Regendeken keuze voor Fries x Arabier

Moderators: SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LeenC

Regendeken keuze voor Fries x Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 17:14

Binnen een weekje of zo krijg ik een nieuw paardje op stal / weide. Een kruising Fries x Arabier: 1.62m groot, korte rug, stevig gebouwd met nogal steile schouders en een redelijk brede borst, maar nu ook weer niet zo breed als een echte Fries. Haar eigenaar legt momenteel dekens van 1.95 onderlengte op (da's 1.45 ruglengte), maar volgens mij zijn die eigenlijk net te groot qua lengte: denk dat ze eerder 1.85 nodig heeft, aangezien ze nu vaak achteraan op haar deken poept - bah! en kan ook helemaal niet leuk zijn voor haar!

Op mijn vorige merrie (Selle Français van 1.72m met heel lange rug) was ik heel tevreden van Weatherbeeta, maar vraag me nu wel af of die dekens fijn gaan liggen op dit paardje? Ze heeft momenteel van haar eigenaar Amigo dekens, maar die zijn door haar huidige weidemaatje en huidige modderpoel als weide al behoorlijk beschadigd op 1 seizoen tijd. Heb ook het idee dat ze nogal krap zitten op haar schouders (ondanks dus te groot te zijn in de lengte) en ze schuiven makkelijk naar achteren (dat kan nu wel met de te grote maat te maken hebben). Ook kreeg ze tegen het voorjaar aan schuurplekken op schouders en op haar lendenen, vlak achter het zadel dus (nee, werd niet door zadel veroorzaakt). Ze was toen wel geschoren: iets wat ik liever wil vermijden dit jaar.

Ik was in het verleden tevreden van een Harry's Horse Thor deken die jammer genoeg door een vriend fout opgelegd werd en daardoor vroegtijdig gesloopt geweest is, nog voor ik kon ontdekken of deze meerdere seizoenen goed blijft. Maar nu zie ik dat die 'maar' 2000mm waterdicht zijn - het minimum dus eigenlijk. Iemand ervaring met de huidige HH dekens en hoe lang deze écht waterdicht blijven? Zou die pasvorm bij dit nieuwe paardje goed kunnen zitten?

Wat zoek ik:
- absoluut waterdicht (ja, het kost wat geld, dat weet ik) en uiteraard stevige deken
- liefst een 200gr gevoerde deken - als het echt koud wordt, kan ik er altijd nog een deken bij onder doen.
- goede pasvorm voor haar type zodat de deken lekker valt rond haar lichaam
- bij voorkeur ook de mogelijkheid om eventueel een extra nekstuk aan de deken te kunnen bevestigen voor erg guur / koud weer.

Mensen met soortgelijke paardjes die zweren bij een bepaald merk qua pasvorm? Zou Bucas bv. een optie zijn of net niet? Vallen dekens specifiek voor Quarters misschien goed op zulk een paardje? Ik zoek wel een zekere kwaliteit, dus liever geen 'witte producten'.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie