Maand op wei, welke maand is het beste?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Maand op wei, welke maand is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 15:40

Hoi Bokkers,

Ik wil graag mijn pony van 1,45 een maandje "vakantie" gunnen door hem op het land te zetten.
Normaal liep hij dagelijks minimaal een uurtje, de laatste 1,5 maand doet hij een stuk minder (af en toe rijden, wat longeren en buiten rijden) en staat hij voornamelijk los.
Nu is het zo dat ik rekening moet houden met de warmte; als het 25 graden of warmer is dan kan ik hem eigenlijk overdag niet op het land zetten omdat hij door eerdere cornage toch wat meer moeite heeft om zichzelf koel te houden. Het is een pony die over het algemeen lekker gaat staan grazen, maar hij vind het ook leuk om met de andere paarden te gaan rennen, ook als het dus zo warm is.
Nu is dan net ook het weideseizoen begonnen, en wil ik hem het liefst zsm 24/7 het land op hebben voor een maand.
De mogelijkheid op mijn stal is wel om het nu dagelijks met 1 - 3 uurtjes op te bouwen, dus dit wil ik zeker ook gaan doen.
Alleen nu komt het: met oog op de insecten en warmte en in combinatie met dat ik eigenlijk weidegang hoor op te bouwen, welke maand zou voor mijn pony dan het beste zijn om hem op het land te zetten?
Of zijn er mensen die zeggen dat het 'opbouwen' niet nodig is?

Ik zat zelf te denken aan april, half april of mei, alleen krijg je dan weer dat het gras heel eiwitrijk is en als hij per april het land op moet 24/7, is er geen tijd om het op te bouwen.
Ik hoor graag jullie advies. :)