Sportpaard 24/7 buiten houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:58

Mijn paard staat sinds Juni 24/7 buiten met 2 jaarlingen. Dit bevalt hem en mij erg goed. Ik wil hem deze winter dus ook buiten houden. Hoe doen jullie dit met een paard dat 6 dagen per week gewerkt zal worden? Ik wil hem liever niet scheren, hij maakte de vorige winters niet heel veel haar aan. Hij stond toen wel op stal waar het nooit kouder werd dan 4°C. Welke dekens gebruik je?

Hij staat nu onder een ongevoerde regendeken, als het meer dan 15° is gaat die er overdag nog af.

Hoe doe je het verder met langdurige sneeuw? Hij is vooraan wel beslagen. Er is eventueel wel een optie om hem 's nachts binnen te zetten, maar als dit niet noodzakelijk is doe ik het liever niet.

Dav

Berichten: 3022
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:00

Voor de ijzers gebruik ik sneeuwringen,ideaal vind ik ze!
Verder gebruik ik dekens en maak ik laagje's met dekens als het kouder word.
Mijn paard maakt erg gauw en veel haar aan en zij staat ook 24/7 buiten met beschikking van een inloopstal en word ook zoveel mogelijk gereden (5a6x per week)

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:02

Wat lekker dat je paard zo buiten kan blijven! Toen ik nog wedstrijden reed met mijn paard (M2) stond ze ook 24/7 buiten. Ik heb haar wel geschoren toen, en had een rambo duo deken voor haar. Dat ging prima. Ze stond/staat niet op ijzers, dus met sneeuw bleef ze gewoon buiten lopen.

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:04

Mijn paard staat zonder deken buiten. Ze heeft een heel mooi kort vachtje dat ook weer snel droog is. Maar ik moet bekennen dat meestal ik train zonder haar in het zweet te werken. Mocht dat wel gebeuren, dan laat ik haar rollen in het zand. Goed uitstappen en er is niks aan de hand. Mits ze ook gevoerd worden buiten. Ze staan in de winter 's nachts binnen. Ik heb haar niet op ijzers en kan dus prima door de sneeuw.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:10

Je kunt eventueel een patroon scheren dat alleen de hals en borst geschoren zijn. Dit wil ik ook doen, ze staan dan wel niet 24/7 buiten op de wei, maar het zijn wel buitenstallen.
die sneeuwringen zijn wel een goede tip!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:10

Mijn merrie staat momenteel ook nog 24/7 buiten, maar gaat in de winter wel 's nachts naar binnen. Ik scheer wel, en kijk wat er nodig is aan dekens. Staat niet op ijzers.

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:14

Hier gaan ze lekker de hele dag naar buiten als ze thuis zijn maar zodra de temerpatuur in de nacht onder de 10 graden daalt gaan ze tegen het donker naar binnen. Paard staat nu onder een ongevoerde regendeken en naarmate het kouder wordt worden de dekens warmer.

Ik vind het fijn om ze de hele dag buiten te hebben, ik wil alleen niet dat ze een te dikke vacht krijgen want dat is waardeloos voor de wedstrijden.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 15:46

M'n paard is wit, dus vaak laten rollen is niet zo uitnodigend :) Ik wil ook nog op wedstrijd kunnen gaan zonder hem te moeten wassen tijdens de winter. Scheren ben ik persoonlijk niet voor, dus als het niet nodig is doe ik dat liever niet.

Gaan dekens in laagjes niet schuiven? Ik had hem vorig jaar onder een stapmolendeken op stal (200gr) omdat hij de voorkanten telkens molesteert, deze wilde ik er weer op leggen als het gaat vriezen 's nachts. Evt met zijn huidige regendeken er overheen?

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:54

Je hebt speciale onderdekens op de markt, oa die van rambo (200gr) hebben een mooie pasvorm.

