Nu alweer beginnen met graasmasker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Nu alweer beginnen met graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:05

Mijn paard (Tinker) is veel te dik. De vorige winter is ze heel veel afgevallen, tot een gezond gewicht. Afgelopen voorjaar ben ik helaas te laat begonnen met een graasmasker, waardoor al het verloren gewicht er zo weer aan zat. Ik hoopte dat ze deze winter dat gewicht weer zou verliezen, maar aangezien het geen winter is geworden, is hiervan dus geen sprake.

Ik zit erover te denken om nu alweer te beginnen met het graasmasker. Ze staat 24/7 buiten in een groep met onbeperkt ruwvoer. Het ruwvoer kan ik dus helaas niet bepalen (ik zou het liefst willen zien dat het ruwvoer in slowfeeders wordt gegeven, maar ik heb hier niks over te zeggen aangezien paard in pension staat).

Zal ik dan nu alvast beginnen met het graasmasker? Dit gaat dan 24/7 om. Ze kan er wel ruwvoer mee eten, maar dit gaat moeizaam. Wat dus ook de bedoeling is. Alleen trainen en het ruwvoer beperken helpt onvoldoende.

Toffeltje

Re: Nu alweer beginnen met graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:00

Hallo TS, ik kan je helaas niet helpen met je vraag. Ik wist niet dat een graasmasker ook gebruikt kan worden met ruwvoer. Mijn pony staat ook in een kudde met onbeperkt ruwvoer en zij is de enige die te dik wordt ondanks een vrij intensieve training. Misschien is een graasmasker voor haar dan ook wel een oplossing. Wat voor graasmasker gebruik jij?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:07

Mijn ruin met 'aanleg' staat het gehele jaar door overdag op de weide met een graaskorf. Hij weet inmiddels niet beter en ik wil zijn 'bewustzijn' daarvan ook niet treiteren met het idee dat er dagen zijn dat hij voluit zijn gang kan gaan.

Op stal krijgt hij hooi uit een slowfeeder. Ik zelfs dan nog het idee dat hij die zak sneller leeg heeft getrokken dan menig ander paard het van de grond af eet.

In kuddeverband vind ik het lastig, 24/7 met een graasmasker om kost je wel een stukje paardwaardigheid. Heb je geen optie om je paard te verplaatsen als dit uiteindelijk in belang is van je paard?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 12:04

Ik gebruik de GreenGuard. Ik vind het paardwaardiger om mijn paard 24/7 buiten te laten in groepsverband, dan door haar af te zonderen door bijvoorbeeld op stal te zetten. Deze stal is in mijn ogen ver uit de beste in de omgeving, dus verhuizen is geen optie voor mij. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:19

Ik heb toevallig gisteren weer een korf omgedaan.
Mijn paard begint ook weer te vervetten op 24/7 ruwvoer.
Eigenlijk gebruik ik de korf in de winter vaker dan in de zomer.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:21

Mijn paardje heeft hem altijd om. Deze 'winter' is hij ook niet afgeweest. Ja, om te proberen, maar dat was geen succes helaas. Ik heb een standaard graaskorf met daarin een plastic plaat met een gat met een diameter van 1 cm, maar dat gaat nog hard genoeg helaas...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:31

Wanneer ben je de vorige keer begonnen met het graasmasker? En het is indd tot nu toe een hele milde winter geweest dus misschien moet je dan toch iets eerder beginnen met het masker omdoen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:47

Vorige keer ben ik begonnen met het masker toen het dus eigenlijk te laat was, toen werden ze omgeweid naar een weiland met hoog gras en had ze in twee weken al haar verloren vetjes er weer aangegeten. Ik weet niet meer precies wanneer dat was, maar ergens in het voorjaar.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:45

dorientjuh schreef:
Ik gebruik de GreenGuard. Ik vind het paardwaardiger om mijn paard 24/7 buiten te laten in groepsverband, dan door haar af te zonderen door bijvoorbeeld op stal te zetten. Deze stal is in mijn ogen ver uit de beste in de omgeving, dus verhuizen is geen optie voor mij. :)

Snap ik, maar paardwaardig en ongezond dik is inderdaad gebaseerd op keuzes. In de natuur lopen paarden vele kilometers voor eten. In de Nederlandse praktijk staan ze hier buiten met 24/7 toegang tot ( in veel gevallen te eiwitrijk) kuil/hooi.

Ik vind (maar dat is mijn mening) het niet fair mijn ruin moddervet te laten worden omdat hij geen rem kent, maar ook niet om hem 24 uur per dag masker om te doen. Daarom is heb ik er voor gekozen hem niet 24/7 buiten te plaatsen. Hij komt bij zomerdag min 8 uur op de weide en staat verder zonder korf in een zandpaddock en 's nachts op stal. Het hooi is tweede of derde snede en wordt in porties verdeeld over de dag. Met een masker wordt jezelf en weidegenoten kriebelen onmogelijk gemaakt, terwijl dit ook natuurlijk gedrag is. Wanneer je gebeten wordt in spel of strijd kun je alleen trappen. Dit geeft ook onrust in een stabiele koppel.

Met verplaatsen in jou geval doelde ik in de richting van een hit-actief stal.

Heb je enig idee hoe de kwaliteit is van het hooi wat je paard krijgt?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:12

HIT-Actief zou ik ook het ideaalst vinden, ware het niet dat ook vaak HIT-Actief stallen niet ideaal zijn omdat de groepen te groot zijn. Bovendien is het ook vaak belachelijk duur. 's Nachts op stal is voor mij dan weer echt geen optie omdat ik het niet paardwaardig vind en ongezond. Zo maakt ieder zijn eigen keuzes. :)

Het hooi gaat meer richting voordroog helaas. Ook ligt er in de schuilstal altijd stro. Edit: ik heb gisteren weer het graasmasker omgedaan. Toen ik haar in de weide zetten, begon ze eerst te schuren om hem af te krijgen, maar toen ik een paar minuten later weg reed met de auto stond ze alweer rustig te grazen met de rest van de groep.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:14

Ik zou het gewoon nu al vast proberen, waarom niet?

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:06

Ik lees even mee want mijn shetje heeft ondanks haar mega onderbeet het voor elkaar te krijgen om deze winrer veel aan te komen, de wei is momenteel waar ze in lopen kaal en het andere land het herstellen, ik voer ze hooi uit een hooiruif, zou het voor haar ook iets zijn? Of zou ze het hooi dan niet meer uit de ruif krijgen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:49

Mijn paard kan wel gewoon hooi uit een hooiruif eten met masker. Maar mijn paard is nogal een die hard qua voer, die houdt niet op tot ze het voor elkaar krijgt. :')