[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:32

Ik denk dat ik een hele domme vraag ga stellen, maar ik ga het toch doen :o
Kan je deze mesjes ook laten slijpen? Of moet je dan direct een nieuwe kop kopen? Afbeelding

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:06

Als de mesjes los kunnen en van metaal zijn kan je ze laten slijpen

prugelpiet

Berichten: 12587
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:16

Hoe vaak laten jullie je messen slijpen voor ze op zijn?

Ik heb daar oprecht nooit over nagedacht, en van de week zei iemand tegen mij ‘Ja je kan ze maar 2 keer laten slijpen en dan zijn ze op’, in hoeverre had ze gelijk of worden hier messen weggegooid voor niks? :+

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:28

Ik laat mijne al jaren slijpen

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:38

prugelpiet schreef:
Hoe vaak laten jullie je messen slijpen voor ze op zijn?

Ik heb daar oprecht nooit over nagedacht, en van de week zei iemand tegen mij ‘Ja je kan ze maar 2 keer laten slijpen en dan zijn ze op’, in hoeverre had ze gelijk of worden hier messen weggegooid voor niks? :+


Je slijper weet wanneer ze op zijn en bij een goede slijper duurt dat echt wel even. Zeker geen 2x. Meer richting 10-15x

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:39

prugelpiet schreef:
Hoe vaak laten jullie je messen slijpen voor ze op zijn?

Ik heb daar oprecht nooit over nagedacht, en van de week zei iemand tegen mij ‘Ja je kan ze maar 2 keer laten slijpen en dan zijn ze op’, in hoeverre had ze gelijk of worden hier messen weggegooid voor niks? :+

Over wat voor messen werd dat gezegd?

Ik laat ze al jaren slijpen, meerdere keren per seizoen, nog nooit op geweest.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 05:39

Hier ook al jaren laten slijpen en altijd met succes opnieuw kunnen gebruiken :D

prugelpiet

Berichten: 12587
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:46

Dit ging toevallig over Lister messen, maar het zou dan ook om de messen van de Heiniger Saphir gaan. Maar goed om te weten dat ze veel langer mee kunnen.

Hartje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:34

De messen zijn op/versleten als de snijrandjes gelijk lopen aan de rest van het oppervlak van het mes.
Je kan ze heel wat keren laten slijpen. Het hangt er wel een beetje vanaf hoelang de slijper ze tegen de slijpband houdt en de hoeveelheid die hij er vanaf slijpt.

xxxmh

Berichten: 3510
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:35

Ik ga zaterdag voor het eerst zelf mijn bijrijdpaard scheren. Nu scheerde de eigenaar haar benen altijd zo zoals de foto. Nu vind ik dat zelf niet zo mooi en vraag me af waar je stopt met scheren als je de benen niet doet. Hebben jullie foto's?
Afbeelding

Ga haar mooie rode vachtje missen want ze is nu op haar knapst maar rijden is veel te warm momenteel.
Afbeelding

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:44

xxxmh schreef:
Ik ga zaterdag voor het eerst zelf mijn bijrijdpaard scheren. Nu scheerde de eigenaar haar benen altijd zo zoals de foto. Nu vind ik dat zelf niet zo mooi en vraag me af waar je stopt met scheren als je de benen niet doet. Hebben jullie foto's?
[ [url=m/MYyAPo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ga haar mooie rode vachtje missen want ze is nu op haar knapst maar rijden is veel te warm momenteel.
[ [url=m/yx1RBQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik scheer iets verder naar beneden en maak erna de overgang met de haren mee. Als je zoekt op m’n berichten in dit topic kom je uitlegfotos tegen :)

prugelpiet

Berichten: 12587
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:34


Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:05

Ik ben helemaal blij met mijn heinger saphir!


Afbeelding

xxxmh

Berichten: 3510
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 22:28

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag voor het eerst mijn bijrijdaard geschoren

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:00

Hoe doen jullie dat nu met dekens bij paarden die de hele dag buiten staan? Ik ben een beetje in dubio of ik m’n paard helemaal moet gaan scheren. Ze heeft het eigenlijk te warm in d’r wintervacht. Maar ik denk dat ze het met een deken nu ook echt te warm gaat hebben…

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:09

Maar als je scheert omdat ze het te warm heeft dan doe je toch geen deken weer om?

Ik heb mijn paard net geschoren en nu onder 50 grams gezet. Maar als het overdag 20 graden wordt gaat die deken gewoon af.

