snel vacht aanmaken onder deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxMiekexx12

snel vacht aanmaken onder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 22:55

Hoi,

Ik heb mijn paard ongeveer een maand geleden voor de tweede keer deze winter geschoren (vorige keer was in november).
Hij staat onder 1100 grams vulling (3 dikke dekens waarbij de onderste van fleece binnenkant is). Koud onder de deken is hij niet, met rijden heb ik met instappen en uitstappen fleecedeken op.

Toch maakt hij ontzettende vacht aan, ga hem dit weekend opnieuw scheren aangezien hij bijna aan de kook raakt tijdens rijden. Hij krijgt echt een teddybeer vachtje ook onder de dekens.

Dit lijkt mij niet echt normaal gezien de hoeveelheid dekens of maak ik mij zorgen om niks?

XUlyssesX

Re: snel vacht aanmaken onder deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:56

Van hoe laat tot hoe laat heb je het licht op in stal?

xxMiekexx12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 22:57

Tot ongeveer 9 uur half 10 is de lamp in zijn stal aan

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:07

Gezien de tijd van het jaar icm de dekens die je op hebt liggen zou ik eens een uitgebreid bloedonderzoek laten doen..
En wellicht kan je em ook laten testen op cushing.. want normaal is het niet..

xxMiekexx12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:44

Nou ziek lijkt hij mij niet, glimt ontzettend heel goed te pas (bokken, rondspringen, actief, alert etc) en geen enkel symptoom van cushing slaat op hem..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:52

Behalve de 'abnormale' vachtgroei dan.. want een paard onder zulke dikke dekens in deze tijd van het jaar is niet normaal.. :n
Bovendien zeg ik ook niet dat je paard het heeft, maar ikzelf zou het wel uit willen sluiten.. :o

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:54

Ik ga toch maar mijn eigen topic gaan aanmaken :')
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 19-03-14 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:57

Pfff warm hoor zoveel dekens met de lentetemperaturen tegenwoordig.

Dat ie zoveel vacht aanmaakt wil nog niet zeggen dat ie koud heeft he.

Ik ken paarden met cushing en die glimt als een tierelier, moest ook steeds geschoren worden.
Ook actief, alert en speels en vrolijk en het staat echt niet onder de 1100 grams dekens, dat is echt veel te veel zelfs als het hard vriest.

Dus als ik jou was zou ik toch maar ff door de dierenarts laten nakijken op cushing, hoeft niet zo te zijn maar het kan wel hoor.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-03-14 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:00

1100 gram? Is dit een grap? :? Ik zou maar eens snel de dierenarts bellen als jouw paard niet stikt van de hitte onder die laag..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:02

Ja, 1100 grams dekens op 1 paard vind ik ook abnormaal, moet ik eerlijk zeggen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:06

1100gr moet een paard nog niet nodig hebben als het -20 buiten is. Dat is echt geen gezonde hoeveelheid voor een paard.
Inderdaad even overleggen met dierenarts.

Groetjes genja

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:06

hoe meer je scheert hoe beroerder de vacht wordt. Hoe meer vacht ze gaan aanmaken. Een wintervwacht bestaat uit verschillende lagen van verschillende soorten haar, het moment dat de lagen kapot worden gemaakt door normaal verwondingen komt daar ook meer en dikker haar om de plek extra te beschermen.
Het moment dat je alles eraf haalt zegt je paard dus eigenlijk 'holy crap! ik kan geen druppel water, sneeuw of hagel meer hebben, kan m'n lichaam niet warm houden en isoleren, moet meer haar hebben!'.

Het lichaam beseft namelijk niet dat het zich niet hoeft te beschermen tegen de elementen.

Kan je paard überhaupt nog bewegen met zoveel dekens op? Wordt de doorbloeding van de huid ook niet beter van

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:08

heu 1100gr? mijn paarden staan al 2 weken zonder dekens en worden de hele winter door geschoren... zou toch ook de dierenarts laten komen hoor!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 02:45

Ik wist niet dat een paard 1100 gram aan deken op kan hebben. Dan heeft hij het toch de hele dag bloedheet. En dan staat hij ook nog s nachts op stal? Ik vind 200 gr al veel deze tijd van het jaar. Ik denk dat hij gewoon zomervacht aanmaakt, dat is normaal nu de dagen langer worden.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 04:57

