Scheren shetlander met luis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Scheren shetlander met luis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:21

Ik kwam er gisteren achter dat mijn shet last heeft van luizen. Ik wilde hem eigenlijk gaan scheren en daarna helemaal wassen met luizen shampoo. Nu twijvel ik een beetje. Het zou niet meer onder de 7 graden worden snachts, maar toch met die regen? er zou nog wel wat gaan vallen. Ik heb wel een zomerdekentje voor hem maar die is niet waterdicht. hij heeft standaard zijn Zomer Exzeem deken op, maar deze is ook niet erg waterdicht.

Of kan ik hem maar beter niet scheren, en wel wassen en dan hopen dat het wegblijft (op een of andere manier krijgt hij standaard in deze tijd van het jaar luizen).

Dus mijn vraag: denken jullie dat het warm en droog genoeg blijft?

Edit: ik heb een rambo sweet itch deken die met een ''Horseware Liner Systeem'' water dicht schijnt te kunnen worden gemaakt? weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 21:44

iemand? :o ik wil hem anders morgen namelijk al gaan scheren, ik ga sowieso gedeeltelijk doen

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:45

Ik vind het niet warm genoeg om geschoren zonder deken te staan en dan met name 's nachts. Ze hebben dan geen vacht meer om uit te zetten om zich warm te houden dus hebben ze nog echt een deken nodig. Hier staan ze 's nachts nog met 100 grams regendeken op en overdag verschilt het. Boven de 10 graden gaat de deken af en onder de 10 graden gaat de deken nog gewoon op :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:47

ik zou hem niet scheren,veel te koud.Of je moet echt een goede waterdichte deken hebben.
Wat voor luizenshampoo gebruik je?
Je kunt hem toch natmaken met een middeltje wat je oplost in water?Dympylate werkt prima,is wel erg giftig.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:48

Heeft je shet geen schuilstalletje bij zn wei ?
Dan zou et namelijk zn eigen keuze zijn om dan snachts in de regen te gaan staan
En anders inderdaad even kijken of jou deken waterdicht kan worden gemaakt, of opzoek naar een andere deken want als je alleen dit op doet en het gaat regenen worden die dekens zeiknat en blijven ze dat ook een tijdje, lijkt me zelf ook niet fijn om met natte kleren rond te lopen

Edit: Geerke iets giftigs lijkt me niet bepaald handig?
Weet niet hoe goed het is voor paarden, maar als er hier in huis iemand luizen heeft behandelen we dat door ons haar / hoofdhuid in te smeren met azijn

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:51

Hier lopen ze al een hele tijd zonder dekens en ze zijn allemaal helemaal geschoren, ook in de nacht lopen ze gewoon buiten. Maar die hebben al wel weer wat haartjes aangemaakt. Heb je geen mogelijkheid een regendekentje te kopen?

Edit: idd wassen met dympylate! Niet wassen op het gras want het is idd heel giftig, maar werkt het best. Het is gewoon veilig
Laatst bijgewerkt door Elegance_ op 20-04-14 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:51

Staat je pony 's nachts binnen? Mijn pony is ook geschoren en staat ook al dekenloos, het is in stal namelijk superwarm.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:52

Zit hij er echt helemaal onder of alleen in zijn manen?

Ik zou zeggen, scheer hem kaal en probeer hem snachts nog wat te beschermen. Voor de droge nachten dan zijn zomerdekentje erbij op, maar midden in de regen... Hmm... zou dan toch kijken of je niet een goedkoop regendekentje op de kop kan tikken!

@Elegance: Dat zijn ze waarschijnlijk al wel wat langer geleden geschoren en niet meer megakaal ;).

Dat luizenspul is inderdaad geen fijn spul helaas.... Je moet het ook opsmeren met handschoenen aan. Is niet anders, het werkt gelukkig wel perfect!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:53

laraxXxemma schreef:
Heeft je shet geen schuilstalletje bij zn wei ?
Dan zou et namelijk zn eigen keuze zijn om dan snachts in de regen te gaan staan
En anders inderdaad even kijken of jou deken waterdicht kan worden gemaakt, of opzoek naar een andere deken want als je alleen dit op doet en het gaat regenen worden die dekens zeiknat en blijven ze dat ook een tijdje, lijkt me zelf ook niet fijn om met natte kleren rond te lopen

Edit: Geerke iets giftigs lijkt me niet bepaald handig?
Weet niet hoe goed het is voor paarden, maar als er hier in huis iemand luizen heeft behandelen we dat door ons haar / hoofdhuid in te smeren met azijn

alle ectoparasieten krijg je niet anders weg dan met giftige middelen.Azijn gaat echt niet werken hoor.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:54

Ik lees even mee met de adviezen hier. Mijn shet komt moeilijk uit zijn vacht en dacht er ook over om hem te scheren, maar het leek mij ook nog te koud. Dus ik ben benieuwd!!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 21:55

Oke, scheren is dus van de baan haha. Hij zou snachts wel op stal kunnen, maar dan staat hij alleen, dat ga ik hem niet aandoen. Ik heb een honden shampoo bij de dierenarts gehaalt, geen idee hoe het heet, het staat nog op stal haha.

