Benen scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellen1984

Benen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 23:54

Mijn Tinker heeft last van mok of mijt, we kunnen dit niet zien want zo gauw we haar achterbeen optillen gaat ze uithalen, nu wil ik dus haar sokken afscheren deze zijn heel lang en bemoeilijken de eventuele verzorging van mok of mijt. Maar nu dus mijn vraag als ik iemand laat komen om te scheren is het dan beter om een verdovingspasta te gebruiken of een verdoving van de veearts? Iemand hier ervaring mee?

har166

Re: Benen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:56

Tranqigel vind ik heel prettig! Geef ook altijd een drupje aan de hond als ie naar de trimsalon moet ( anders eet ie de trimster op ) maar het is officieel een 'paardenmiddel'.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:57

Je kunt je tinker beter even laten sederen door de veearts als ze mept. Misschien kun je hem/haar alsvast aan het geluid van de scheermachine laten wennn

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:55

Zeker al laten wennen aan het geluid, als ze nog nooit geschoren is.
Ik zou voor de dierenarts gaan, dan weet je zeker dat het in één keer gaat lukken.

ellen1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 16:01

Ja maar kan haar niet aan het geluid laten wennen ik heb zelf geen scheer apparaat, ik laat het scheren doen door een ander, ik weet ook niet of ze bekend is met scheren. Wat ze wel doet is meppen als je haar achterbeen optilt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:05

Maakt je ladyshave geen vergelijkbaar geluid?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:11

Misschien je niet richten op het laten wennen aan het geluid, maar eerst oefenen om het been gewoon normaal vast te kunnen pakken?
Kon je trouwens nooit het been pakken, of is het nu pas een probleem?

ellen1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:45

Ik heb haar net een paar dagen dus heb het nu ren paar keer geprobeerd en het wil niet echt, ze zal er toch aan moeten wennen maar dat komt wel, moet gewoon voor nu een oplossing hebben ivm de sokken scheren

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:52

Ik zou het persoonlijk niet willen scheren met een scheermachine van een ander, omdat de mok, en misschien geld dat ook voor mijt, mogelijk overdraagbaar is via een scheermachine. Misschien zo goed als mogelijk knippen, zodat je de sokken kwijt bent. Of anders badderen in een emmer met badedas ofzo, dan goed drogen en als het goed droog is talkpoeder in de sokken strooien.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:46

Oeh, lastig dan Ellen. Kan me voorstellen dat je zo snel mogelijk van de mok of mijt af wil, en dan niet de tijd hebt om haar te leren om rustig een voetje te geven.
Misschien toch even overleggen met de DA en dan door DA laten sederen en behandelen?

En idd: als je iemand laat komen om te scheren, dan wel laten weten dat het dier mogelijk mijt heeft.

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:02

Ik zou het zelf eerst proberen met Tranquigel, en als dat niet lukt laten sederen door een DA

ellen1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 00:12

Ja ik heb een gediplomeerd scheerder erbij gehaald en die weet ook dat ze mogelijk mok of mijt heeft en zij werkt zelf met tranquilgel maar adviseerde me toch om door een veearts te laten sederen omdat ze weleens door een tranquigel doorbreken! Maar wou toch graag de mening van anderen erbij horen

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:29

Ik zou dan toch maar even de dierenarts laten sederen, je kunt je met tranquigel nog wel eens verkijken op de dosering. Volgens mij werd er bij mij één tot anderhalf streepje geadviseerd, bij drie-en-half streepje hadden we eindelijk het gewenste effect, dat mijn paard wat suffig en minder snel in de benen werd. Daarnaast werd er gezegd een half uurtje van te voren geven en die van mij werd pas suf na ongeveer anderhalf uur, waarschijnlijk omdat hij zich ook ertegen verzette. Tranquigel is dus niet echt exacte wetenschap.

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:39

zou voor dierenarts gaan, hebben een paard op stal gehad en die trapte echt gericht naar je als je hem ging scheren. maakte niet hoeveel tranqigel je hem gaf, deed het alleen op middel van de dierenarts! en dan was hij nog gevaarlijk dat je hem vast moest binden in stal om hem te scheren! maar was wel echt nodig.. hoop dat het gaat lukken ;)

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:10

Bij twijfel altijd sederen! Beter voor ieders veiligheid. En dan wordt het waarschijnlijk ook geen negatieve ervaring voor je Tinker.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:16

Ik heb juist gehoord dat je de sokken beter niet scheert bij mok en mijt. Haar groeit terug en de stoppeltjes zorgen ervoor dat de wondjes niet dicht gaan? Door de sok lang te houden en goed schoon zou het beter te verhelpen zijn?
Ik ben geen kenner verder....

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:20

Willl65 schreef:
Ik heb juist gehoord dat je de sokken beter niet scheert bij mok en mijt. Haar groeit terug en de stoppeltjes zorgen ervoor dat de wondjes niet dicht gaan? Door de sok lang te houden en goed schoon zou het beter te verhelpen zijn?
Ik ben geen kenner verder....

Stoppels? Die zijn er niet hoor, je scheert gewoon tot een bepaalde lengte

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:34

:oo oww oke.... 8)7 Ik moet ook leren niets te roepen als ik niet weet waar de klepel is...
Zelf dacht ik dat door de sokken vuil en vocht minder kans kreeg ...
Ben zelf nog lerende omdat ik zelf een tinker eigenaar hoopt te worden. * houdt haar mond maar weer*

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:57

Ik zou eerst de sokken zoveel mogelijk afknippen zodat je er zo kort mogelijk bij hoeft met het scheerapparaat.
Verdoven zou ik ook laten doen die de dierenarts.