[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:49

affy2000 schreef:
Vraagje, wanneer beginnen jullie met scheren? Die van mij zit nu al mega dik in het haar maar vind het nog best vroeg.. Ook ivm het temperatuurverschil en niet de mogelijkheid om te vaak dekens te wisselen


Mijn paard maakt ook een enorme vacht aan, waar sommige paarden op stal nu nog glad zijn maar wel wat vacht aanmaken was die van mij al dik en langer in het haar. Ik heb maandag geschoren, ma en di nog zonder dek overdag maar nu de smartex rain op en dat gaat goed. Hij heeft het eerder warm dan koud maar deze deken ademt goed en wordt niet vies klam.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:26

Ik heb de mijne vandaag geschoren. Weer een blij paard

Afbeelding

kaatje77

Berichten: 10439
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:15

Qua messen die niet scheren: Ik heb dit probleem gehad nadat mijn messen terug kwamen van de slijper. Lag aan mij, lag aan de vacht, lag aan de machine. Maar nu bleek de slijper er een nieuwe steen erop te hebben gezet en meerdere in dit topic hadden hetzelfde probleem. Maar slijper gaf aan dat het probleem niet bij hun lag.... :(
Uiteindelijk via rechtsbijstand mijn slijpgeld en 3 nieuwe messensets vergoed gekregen. Maar wel mijn vaste slijper kwijt....
Na heel veel gezoek laat ik alles bij vd meer in Enschede slijpen. Na anderhalf jaar nog steeds tevreden.
Paus in Weerselo is ook goed. Maar alleen voor de grote messensets. De tondeuse kopjes besteden hun ook uit.

Qua wanneer scheren, wanneer je je paard niet meer droog krijgt dan scheer ik ze kaal.
Vandaag mijn oudjes net een borstelbeurt en 0-grams deken opgelegd. Denk dat ik bij mijn paard dit jaar wederom half jachtmodel ga scheren. Ik rijd voornamelijk recreatief wanneer het mij uitkomt en nu het scheerseizoen is begonnen weinig tijd om te rijden :')

Zinzi_jewel

Berichten: 8842
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:19

Gisteravond onze schimmel geschoren.
Had al flink vacht .
Twijfelde al week of 2/3 wat ermee te doen
2 weken terug deel hals en borst eruit geschoren.
Want vindt t met de zon eng een pony te scheren . Verbranden is dan een dingetje.
Nu dus lijf gedaan , benen laten staan .
En voorhoofd staat er nog op
Toen messen tondeuse bot .
Even goede slijper zoeken
Voorkeur regio Eindhoven

Connaisseur
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-10-18

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:23

Ik laat mijn messen slijpen bij Veesercice in drunen, kun je ze ook naartoe opsturen.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:00

Ik twijfel zo erg.. wil aan de ene kant scheren maar mijn paard staat nu nog 24/7 buiten.. Vind ik toch wel wat eng op een of andere manier terwijl die eigenlijk in de winter ook gewoon buiten staat in weer en wind geschoren :+

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:43

Mijn pony staat ook 24/7 buiten. Je doet er gewoon een goede deken op neem ik aan toch? Dan is er toch niks aan de hand. :D

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:54

Hi ik kom even binnen gevallen!
Welk opzet stuk/lengte raden jullie aan om de vetlokken van de benen af te scheren? :)

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 01:03

kaatje77 schreef:
Qua messen die niet scheren: Ik heb dit probleem gehad nadat mijn messen terug kwamen van de slijper. Lag aan mij, lag aan de vacht, lag aan de machine. Maar nu bleek de slijper er een nieuwe steen erop te hebben gezet en meerdere in dit topic hadden hetzelfde probleem. Maar slijper gaf aan dat het probleem niet bij hun lag.... :(
Uiteindelijk via rechtsbijstand mijn slijpgeld en 3 nieuwe messensets vergoed gekregen. Maar wel mijn vaste slijper kwijt....
Na heel veel gezoek laat ik alles bij vd meer in Enschede slijpen. Na anderhalf jaar nog steeds tevreden.
Paus in Weerselo is ook goed. Maar alleen voor de grote messensets. De tondeuse kopjes besteden hun ook uit.

