heeft) (ge)regent .

Er kan ook een haaranalyse gemaakt worden bij kliniek Maasduyn en aan de hand van die analyse kunnen er druppels aangepast gemaakt worden.
Dit wil ik laten doen als de kuur Puur niet aanslaat.

Vorig jaar heeft Billy een spuit gekregen die moest helpen en dat bleek prednisolon te zijn, hier was ik dus alles behalve blij mee en helaas zijn er nog een heleboel artsen die denken dat dit de enige oplossing is.