Ik denk ook dat het een respons is op verschil als de deken afgaat. Mijn paard maakte ook snel vacht aan maar toen hij geschoren was en het een strenge winter was had hij 300 tot 400 op. 1 keer had ik 400 op toen het al +5 ofzo was. Toen lag hij in zijn stal kapot te gaan van de hitte compleet met zweetdruppels. Snel alles uitgetrokken en hij was weer in orde. Pfoe en als het zo koud was en de 400 gram dekens gingen af vloog ik door de bak doordat hij het opeens zo koud had. Maar ik zou ook eens een dierenarts laten komen. 1100 is echt niet normaal!!! Moet ie dan met 25 graden nog onder 300 gram staan? :?
Pfoe kreeg de mijne die deels geschoren was en deels een beer deze winter niet onder meer dan 150 gram... En tja als hij teveel vacht heeft scheer je toch nog een keer. Dit lijkt me echt heel ongezond.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:14

1100 gram??? Kilo aan dekens??! Nog nooit gehoord dat een paard zoveel op krijgt. Die van mij scheer ik vaak vroeg (okt) en daar kunnen we heel de winter mee doen, als het heel koud is en flink vriest kan hij 450 op, dit jaar gewoon bij 350 gebleven en nu 200!

Heeft die van jou het afgelopen weken niet bloedheet gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:17

Het verschil tussen wel en geen dekens op hebben is veel te groot...

Het dier staat in voorjaarsweer in een enorm dikke winterjas.
Wanneer je die afdoet krijgt hij het simpelweg koud en gaat als reactie daarop zijn vacht groeien.
Ik zou eens beginnen met af te bouwen naar een 150/200 gram.

Is het zo'n ramp dat hij wat langer in de haren komt?

Ik vind overigens 1100 gram sowieso onacceptabel. Een paard heeft dat echt niet nodig.

Als het paard absoluut niet ruit ondanks zijn dikke vacht zou ik de veearts bellen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:32

Wow das een vracht dekens. Ik heb de mijne van het weekend geschoren en die staat snachts onder 150 grams (inloopstal) en overdag of zonder of onder de 0 grams.
ik zou voor de zekerheid idd bloed laten trekken en als de sodemieter minder dekens opdoen 150 grams is echt meer dan genoeg.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:37

dan zou ik hem maar eens laten checken door de DA.

Paard moet nu toch genoeg hebben aan iets van 300 gram als hij geschoren is.

voor een net geschoren paard wat ook buiten loopt zou ik ook geen 100 of 200 grams opdoen maar
300 moet toch wel genoeg zijn.

ben het wel eens met de overgang van 1100 gram naar niets dat hij daarom waarschijnlijk ook zoveel haar aanmaakt.

mijn paard is een keer een tijdje gereden door een trainingsstal en die zadelde hem op en zette hem
klaar voor de ruiter. toen is hij ook onwijs in het haar geschoten omdat ze hem bloot lieten staan.

ikzelf zadel geschoren paarden op met een deken op de achterhand en stap hem ook warm met een deken op de achterhand. bij mij had hij dat dus niet. Het kan dus zeker wel door de overgang komen
van zo dik ingepakt staan naar niets.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:42

Zweet je paard zich niet te pletter met zoveel dekens op?

Daar kun je normaal (tenminste afgelopen winter) wel 3 paarden mee warm houden namelijk. 1100 gram is echt mega veel.

Mocht je paard nog niet zweten onder de dekens en wel onder het zadel dan zou ik de DA eens laten komen.

Nu nog scheren heeft totaal geen nut omdat de paarden al verharen. Daarnaast heb je hem nog niet zolang geleden nog geschoren. Goed poetsen en de natuur z'n gang laten gaan zou mijn advies zijn mits het dier verder in orde is.

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:46

Hoe oud is je paard? is Cushing niet iets voor oudere paarden?

_bloemetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:15

Ik zou de dierenarts erbij halen.
En gaan afbouwen met de dekens want 1100 gram is veel te veel..
Die van mij staat nu 's nachts onder 200 gram en overdag in het zonnetje lekker zonder deken.

Jessica2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:15

Mensen over wat voor een paard hebben we het hier.
Als er veel koudbloed in de bloed-lijn zit, maakt hij altijd eerder/ sneller zijn haar weer aan.
Welke deken hij ook opheeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:25

Geloof me.
Ook een koudbloed heeft niet na een maand scheren weer een complete wintervacht.