Winter en paard..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:11

Lekker poetsen, vlechten, wandelen, dressuur aan de hand, rijden in de bak, buitenritjes, grondwerken, loswerken, van alles :)) Als de grond echt niet begaanbaar is dan houd ik het bij wandelen en poetsen/vlechten.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:35

Ik train ze 2 tot 3 keer per week. Ook in de winter. Ik rjjd altijd in het bos. (Aangespannen ).
alleen als het echt vriest of sneeuw ligt en daardoor glad is, wandel ik met ze en hebben ze wat meer vrij.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:48

Pfoe, dapper al die mensen die buiten doorrijden. Ik vrees dat ik dan toch wel een beetje een watje ben. Wij hebben beschikking over een binnenbak, maar ik moet me er echt toe zetten om te rijden. Bovendien trek ik ook nog een heleboel kleding aan!

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:10

Eigenlijk alles wat ik in de zomer ook doe behalve wassen. Rijden, lol maken, wandelen, poetsen etc etc doe ik allemaal nog wel gewoon (:

Tinneh
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:18

Naar de binnenbak als het redelijk weer is (200m verder gelegen) en anders toch even een grondige poetsbeurt geven of even longeren. :)

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:35

Tja misschien decadent maar ik zie een goede poetsbeurt niet als training. Het zou mij niet liggen zo "even op een laag pitje" verplicht gedoe elke winter, beetje aanklooien en niet serieus bezig kunnen zijn.

AnnemiekvM

Berichten: 8249
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:43

Heb ik even geluk met een binnenbak. Maar de buitenbak is ook nog goed en dat vind ik fijner.
Lekker buiten wandelen. De winter is zo weer voorbij.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:07

Nikass schreef:
Tja misschien decadent maar ik zie een goede poetsbeurt niet als training. Het zou mij niet liggen zo "even op een laag pitje" verplicht gedoe elke winter, beetje aanklooien en niet serieus bezig kunnen zijn.


Maar daar kies je dan ook wel je stal op uit, neem ik aan. Onze buitenbak is door alle regen veranderd in een meer. Maakt mij niet uit, dan ga ik wat meer naar buiten of ik klooi inderdaad maar wat aan. Maar ik heb dan verder ook geen ambities om bijvoorbeeld wedstrijden te rijden. Daar mag een ieder anders over denken natuurlijk, ik kan me voorstellen dat mensen die serieus trainen geen zin hebben in ondergelopen bakken :)
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 03-01-14 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:20

Eigenlijk doe ik hetzelfde als zomers. Alleen als het glad is (ijs) dan staat alles op een laag pitje, maar ik rijd wel met sneeuw en ook als het gevroren heeft.

kelly534

Berichten: 253
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: in dat huis tussen die 2 andere huizen

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:28

nu heb ik een binnenbak, dus alles wat ik normaal ook doen,
vorig jaar stond ik op een plek zonder binnebak, ik heb in de winterperiode, of veel buiten gereden, lekker wandelen met de sneeuw veel gesleed!,

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:51

Ik heb ook geen ambities om wedstrijden te rijden. Wel om mijn paard fysiek gezond te houden onder andere door middel van de juiste training. Ik heb respect hoor voor de mensen die zo positief om kunnen gaan met zo weinig voorzieningen. Het scheelt wel ook als je goede uitrijmogelijkheden hebt. Die ontbreken hier helaas. Ach ja, er blijft nog wel wat te wensen over ;)

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:10

Ja dat scheelt zeker. Niet dat wij die hier hebben, alles is hier asfalt, dus dan ben je toch weer minder fanatiek omdat je nu eenmaal niet in volle galop over het fietspad gaat (ik tenminste niet :P ). Maar goed, ik red me er wel mee. Mijn merrie staat nu op een fijn plekje en dat vind ik belangrijker dan het hebben van een bak die altijd te rijden is :)

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:18

mrie schreef:
Tja da's pech. Vakje jammer, ofwel uitzingen in vakje jammer doen, vakje dicht doen en niet meer aan denken....


