Stapmolendekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fritt_J
Berichten: 142
Geregistreerd: 12-05-08

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:01

De schouders zullen iets koud worden, maar daar ontkom je niet aan (of je moet schuurplekken willen, wat ook niet fijn is voor je pony). Als het fris is vooral goed in beweging houden en met een deken los-/uitstappen. Als het heel koud is draaf/galoppeer ik ook wel eens met een deken (als een quatersheet), maar alle warmte die dan gegenereerd wordt kan dan extra zweet opleveren en dat maakt het alleen maar kouder (het moet dus zo koud zijn dat zweten bijna niet zichtbaar is).
Na het werk goed toedekken (eventueel met een wollen/fleece deken met halsstuk) is ook belangrijk.

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:15

LeenC schreef:
Maar iets zegt me dat sommige mensen vandaag de dag gewoon voor alles een aparte deken willen, want geld is er om te rollen, toch? ;-)


eens !!!! werkt prima (rommelmarkt vind je ze ook nog wel eens)

Marieke_1982

Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:34

Ik zou zeker zonder deken longeren, je zet je pony toch aan het werk. Een deken is dan echt overbodig. Een deken voor de stapmolen is echt om te stappen en niet voor een echte training.

Tancreda4

Berichten: 24082
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:08

Als het giet, je hebt geen binnenbak, en je paard staat de winter onder dekens, en je wilt toch je paard beweging wilt geven is het gebruik van een deken juist heel handig en in mijn ogen wel noodzakelijk. Of ik moet zeeën tijd hebben om te wachten tot ze weer is opgedroogd, voor ze weer onder haar deken gezet kwan worden. Die tijd heb ik savonds niet, dus dan maar een deken op met longeer werk (en uitrijdeken als ik rijdend aan het werk ga).

De longeerdeken van Irisch Turnout bevalt goed, blijft mooi zitten. Droog paard, ondanks dat het goot en ik haar toch echt aan eht werk moest hebben.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:19

Met een mendeken wil het prima, zijn ook waterdicht te verkrijgen, kan je met 3 handelingen vast en los maken (althans die van mij), je maakt het vast aan de longeersingel, prima oplossing :)

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:30

Wij hebben een new forest hengst staan voor de hengstenkeuring. Waarvan ik merk dat hij het snel koud heeft. Hij is geschoren. Deze longeer ik gewoon met een fleecedeken/wollendeken, afhankelijk van de temperatuur.
Hierover een longeersingel. De voorkant van de deken vouw ik weer terug en maak ik vast aan de singel.
Zo kan hij niet schuren tijdens het longeren, en wappert er niks los.
En aan de singel kan ik dan gewoon mijn touwtjes vastmaken.

Ik vind het ideaal. Niet ieder paard is het zelfde.
Je moet leren kijken naar het paard. De ene heeft het nu eenmaal sneller koud dan de andere.
Wij hebben meerdere paarden staan. De ene staat onder 200-300 grams (geschoren) de andere (ook geschoren) staat onder 500 grams. Een andere staat ongeschoren onder 200 grams en heeft het niet koud.
Een paard hoeft van mij geen kou te lijden. (en aangezien wij ze scheren als wij dat nodig achten, leg ik dekens op tot ik vind dat een paard aangenaam aan voelt)

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:39

Dit zeer oude topic hijs ik even flink omhoog...

Mijn paardje wordt binnenkort helemaal geschoren en naast rijden doen we aan wandelen, longeren en werken aan de hand (buitenbak). Hiervoor wil ik een stapmolendeken aanschaffen, aangezien ik hierbij geen longeersingel gebruik.

Ik vraag me af met welke stapmolendekens bokkers goede ervaringen hebben. Zelf kijk ik nu o.a. naar de Rambo Softshell Walker, iemand die deze al heeft?

Anoniem

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:43

Nou nee, die heb ik nog niet, dus ook geen ervaring ermee. Maar heb hem wel op het oog. Ik neem mijn merrie vaak mee naast de fiets en voor dat doel lijkt mij de deken ook erg geschikt!
Wel heb ik ervaring met de overige dekens van Rambo en deze voldoen mij erg goed.

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:54


Anoniem

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:07

Persoonlijk vind ik fleece als voering niet zo geweldig omdat de ervaring leert dat bij het verharen er erg veel in blijft hangen en er amper goed af te krijgen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:11

Ik heb wel eens een stapmodeldeken geprobeerd, maar het nadeel daarvan is dat de halssluiting in verhouding erg hoog om de hals sluit. Bij een paard met een zware, laag aangezette hals betekent dat dat voorwaarts/neerwaarts lopen of grazen met zo'n deken op erg lastig is.

In plaats van zo'n stapmolendeken gebruik ik nu gewoon een Rambo Ionic 100gr onderdeken die ik waterdicht heb gespoten van buiten. Die is superlicht en glad en trekt dus nergens tijdens het werk, maar blijft zelfs zonder dekensingel hier in alle gangen en zelfs met rollen gewoon liggen terwijl hij alleen vastzit aan de voorkant en onder de staart (de twee clipjes verbonden met een strotouwtje).
Ik gebruik hem vooral vanwege die ionic werking, maar hij bevalt verrassend goed als grondwerk/wandeldekentje, vooral omdat hij zo licht is dat hij niet aan de borst of schoft trekt.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:21


Anoniem

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:23

Ik kreeg ook ergens een berichtje te zien met dat dat dé revolutie was op dekengebied, maar een nadeel lijkt mij dat de deken die aan die enkele borstband hangt dus wel nog zwaarder is dan normaal al het geval is.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:23

Ik heb de amigo walker. Fijne deken, gladde voering en 100 gr. Niet te dik dus maar ook niet ongevoerd.

EquiWorks
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-05-17

Re: Stapmolendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:28

Zelf heb ik goede ervaringen met de deken van Busse. Vooral de extra brede voorkant vind ik prettig. Onderschat niet hoeveel dat stuk schuurt als het niet zacht en breed genoeg is:
Afbeelding

https://budgetruitershop.nl/BUSSE-Horse ... -SOFTSHELL

Maar de dekens van Bucas waar ik anderen over zie vertellen zijn ook altijd goed!

xxrees
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-12-15
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:38


CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:48

Kramer.nl heeft goedkope stapmolendekens

rien10
Berichten: 14758
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:13

Hij heeft het warm. Dan scheer je hem. Dan koelt hij af. Dus: Doel bereikt.
En dan is hij lekker afgekoeld en doe je hem een deken op?????

Fleecje op als je naar de paddock stapt kan je eventueel wel doen, vooral met harde wind. En dan dat ding er af, en lekker aan het werk. Met zijn koele lijf. Kan hij lekker werken.

Fleece op naar de paddock doe ik eigenlijk alleen als hij echt net kaal is, na een week of 6 ook niet meer.