Rijden in de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiee__xx

Rijden in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:08

Heb gezocht maar niks gevonden, sorry als er toch een topic is dan graag een linkje :)
Hey bokkers! Ik vraag me al een tijdje af of je kan rijden in de sneeuw als je paard geen ijzers heeft. In Nederland is iedereen altijd gelijk in paniek als het sneeuwt en mogen sommige paarden bij ons op stal nieteens naar buiten. Als ik dan op YouTube filmpjes kijk zie ik dat mensen in Duitsland e.d. gewoon lekker galopperen door de sneeuw. Waarom zou dat bij ons niet kunnen? Als je de paden goed kent en het niet bevroren is kan je dan gewoon rijden? Ik bedoel met sneeuw dus echt sneeuw en niet dat de helft van de straat maar wit is omdat er een paar sneeuwvlokjes zijn gevallen. Ik heb het hier echt over een pak sneeuw, niet zo dik dat je paard en niet meer doorheen kan natuurlijk maar iets van 10cm sneeuw.

RavenIris

Re: Rijden in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:09

Ik rij er gewoon doorheen... Heb een tijdje paarden getraind in Canada en daar moet je wel.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:12

Ik ben er vorige winter gewoon dapper doorgegaloppeerd zonder zadel in mijn skiepak ;)

Edit: dit is op buitenrit
Laatst bijgewerkt door Luca03 op 29-10-13 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:13

Ik rij niet in de bak met sneeuw. Maar ik ga wel altijd lekker op buitenrit. Stap dan veel en als kan een stukje draf.

Jamiee__xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:24

Bedankt voor jullie reacties!
Ben al een stuk wijzer :)) Ga het van de winter gewoon proberen en kijken hoe het gaat :D

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:36

Natuurlijk kan dat, je paard leert vanzelf waar hij zijn beentjes neer moeten zetten. Gewoon verse sneeuw is geen probleem, je moet pas oppassen als het ijs wordt. Succes!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:38

Ik ga ook wel gewoon ja, wel voornamelijk stapritjes eigenlijk.. En je moet oppassen dat je niet gaat rijden daar waar de auto's rijden; daar wordt sneeuw snel ijs, en dan wordt het eng! Een vers, dik pak sneeuw kan je prima doorheen met je pony!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:39

In de verse sneeuw met een goede egale ondergrond is dat geen probleem. Is je ondergrond bevroren en niet egaal dan kan je paard makkelijk struikelen, want door de sneeuw vallen kuilen goed op. Aangereden sneeuw is vaak erg glad.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:45

Geen enkel probleem, hier lessen we gewoon in de sneeuw en maken we heerlijk buitenritten (in stap, draf maar zeker ook in galop).

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:55

Ik doe het idd ook :j
Het overgrote deel in stap, en alleen in verse sneeuw en op paden/wegen waarvan ik zelfs met m'n ogen dicht weet waar de kuilen zitten. Dan durf ik zelfs stukken te galloperen.

Niks heerlijker om de ochtend na een flinke sneeuwbui de eerste te zijn die zich buiten waagt om lekker met m'n pony zonder zadel met d'r dikke bontjas lekker als eerste voetstappen in de sneeuw te maken :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:04

Ik rij zonder ijzers gewoon in de sneeuw ook in galop. Maar het ligt er wel aan wat voor sneeuw. Hier in Oostenrijk hebben we vrij droge sneeuw en er valt regelmatig echt een flinke dikke nieuwe laag poedersneeuw op.

In Nederland heb je in vorstperiodes toch vaak dat het een keer smelt en weer aanvriest en dat je een soort ijslaag onder de sneeuw krijgt. Maar in Nederland reed ik ook buiten in de winter onder alle weersomstandigheden. In het bos kon ik namelijk daar ook gewoon prima galloperen.

edit: filmpje

Jamiee__xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 23:22

Bedankt allemaal! Het kan dus gewoon. Fijn om te weten! @Crazycat wat een leuk filmpje! Lekker ook met je hondje erbij! En wauw wat een mooie omgeving!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:25

Bij mij hangt het af van de ondergrond. Als onder de sneeuw een ijslaag zit door aangestampt/verregend/half gesmolten-en-weer-opgevroren sneeuw, ga ik alleen een stapritje. Anders sjees ik er zonder pardon doorheen :)
Juist zonder ijzers heeft een paard veel meer grip.

