Psyllium tegen ZAND in de darmen, paard EET HET NIET. Help??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JJ_Team

Psyllium tegen ZAND in de darmen, paard EET HET NIET. Help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:19

Beste bokkers,

Ons paard staat op een schrale weide in de winter en ik ben bang dat er zich teveel zand op gaat hopen in de darmen. Nu hebben we psyllium gekocht, maar hij eet het niet. We hebben het door zijn eigen voer heen gedaan en het geprobeerd met slobber.

Hebben jullie tips zodat we hem toch maandelijks een kuur kunnen gaan geven???
Bijvoorbaat erg bedankt voor de moeite.

pien_2010

Re: Psyllium tegen ZAND in de darmen, paard EET HET NIET. Help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:20

TS psyllium ken ik niet. Wij geven bij twijfel sandclear. Beginnen met een beetje door het voer zodat paardjes kunnen wennen aan de smaak en bouwen dat op. Als psyllium het zelfde zou zijn dan sorry voor mijn reactie.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:25

Die van mij moesten het eerst ook niet, nu geef ik een klein beetje door een flinke hoeveelheid slobber met stukjes appel of wortel erin. Goed roeren zodat je het niet meer ziet, en zo een kuur geven van een dag of 8, werkt hier goed!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:26

Zandweg = psyllium

Ik heb mijn paard de subli psyllium slobber gegeven, dat vond hij heerlijk en hij at het echt met smaak op, misschien dit een keer proberen, te koop bij de Welkoop.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:28

Heb je gewoon het "poeder" ?

Dan rap op het allerlaatste moment door de slobber roeren, smaak zit er niet aan, en als je het gelijk voert, wordt het ook niet zo'n vies drabje...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:29

Het is idd hetzelfde, alleen een stuk beter en goedkoper. Dit zaad hoort het hoofdbestanddeel te zijn in sandclear, alleen zit te weinig van in om echt goed te werken.

Je zou een beetje lekkerder kunnen maken door appelstroop of appels erbij te doen. Een beetje de smaak verdoezelen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:30

Dat is inderdaad lastig.

Als je paard gewoon krachtvoer en lekkers mag, dan is mengen een goede optie, in de hoop dat hij het dan eet.

Als dat niet mag -dat probleem heb ik recent aan de hand gehad- dan zou je kunnen proberen of hij het met "heel lekker" ruwvoer wel eet.
Ik heb een emmer vers gras gesneden, en dat met water ietsje vochtig gemaakt. daar de zandweg doorheen. Wordt een beetje plakkerig, maar op die manier wou mijn paard het in ieder geval nog een beetje eten, toen hij echt verder niets mocht.
Het vervelende met zo'n kuur is dat ze het eigenlijk ongeveer een week lang 2 x daags moeten krijgen.
In ieder geval succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:36

Goed mengen met slobber en veel water, het dikt ontzettend in en dan eten ze het idd vaak niet meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:40

Het poeder was bij mij ook niet zo'n succes, de brokjes gaan er wel zonder problemen in. Ja poeder is goedkoper, maar de volgende keer voor mij gewoon weer Sandclear brokjes.

Wat ook helpt is regelmatig lijnzaad geven. Zelf koken, zemelen erdoor, gaat er bij mij ook zonder problemen in.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:43

@Cassidy, welke sandclear brokjes voer jij? De sand oil?
Koop je die in een winkel of bestel je het ergens?

Want ik zoek eigenlijk nog iets dat wat makkelijker gaat zonder krachtvoer...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:44

Idd als je het met slobber geeft niet al lang van te voren klaarzetten! Niet alleen vinden ze het dan niet meer te vreten maar het verliest zo ook een deel van z'n functie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:54

Bij mij eten ze dus juist die brokjes niet :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:56

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:10

De mijne eet beiden niet. Ik los het op door eens in de maand gekookte lijnzaad door slobber te voeren. Hij eet hooi van zand en staat momenteel ook alleen in de bak ipv. Hij heeft nog nooit koliek gehad of zand in de mest, dus ik ga er vanuit dat de lijnzaad zijn werk doet. Of dat hij gewoon minder zand binnen krijgt dan ik denk.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:45

Ik heb ook een zeer kieskeurig paard!!
Ik doe het nu door de subli seniores priores (na 6 uur weken) met wat slobber of muesli gemengd.
Ik let er altijd goed op dat al het water is opgenomen ,( anders gaat het gelijk plakken), dan de psyllium vezels erdoor roeren en gelijk geven.
Dan is het nog niet plakkerig.
Zorg er wel voor dat je paard voldoende kan drinken met de psyllium vezels.