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:36

Ik heb tot nu toe nog niet echt last gehad van schuiven terwijl ik inderdaad de dekens in laagjes doe. Als ik voor twee paarden heel veel dekens in de kast moet hebben wordt het wel een duur grapje. Vorig jaar had ik er nog drie onder de dekens maar mijn ouwetje is deze zomer overleden.

snorkel1986

Berichten: 3017
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:39

onderdekens via mp scheelt in kosten en hoeven toch niet waterdicht te zijn..
en bovendekens goede aanschaffen

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 18:04

Ik koop liever geen dure dekens omdat paardlief de voorkanten kapotbijt. Daarom stond die afgelopen winter ook onder een zgn walkerdeken. Deze is nog heel, maar bestaan niet in meer dan 200gr.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:10

Twee van 100 g op elkaar? Swinters stond mijne best onder 4/5 dekens :)

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:12

En een hengstendeken met gesloten voorkant? Is dat iets?
Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, ook in de winter. Worden zo'n 5x per week gereden.
Ongeschoren maar wel met dekens om de vacht toch zo kort en ook zo schoon mogelijk te houden.
Ik zet ze terug op de wei als ze na het rijden weer normaal aanvoelen (niet nog te warm dus). Nog nooit problemen met verkouden of stramme paarden hierdoor gehad.
Ze krijgen hier wel onbeperkt hooi buiten. De motor moet blijven draaien!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:15

Wat versta jij onder sport paard?? Welk niveau rij jij? Als je al verder bent ( dus b.v L 2) dan zou je ook weten dat echt sport, dus trainen en wedstrijden rijden geen combinatie gaat worden met 24/7 buiten!
Hoe wil je dat b.v gaan doen als je om 5 uur moet starten? Je komt terug met een moe en bezweet paard in het donker en wat dan??
Je koopt ook al geen dure dekens omdat je paard ze stuk maakt en 200 gram is best weinig als je paard koud en vochtig terug komt en de rest van de nacht buiten moet staan na een wedstrijd! Stel het regend, vriest of sneeuwt met wind?? Slaap jij dan rustig?
Ik zou er in elk geval niet voor kiezen, af toe een wedstrijdje.. okee... maar voor een sportpaard raad ik het niet aan!

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:27

aerdenhout1 schreef:
Wat versta jij onder sport paard?? Welk niveau rij jij? Als je al verder bent ( dus b.v L 2) dan zou je ook weten dat echt sport, dus trainen en wedstrijden rijden geen combinatie gaat worden met 24/7 buiten!
Hoe wil je dat b.v gaan doen als je om 5 uur moet starten? Je komt terug met een moe en bezweet paard in het donker en wat dan??
Je koopt ook al geen dure dekens omdat je paard ze stuk maakt en 200 gram is best weinig als je paard koud en vochtig terug komt en de rest van de nacht buiten moet staan na een wedstrijd! Stel het regend, vriest of sneeuwt met wind?? Slaap jij dan rustig?
Ik zou er in elk geval niet voor kiezen, af toe een wedstrijdje.. okee... maar voor een sportpaard raad ik het niet aan!

Wat een belachelijke onzin? Een paard bezweet buiten zetten is overigens geen enkel probleem, zolang de huid droog is, daarvoor heb je overigens zweetdekens voor in de trailer.

Antibijtmiddel geprobeerd op de dekens trouwens?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:33

Belachelijk... tja ieder zijn mening! Maar bezweet is bezweet en dus niet droog! Ik zou het de spieren van een paard niet aandoen... en we hebben het dan over een SPORTPAARD zoals TS aangeeft! Ik heb het niet over af en toe eens een wedstrijdje in de B! Dus wat verstaat TS onder een sportpaard??