Mooi :-). Dat probeer ik ook altijd maar te denken, accepteren dat je niet veel kan. Even een pauze in het rijden is ook geen ramp. En de dagen dat je echt geen kant op kan (spekglad, niet tegenop te strooien, of 's avonds langs de weg te link door de gladheid en slecht zicht) zijn op 1, hooguit 2 handen te tellen per winter. Veel wandelen aan de hand doe ik altijd al. Goed voor je conditie :-). Ergste moment vind ik om naar buiten te gaan, de kou in.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:49

Kirsha heb je dan én geen bak én geen uitrijmogelijkheden (als in ruiterpaden)?
Ik geloof dat ik dan gek zou worden.

Ik kies mijn stal er op uit in die zin dat dit de enige stal in de mij bereikbare omgeving is waar de paarden het hele jaar door hele dagen naar buiten gaan met soortgenootjes en onbeperkt ruwvoer en op een ruimte die groter is dan een postzegel. De keuze is dus wel beperkt zeg maar.
Gelukkig heb ik een superfijne buitenbak én een binnenbakje. Maar helaas geen goede uitrijmogelijkheden.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:28

Ik heb wel een bak, weliswaar niet zo heel groot (ik denk 25 bij 25, zoiets) en hij loopt vrij snel onder.

Zo was het gisteren:

Afbeelding

Is wel heel extreem met de regen van de afgelopen tijd. Normaal is het niet zo'n drama hoor, met name de laatste maand is het gewoon heel erg. Hij is wat klein maar mijn merrie is ook maar 1.50 meter en erg wendbaar :D

Dichtstbijzijnde ruiterpad is 20 km verderop, dus niet echt in de buurt nee :D Maar het was kiezen of delen. Op veel stallen hier in de buurt is het óf goede faciliteiten en bagger geregeld qua buitenkomen, óf paarden buiten en slechte faciliteiten (of paard 30 km verderop maar da's financieel en qua tijd geen optie). Tja, dan kies ik voor het laatste. Wat dat betreft is de keuze hier gewoon ook heel erg beperkt. Overigens staat het wel op de planning om de bak te verbeteren, maar hoe en wanneer is nog niet duidelijk.

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:53

binnen bak als ik echt les heb, buitenbak als ik les van mijn ouders heb en in het bos met een vriendin

xsophiee
Berichten: 129
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:56

Binnenpiste! <3

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:10

Kirsha schreef:
Ik heb wel een bak, weliswaar niet zo heel groot (ik denk 25 bij 25, zoiets) en hij loopt vrij snel onder.

Zo was het gisteren:

[ Afbeelding ]

Is wel heel extreem met de regen van de afgelopen tijd. Normaal is het niet zo'n drama hoor, met name de laatste maand is het gewoon heel erg. Hij is wat klein maar mijn merrie is ook maar 1.50 meter en erg wendbaar :D

Dichtstbijzijnde ruiterpad is 20 km verderop, dus niet echt in de buurt nee :D Maar het was kiezen of delen. Op veel stallen hier in de buurt is het óf goede faciliteiten en bagger geregeld qua buitenkomen, óf paarden buiten en slechte faciliteiten (of paard 30 km verderop maar da's financieel en qua tijd geen optie). Tja, dan kies ik voor het laatste. Wat dat betreft is de keuze hier gewoon ook heel erg beperkt. Overigens staat het wel op de planning om de bak te verbeteren, maar hoe en wanneer is nog niet duidelijk.



Wat een gezeur toch met die stallen overal :(
En ik maar denken dat het wel goed zit daar in het noorden :D
Ik heb eigenlijk over mijn stal niet te klagen. Ik heb nl:
Zolang mogelijk weideseizoen (dit jaar tot 28 dec) op groot land (3 hectare)
Buiten het weideseizoen om een prima zandpaddock van 20x40 die snel droogt
Een perfecte buitenbak 20x60, altijd te rijden behalve als het vriest
Binnenbak van 15x30, heerlijk bij k*tweer
Onbeperkt hooi
Stallen 3x4 met onbeperkt stro
En alles slechts delen met 4 paarden.