Jorex

Berichten: 9992
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:14

Als ik de mijne nu zou scheren gaat er zeker overdag een 100 gram op en 200 gram s nachts. Anders is het verschil met hun huidige situatie te groot. Maar dat zijn shetties met een volle vacht, geen warmbloed waar het er sowieso al wat minder dik op zit. Maar goed die gaan over 2-4 weken ongeveer nog eens kaal, dus dat is afwachten wat het weer dan doet.

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:16

Jorex schreef:
Als ik de mijne nu zou scheren gaat er zeker overdag een 100 gram op en 200 gram s nachts. Anders is het verschil met hun huidige situatie te groot. Maar dat zijn shetties met een volle vacht, geen warmbloed waar het er sowieso al wat minder dik op zit. Maar goed die gaan over 2-4 weken ongeveer nog eens kaal, dus dat is afwachten wat het weer dan doet.

Je doet toch geen 100 gram op als het 21 graden wordt mag ik hopen?

Normaal doe ik na het scheren ook iets van 200 gram op. Nu 50. Het is nog heel warm. Donderdag en vrijdag wordt het snachts hier zelfs 15/16 graden en overdag 21. Dan doe je ook op een geschoren paard geen deken op.... Ja een zomerdeken maar geen gevoerde deken.

Jorex

Berichten: 9992
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:22

Ik heb geen zomerdekens, ja eczeem deken. Nee dan gooi ik er een 0 gram regendeken op voor als er een bui mocht komen. Maar mijn lichtste deken is een stal/onderdeken van 100 gram. Ik zou ze echt willen scheren nu. Maar zelfs al zou ik het willen, ik kan het niet. Ik zit in het gips met een hand. Ze zitten namelijk in een wintervacht alsof het -10 gaat worden komende week. Dus vind het echt heel erg sneu voor ze. Ik doe in het voorjaar overigens de dekens af boven de 15 graden als het wat zonnig is. Maar dan hebben ze meestal ook al een halve zomervacht erin zitten. Gelukkig wordt het meteen na die 21 weer 15 graden, heerlijk die temperatuur wisselingen..
Laatst bijgewerkt door Jorex op 23-10-22 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:24

Ja eczeemdeken bedoel ik ook ja. Ik doe de rambo sweet itch hoody dan op.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:35

Spenk schreef:
Maar als je scheert omdat ze het te warm heeft dan doe je toch geen deken weer om?

Ik heb mijn paard net geschoren en nu onder 50 grams gezet. Maar als het overdag 20 graden wordt gaat die deken gewoon af.


Klopt hoor, ik vraag me dan vooral af of het op de dagen dat het ‘s ochtends nog koud is/ ‘s avonds snel afkoelt of als het regent, of ze het dan niet te koud krijgt met een geschoren vacht (ze kan dan per slot van rekening haar vacht niet meer opzetten). Ik kan niet ‘s ochtends voor ze naar buiten gaan (6:30) dekens op doen en ze op stal weer afhalen, dan moet ze ‘m dus op óf af houden. Nu met 15 graden ‘s nachts is het misschien wel te doen ‘s ochtends helemaal geschoren zonder deken..

xxxmh

Berichten: 3510
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 01:12

Ik had vanmorgen 100 grams op maar dat was veel te warm dus nu regendeken.

MissYvette4u

Berichten: 2988
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 06:12

Ik twijfel om te scheren, vorig jaar wel gedaan maar dit jaar waait er n gemeen koud windje.

Paar wkn terug 0 grams regendeken af gedaan toen t warm was.....zolang de zon er was. Hing er wolk voor zon was t koud. Ik had dagen erna pijnlijke rugspier (had in tshirt buiten rondgelopen). Mini Paard kreeg keelontsteking |(
Ze is nu hersteld maar zoals gezegd twijfel ik toch wel. Vd ene kant zie ik haar het warm hebben (heeft zomereczeem en door warmte meer jeuk)

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 07:02

Ik denk dat je het per paard moet bekijken.

Staat je paard nu te zweten in de zon dan zeg ik functioneel scheren. Misschien niet het mooist. Maar als ze met bezweet lijf staan en dan ineens bewolking met een windje, dan is het met bezweet lijf ook niet fijn. Hals en borst scheren is dan vaak genoeg om toch nog zonder deken te blijven.

Heb je de mogelijkheid tot wisselen van dekens overdag, dan kan je ook helemaal scheren. Dan gooi je een deken op als het afkoelt.

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:46

Ik heb gewoon 100 gram op en dat gaat prima als je een goede deken hebt. Niks te warm.