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:46

Mijn E pony loopt Z1 dressuur wedstrijden en loopt zomer en winter 24/7 buiten.
Ze wordt ongeveer vijf keer in de week op dat niveau ook getraind.
Ik heb vanaf ongeveer eind augustus een deken op om zoveel mogelijk wintervacht tegen te gaan. Ik scheer begin oktober (toevallig vandaag gebeurd) een jachtpatroon en in december scheer ik dit nog een keer. Ik werk altijd met laagjes met dekens. Twee dekens op, het liefst een staldeken eronder en een waterdichte erop. Mijn pony maakt heel erg veel winterhaar aan en vandaar dat ik twee keer scheer.
Het is voor mijn pony niet te doen die wintervacht in een binnenbak met wedstrijden.
Omdat ze 24/7 buiten loopt, heb ik echt goede dekens nodig. Waterdicht en warm. Ik kan in de winter als het vriest tot 800 gram deken opgooien. Ik koop altijd alleen maar horseware dekens (amigo, rhino en rambo) omdat mijn pony deze goed past en ze een superkwaliteit hebben. Ik koop ze altijd tweedehands, omdat ze een godsvermogen kosten nieuw.
Als ik 's avonds moet starten, moet ik met een zaklamp de wei in om mijn pony te zoeken. Daarna moet ik buiten vlechten/benen wassen en poetsen (ik heb gelukkig een zwart paard met alleen twee witte benen). Met -10 sla ik dat benen wassen gerust over, daar krijgen we toch geen punten meer voor in het Z.
Na de wedstrijd stappen we heel goed uit met een zweetdeken op en daarna krijgt mijn paard een nieuwe zweetdeken op in de trailer. Als ik thuis ben voel ik of ze droog is en meestal is dit het geval.
Dan ga ik weer met m'n zaklampje terug naar de wei om haar daar in te zetten met een bult dekens op :D
Tja,.... het is wat meer werk en je krijgt koude handen in de winter... maar voor geen goud zet ik mijn 'sportpony' op stal.
Goed opletten dat ze altijd droog is als je haar onder dekens op de wei zet en dat ze genoeg hooi heeft om zich warm te houden.

edit: mijn pony heeft alleen in het outdoorseizoen ijzers, vanwege de stiften die nodig zijn op gras. In de winter is ze ijzerloos

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:39

Ik ken toch echt iemand die Z1 start met een paard wat zomer en winter buiten staat met schuilstal. Rijdt ook regelmatig avondwedstrijden. Ze zit overigens ook op bokt.

Het kan wel maar je moet er wel rekening mee houden. Ik zet het paard in de winter voor de nacht wel binnen. Zo heb ik het altijd gedaan. Bovendien zijn deze paarden afwisselend op school en daar staan ze voor een groot deel op stal. Overgang 24 uur per dag buiten versus veel binnen lijkt mij niet goed. Dan wordt de omschakeling te groot.

Ik vervoer mijn paard al niet kletsnat, eerst gaat er even een deken op en geen van beiden staan ze nat van het zweet na een prestatie (ook niet na een cross). Thuisgekomen zijn ze dan droog en zouden ze in theorie naar buiten kunnen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 18:11

Aerdenhout, ik vind je reactie echt belachelijk. Ik heb het over een paard, en niet over mijn porseleinen robotje dat enkel uit zijn hok komt om rondjes te lopen en dus bijgevolg ook bij ieder zuchtje wind verkouden is. Ik ken mijn paard het beste, en ik weet dat die op stal niet gelukkig is, dat ga ik hem dan ook niet aan doen ivm mijn ambities voor de sport. Als je heel mijn post had gelezen dan had je ook gezien dat er een optie is om hem binnen te zetten, alleen ben ik niet van plan om daar veelvuldig gebruik van te maken. In geval van langdurige sneeuw etc gaat hij dus ook binnen.

Ik ken verder zat combinaties waarvan de paarden buiten staan en blijven, ook in het wedstrijdseizoen. Welk niveau je start is geen punt. Zweten van een Bproef of zweten van een Zproef is hetzelfde. Ik heb de mogelijkheden om ondanks zijn weidegang gebruik te maken van een binnenbak, solarium en alle luxe die je je kan wensen. Daarbij neem je als ruiter toch je verantwoordelijkheid door je paard droog te stappen? Daarbij heb ik wel een hele tijd nodig om mijn paard zeiknat te rijden. Zie ik niet gebeuren van 20min opwarmen en dan een proefje te lopen.

Dure dekens zijn niet per sé beter dan de goedkopere varianten. Ik ga niet ieder jaar opnieuw investeren in Bucas etc, als ik weet dat ze na 4 maanden kapot zijn. Sponsoren mag altijd! Antibijtmiddel etc heeft allemaal geen zin. Het enige dat die toch heel houd zijn zgn stapmolendekens, net omdat die de voorkant vrij laten. Hengstendeken heeft ook geen zin, hij bijt niet aan de sluitingen maar aan de biesjes. 200gr is maar een indicatie, ik heb dekens genoeg die dikker zijn, en er dus ook op gaan als ik dat nodig vind. Paardlief heeft altijd hooi ter beschikking, kan mooi in een schuilstal gaan staan als hij dat wil. Daar komt nog bij dat zijn winterpaddock geheel uit de wind ligt. Dus ja, ik slaap beter als ik weet dat mijn paard lekker kan doen wat hij wil!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:29