Alleen de uitrijmogelijkheden zijn er niet en mis ik heel erg |(

monbyou

Berichten: 327
Geregistreerd: 08-02-10
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:15

Wij hebben op stal een eb en vloed buitenbak . Deze is het hele jaar goed, Behalve als het heel hard heeft gevroren.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:19

Nikass: Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook dacht :o Maar na 2 maanden fanatiek stallingen zoeken (echt álles afgebeld) ben ik van een koude kermis thuisgekomen wat dat betreft. In principe zit ik precies aan de verkeerde kant van Friesland. Hier aan de westkant hebben we veel slechte bodem (zeeklei/veen) dus in de winter is het gewoon een grote drek. Ten oosten van Leeuwarden is er volgens mij wat meer zandgrond en daar kom je ook meer tegen qua stallingen, ook meer 24/7 buiten en goede ruiterpaden. Ik heb erover gedacht om mijn merrie daar neer te zetten, maar de keerzijde is dat veel van die stallingen op DHZ-basis zijn en als het 30 km verderop is heb ik gewoon niet de mogelijkheden om alles daar zelf te doen. In principe woon ik hier maar tijdelijk dus ik weet nu in ieder geval waar ik later geschikte stallingen moet zoeken en dan zie ik tegen die tijd wel weer verder :D Maar wat je zegt, de uitrijmogelijkheden zijn een groot minpunt. Ik kom echter wel uit een ander geasfalteerd gebied en weet dus eigenlijk niet wat ik mis :D

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:23

Paarden staan aan huis.
Op 10minuutjes de manege waar ik 2 binnenbakken en 1 buitenbak ter beschikking heb :)
Maar ik ga ook vaak genoeg aan de hand stappen, het bos in wandelen of wat vrijheidsdressuur.
Aan longeren doe ik momenteel niet, ben ik geen held in _O-

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:26

Tja Kirsha, toen ik mijn paardje kocht stond ze op een manege midden in het bos en tien minuten fietsen van mijn huis af....
Ik weet heel goed wat ik mis -O-
Maar mijn paard stond 24/7 3x3 m. Die weet inmiddels wat ze toen mistte :D
Ik ga nog wel soms naar het bos, maar ik vind de route niet zo veilig. Dat maakt dat ik er altijd een beetje tegen op zie. Ik heb geen rijbewijs, dus trailer is geen optie.
Heb jij een rijbewijs/auto? Want met de auto lijkt me 30km nog wel te doen?

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:35

Ik rij meestal in de buitenbak, voorgaands stond ik op stal met binnenbak. Ik dacht echt dat ik die ging missen. Maar in de buitelucht vind ik het zo veel fijner! Bak is ook altijd droog afgelopen dagen veel regen gevallen maar geen plasje te vinden hoor :). Dat is wel een eis een goede bak in elk seizoen!

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:37

Nikass: Dat is inderdaad dan wel jammer. Mijn merrie stond voor ik haar kocht ook in het bos, ben meerdere keren daarheen geweest, er ging een wereld open :+

Ik heb een auto ja. Maar om op die stallen te komen moet ik dwars door de stad waardoor ik op rustige tijdstippen sowieso 30 minuten onderweg ben, en in de spits ruim 3 kwartier. In combinatie met mijn studie en werk red ik dat niet, hoe graag ik het ook zou willen -O- Te meer omdat de meeste dus op DHZ-basis zijn, en de stallen die dat niet zijn komen dan samen met brandstofkosten uit op minstens 300 euro per maand. Als student heb ik dat niet zomaar even over... Dan zijn er mensen die daar een mening over hebben in de trant van 'dan moet je geen paard kopen', maar ja, dat is een oeverloze discussie. Zodra ik er de mogelijkheden voor heb kijk ik uit naar nieuwe opties, tot die tijd staat mijn merrie waarschijnlijk 's nachts op stal en heb ik niet zo'n goeie bak.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Re: Winter en paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:50

Oh dat vind ik ook een zinloze opmerking hoor! Je paard heeft het toch goed verder.