Zou ik ook niet van de piepets kunnen gebruiken tegen luizen voor honden? en dan gewoon 4 ofzo?

Hij heeft het vooral rond zijn zijn manen inderdaad, maar ik zag ze ook onder zijn buik en op zijn achterbenen dus voor de zekerheid gaat hij compleet in de sop. Ik zal eens kijken of de bokt markt wat tekoop heeft haha

Sting

Re: Scheren shetlander met luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:04

Heb een aantal weken geleden voor een stalgenoot luizenspul gehaald bij de DA en kostte 9 euro. Denk dat je met (goed) luizenspul voor honden minstens net zo duur uitbent en dan weet je zéker dat het werkt! 2 keer behandelen en je bent er vanaf, waarom dan moeilijk doen en kans hebben dat het niet weggaat? Eindeloos jeuk is niks.... Denk dat je hondenshampoo ook niet voldoende is. Even een paar luizen vangen, in een potje mee naar de DA en ze geven je het spul wel mee! (2 kleine spuitjes, even verdunnen en dan erop smeren)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:06

die shampoo heb ik dus na overleg met de dierenarts gekregen... Hij heeft het niet over een ander middel gehad destijds, maar de shampoo is ook van vorig jaar

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:08

loveidefix schreef:
die shampoo heb ik dus na overleg met de dierenarts gekregen... Hij heeft het niet over een ander middel gehad destijds, maar de shampoo is ook van vorig jaar

was die shampoo bedoelt voor de pony?
Weet je wat er op het flesje staat?De werkzame stof?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:09

Ik heb hier op bokt goede dingen gelezen over die pipetjes met paardenluis. Maar de DA heeft je hondenshampoo gegven toen je zei dat je paard luis heeft? Dat vind ik vreemd. Vorig jaar bleek mijn jaarlinger ook luis te hebben, was eind maart. Heb haar geschoren en ingesponst met water en sebacil (dat is het middel dat voor paardenluis is). Geen deken opgehad, ze leeft nog steeds ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:20

jaa! of mischien ben ik wel gek hoor, maar ik meen zeker te weten dat het voor honden was. Sebacil ken ik idd ook, maar dit werkte de voorgaande jaren niet goed, mede door de dikke vacht denk ik.

Maar jij denkt dus wel dat ik hem kan scheren en dat hij daar niet dood aan gaat? :o de andere paarden hebben al wel zomervacht, mischien als ik hem niet al te kort scheer

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:28

Die van mij heeft ook luis gehad.
Wou hem ook scheren maar toch besloten om te wassen
Helaas wel 5 x moeten wassen maar scheren zonder deken durfde ik niet aan
Hij staat momenteel met een andere pony en een varken en varken sloopt graag dekens

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:07

loveidefix schreef:
jaa! of mischien ben ik wel gek hoor, maar ik meen zeker te weten dat het voor honden was. Sebacil ken ik idd ook, maar dit werkte de voorgaande jaren niet goed, mede door de dikke vacht denk ik.

Maar jij denkt dus wel dat ik hem kan scheren en dat hij daar niet dood aan gaat? :o de andere paarden hebben al wel zomervacht, mischien als ik hem niet al te kort scheer

Ik zelf denk niet dat het zoveel kwaad kan hoor. Volgens mij gaat het wel meevallen met die vorst. Paarden van een stal waar ik rij zijn ook allemaal geschoren en staan allemaal zonder deken buiten. Gaat prima.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:07

pony is inmiddels aan 1 kant geschoren :+ toen kapte het scheerapparaat ermee dus komend weekend even verder met een ander apparaat! Ik heb een 0 grams regen dekentje voor hem besteld dus dat moet helemaal goedkomen :)

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 01:27

loveidefix schreef:
pony is inmiddels aan 1 kant geschoren :+ toen kapte het scheerapparaat ermee :)

Dat hebben wij een keer met een van onze schapen gehad! We hadden echt precies 1 helft gehad!! Echt, dat dier heeft twee dagen voor schut gelopen op dat weiland! :P xD

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 00:13

Afbeelding

hahaha, erg is dat he :+ dit is mijn resultaat. En het erge, niemand heeft er 1 te leen :') ik denk dat ik maar eens een oproepje op bokt plaatst of ik iemand's scheer machine mag lenen of dat diegen voor half van de prijs mijn halve pony wil scheren hahhaa *\o/*

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:01

Hahaha al iets gevonden?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 17:06

Jaa ik heb hem afgelopen zaterdag helemaal kaal geschoren en gewassen :D meneer stond eerst onder regen dekentje maar nu moet hij maar even een bikkel zijn, gewoon onder zijn exzeem dekentje haha