Je mag mijn reactie belachelijk vinden hoor! Maar waarom vraag je het dan op bokt als je al weet dat dit is wat je gaat doen en wil voor jezelf en je paard omdat je je paard het beste kent??
Ieder zijn ding, ik heb mijn paarden liever op stal in de avond, jij kiest duidelijk voor buiten, ook prima, maar val me dan niet aan omdat je het belachelijk vind dat ik er een andere mening op na houd!
Wie reageert dan eigenlijk belachelijk?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:35

Ik heb die van mij een tijd lang 24/7 buiten gehad, ook in de winter. De warmste deken die mijn paard heeft is 200 gram en daar redde ze het prima mee. Ik rij met haar geen wedstrijden, maar ze wordt wel fanatiek gereden (net zo vaak als de "wedstrijdpaarden" op stal). Als ze na de training bezweet was, wachtte ik tot ze droog was, kreeg ze haar deken op en ging ze weer lekker de sneeuw in. Geen enkel probleem.

Ze staat nu sinds enkele weken wel 's nachts op stal om andere redenen, maar 24/7 buiten met een sportpaard is in mijn optiek prima te doen.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:57

Carl Hester zei tijdens een clinic dat hun jonge talenten tot ongeveer ZZ-L niveau 24/7 buiten gehouden worden. Als hij daar geen problemen mee ziet, hoe kan de gemiddelde bokker dan een probleem zien :D

Zonder goede inloopstal is er geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt trouwens, maar mijn paard heeft de luxe om te kiezen wat ze wil en dan zie ik geen reden waarom dat een probleem is.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:06

Sizzle schreef:
Carl Hester zei tijdens een clinic dat hun jonge talenten tot ongeveer ZZ-L niveau 24/7 buiten gehouden worden. Als hij daar geen problemen mee ziet, hoe kan de gemiddelde bokker dan een probleem zien :D

Zonder goede inloopstal is er geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt trouwens, maar mijn paard heeft de luxe om te kiezen wat ze wil en dan zie ik geen reden waarom dat een probleem is.


*\o/* echt waar? wat gaaf dat wist ik niet!

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:10

Ik moet wel erbij zeggen (ik rijd de sportpony van Def) dat zij een sober ras is (kruising haflingerxgroninger) dus kunnen goed tegen buiten staan. Ik zou persoonlijk een kwpn paard of een arabier niet zo snel in de winter 24/7 buiten houden als het echt koud gaat worden, snachts vriezen e.d. Gewoon omdat deze paarden van zichzelf al minder vacht aanmaken en het dus sneller koud hebben en dan nog meer energie verbruiken dan normaal. Sobere paarden zijn hier meer voor gemaakt dus die laat ik dan ook met een geruster hart buiten.
Dan zijn er natuurlijk nog kwpn ers die het gewend zijn om altijd buiten te staan of die het zoals die van TS fijner vindt buiten dan in een stal (dat is natuurlijk de meest natuurlijke vorm van paarden houden). Dus kijk naar je eigen paard hoe die het vindt, je kent hem zelf het beste en wanneer hij het dus niet meer leuk of fijn vindt. Als je paard niet zo veel vacht aanmaakt buiten in de winter, hoef je hem ook niet te scheren. Die van ons krijgen alleen zo veel vacht, zelfs met deken op, dat we ze wel moeten scheren. Omdat we in de winter in binnenbakken wedstrijd rijden, dan hebben ze het echt veeel te warm met die vacht en je krijgt ze dus bijna niet meer droog na een keer flink rijden. Voor ons dus puur praktisch.
Als het echt heeel koud wordt in de winter en er sneeuw ligt en overdag ook vriest, krijgen ze onbeperkt kuil om zich warm te eten. Dat werkt heel goed. En we halen ze in de winter altijd van de ijzers af, zodat ze in de sneeuw buiten kunnen blijven staan en we buiten in de bak en in het bos kunnen blijven rijden. De hoeven van onze paarden zijn dan ook goed hard en blijven mooi. In de zomer hebben we wel rondom ijzers voor de stiften.