Als tip om geen sneeuwklonten in de hoeven te krijgen kreeg ik ooit te horen dat je de onderkant van de hoeven kan insmeren met groene zeep. Nog niet geprobeerd maar dus wel mogelijk :)

Jamiee__xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 23:33

@Nachtlampje Ik weet inderdaad dat een paard zonder ijzers meer grip heeft, als mijn paard ijzers had had ik het (denk ik) niet gedaan. Als de grond inderdaad bevroren is ben ik ook inderdaad niet van plan te draven of galopperen, omdat ze dan gewoon heel snel struikelen en glijden.
Heb trouwens ook gehoord dat Vaseline aan de onderkant van de hoeven smeren ook helpt, dus dat zou ook nog kunnen. Maar groene zeep zou dus ook moeten helpen.
Bedankt voor de tip :))!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:36

Mijn mooiste herinneringen aan mijn pony bevatten eigenlijk allemaal sneeuw :D ze was er gek op!
Ik ben ook van mening dat paarden echt wel weten hoe ze hun benen moeten gebruiken en waar ze hun voeten moeten laten, ook als het sneeuwt. Maar in de bak is niet ideaal, tenzij hij strakgetrokken is voor de vorst. Dan is hij prima geschikt voor stapwerk en licht drafwerk.

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:36

Jaa, wat dat betreft kijk ik wel uit naar de winter, zo mooi om in het bos te rijden als het heeft gesneeuwd...

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:31

ook ik rij gewoon in de sneeuw! echt heerlijk..
wel kijk ik goed of de ondergrond niet hard is opgevroren.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:11

Ja hoor kan prima, al denken veel mensen van niet.
Ik heb vorig jaar heerlijk gegalopeerd in de sneeuw op een pad met net gevallen sneeuw waar ik precies weet waar de gaten zitten.
Er is niets lekkerder dan een sneeuwritje <3

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:15

In sneeuw rijden is prima te doen en nog leuk ook!
Pony vond het wat vreemd en tilde zijn benen daarom ook nog eens hoger op dan normaal :')

http://i40.tinypic.com/107ta9k.jpg
Geen cap is eigen risico.

Als je weet dat het niet glad is onder de sneeuw is het prima te doen. Zelf hou ik het wel alleen op stap en een drafje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:52

Jahoor, ik ging gewoon in de wei (wat meer ruimte voor iets grotere bochten, en niet zo snel aangestampt) trainen. Gewoon galopperen en voltes rijden. :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:21

Ik rij persoonlijk liever door een dik pak sneeuw, dan zo'n klein minilaagje op de straat..
Maargoed, ik rij gewoon hele buitenritten in de sneeuw, in alle gangen..

Ben 1x onderuit gegaan in de winter en dat was tijdens een drafje op een bepaald punt in het bos. Ik weet dat er op dat punt altijd water ligt en had er even niet bij stilgestaan dat er nu dan ijs onder de sneeuw lag. Ik realiseerde me dat op het punt dat we er al bovenop waren en toen gleden we zo onderuit. Niks ernstigs aan over gehouden, opgestapt en zo weer verder gereden.
Als je rekening houd met dit soort dingen, is er in mijn ogen geen enkele reden om niet in de sneeuw te gaan rijden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:25

Maar als er plaksneeuw ligt kan je niet rijden,dan krijgen ze van die klompen sneeuw onder hun hoeven.
Insmeren met Vaseline heb ik gehoord,dan plakt de sneeuw niet onder de hoeven vast.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:30

Als de paarden geen ijzers dragen, valt het klompen wel wat mee hoor!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:45

Nou de mijne hebben altijd flinke klompen sneeuw onder hun hoeven bij verse plaksneeuw.Ze hebben geen ijzers.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:16

Ik rijd met ijzers ook in de sneeuw.. Heb altijd vanaf begin november sneeuwringen er tussen, dan krijg je geen klompvorming.. WErkt perfect