De subli psyllium slobber heb ik ook gegeven, vond mijn paard ook erg lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:47

Door wat appelmoes mengen, wel direct voeren daarna :j

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:19

Ik heb altijd problemen gehad om zandweg ect er in te krijgen.
Nu heb ik gewoon vlozaad.
Ze krijgt dagelijks een schep luzerne met een beetje muesli, daar doe ik het vlozaad doorheen. En wonder boven wonder, ze eet het gewoon!
Eerst deed ik het vlozaad alleen door de muesli, met een beetje vochtig maken ging dat er ook wel in. Wel na het vochtig maken gelijk voeren, anders wordt het plakkerig en verliest het zijn werking.

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:29

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:34

Die brij dat psylliumvezels wordt, moeten ze vaak echt aan wennen en leren eten. Misschien is het een optie om het eens een nachtje in de eetbak te laten liggen ? Meestal brengt de nacht wel raad bij paarden :D Maar misschien heb je dat al geprobeerd hoor, ik probeer maar mee te denken :o
Hier zouden ze vechten voor die pap ! Hoef er zelfs geen handje luzerne meer onder te doen voor de smaak :)
Anders een handvol droge vezeltjes gewoon onder hun voer mengen, de boel nat maken en direct geven? Ik lees vaak mensen die het gewoon droog voeren, dus kan geen kwaad vermoed ik...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:42

Eentje krijgt slobber, dus daar gaat het op het laatste moment doorheen. Maar gewoon droog door handje haver+lucerne en lepeltje zout werkt ook. Wil het droog niet bv omdat de hoeveelheid te groot is t.o.v. wat er verder gevoerd wordt kan je ook slobber maken van 1/2 kg grasbrok (lust vrijwel elk paard) en het op het laatst daar doorheen roeren. Het smaakt nl nergens naar, maar als je het even laat staan wordt het net behangplaksel en dat eet lastig.

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 23:32

Bedankt voor al jullie tips!!! Ik ben er met verschillende aan de gang gegaan de afgelopen dagen.
Jammer... hij eet het niet. Ik heb nu mijn laatste truuc uit de kast gehaald, die ik eigenlijk wilde uitstellen. Ik heb de psyllium met water gemengd en in een grote spuit, net als een wormkuur, gegeven en dit gaat prima! Nu krijgt hij alles binnen en kan ik hem elke maand de kuur gaan geven. Maar erg bedankt voor de tips alsnog!!! Wie weet heeft iemand er wat aan die tegen hetzelfde probleem aanloopt...
Groetjes en tot bokt!

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:41

ik meng brokjes met psyllium en wat zonnebloem olie, goed mengen eerste keer wil ze meestal niet hebben daarna wel.

edit: je kan de mest in water doen en kijken of er zand in zit dan weet je zeker dat en hoeveel zand hij binnen krijgt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:30

die van mij eet ook zowel droog als nat heel slecht...

Ik geef het nu gewoon af en toe een week door zijn voer (droog) en laat het in de voerbak liggen als hij het niet op eet, met het volgende eten er overheen gaat dan meestal het grootste deel toch wel naar binnen.
Maar ideaal is het ook niet.
Nat wil hij het helemaal niet eten... :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:39

Zandweg van excellent zit een smaakje aan en ruikt ook wat zoet.
Op stal bij ons eten ze dat allemaal.

Aanrader!

Of probeer eens appelmoes of zo eroverheen als je dit toch eerst wilt opmaken.

Fijn dat het verder met de spuit wel gelukt is.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:50

Hier ook een kieskeurige eter. Ik maak een papje van handje haver, scheutje zonnebloemolie, veel appelmoes, klein beetje appelstroop en dan wat water er doorheen, zodat je het psyllium er doorheen kan roeren. De eerste dag laat ie het liggen tot 's nachts, maar de dagen erna gaat het met smaak op :9