Qua wanneer scheren, wanneer je je paard niet meer droog krijgt dan scheer ik ze kaal.
Vandaag mijn oudjes net een borstelbeurt en 0-grams deken opgelegd. Denk dat ik bij mijn paard dit jaar wederom half jachtmodel ga scheren. Ik rijd voornamelijk recreatief wanneer het mij uitkomt en nu het scheerseizoen is begonnen weinig tijd om te rijden :')


Doe je ze niet meer naar assink? Vd meer dus?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:14

LinSa schreef:
Mijn pony staat ook 24/7 buiten. Je doet er gewoon een goede deken op neem ik aan toch? Dan is er toch niks aan de hand. :D


Ja natuurlijk! Slaat ook eigenlijk nergens op omdat hij zoals ik zeg hartje winter ook in weer en wind buiten staat geschoren. Maar dan komen ze s'avonds naar binnen en dat vind ik op een of andere manier in mijn hoofd wel erg fijn als een paard geschoren is. Is ook pas het 2de jaar dat ik ga scheren en zelf mn dekens enzo moet managen dus vind het nog wat spannend :+

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:41

kaatje77 schreef:
Qua messen die niet scheren: Ik heb dit probleem gehad nadat mijn messen terug kwamen van de slijper. Lag aan mij, lag aan de vacht, lag aan de machine. Maar nu bleek de slijper er een nieuwe steen erop te hebben gezet en meerdere in dit topic hadden hetzelfde probleem. Maar slijper gaf aan dat het probleem niet bij hun lag.... :(
Uiteindelijk via rechtsbijstand mijn slijpgeld en 3 nieuwe messensets vergoed gekregen. Maar wel mijn vaste slijper kwijt....
Na heel veel gezoek laat ik alles bij vd meer in Enschede slijpen. Na anderhalf jaar nog steeds tevreden.
Paus in Weerselo is ook goed. Maar alleen voor de grote messensets. De tondeuse kopjes besteden hun ook uit.


Wat een gedoe is dat geweest. :oo

Ik heb zojuist set 1 t/m 5 er op geschroefd. Alles blijft id (schone, nog vrij dunne) vacht hangen en scheert nog geen mm haar. Alle afstellingen gehad, man nog meegekeken ... niks, nopes, nada. De moser max schiet er zo doorheen.
Ben het inmiddels goed zat. :roll:

kaatje77

Berichten: 10439
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:14

Ja dat was het zeker....ik kon niet scheren zeiden ze, en dat voor iemand die al meer dan 25 jaar professioneel scheert :')

Maar goed. Het is opgelost.

Als ik mijn messen laat slijpen zeg ik altijd op welke machine ze zitten. Daar is ook verschil in heb ik gehoord. :o

Slijpen is een vak apart. Is lastig om een Goede te vinden.

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:22

Daarom vind ik het ook zo lastig. 3 sets en dan net aan 1 pony kunnen doen .. afgelopen jaar meer met tondeuse gedaan dan grote machine. Gaat nergens over ..
Binnenkort alles maar verzamelen in insturen naar macrovet..

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:03

Vorig jaar heb ik men paard geschoren met de kleine tondeuse. In het begin was mijn paard super vlot te scheren, maar sinds hij ouder geworden is, wordt het elk jaar erger. Het is niet echt dat hij stout doet, maar hij wil gewoon voor geen meter blijven stil staan. Ik heb zelf geen groot scheermachine en enkel de tondeuse. Het is echter zo dat hij met de tondeuse iets minder stressy doet op het machine. Zou ik misschien zelf een groter machine kopen en elke dag een ander deel doen van zijn lijf, of gewoon weer scheren met de tondeuse? Ik krijg het er wel mee klaar, duurt gewoon iets langer :)

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:42

The_Cat schreef:
Vorig jaar heb ik men paard geschoren met de kleine tondeuse. In het begin was mijn paard super vlot te scheren, maar sinds hij ouder geworden is, wordt het elk jaar erger. Het is niet echt dat hij stout doet, maar hij wil gewoon voor geen meter blijven stil staan. Ik heb zelf geen groot scheermachine en enkel de tondeuse. Het is echter zo dat hij met de tondeuse iets minder stressy doet op het machine. Zou ik misschien zelf een groter machine kopen en elke dag een ander deel doen van zijn lijf, of gewoon weer scheren met de tondeuse? Ik krijg het er wel mee klaar, duurt gewoon iets langer :)


Wat voor tondeuse en wat voor paard heb je?
Mijn paard vind een grote machine eng dus ik wou proberen om met een tondeuse te scheren maar weet niet welke ik voor haar hele lichaam zou kunnen gebruiken

kaatje77

Berichten: 10439
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:00

Als je overweegt om een tondeuse aan te schaffen ga dan voor de moser max45 met snoer of Heiniger Saphir zonder snoer. Zijn beide topmachines waar je jaren lang plezier van hebt.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:18

Ik heb ook een vraag :)

Ik overweeg mijn Fries te scheren, maar ik vroeg me zo af of het moment (september/oktober/november) iets uitmaakt in hoe grijs of bruin ze er onder vandaan komen? Is het zo dat ze zwarter blijven als je eerder scheert? Ik had het hierover met iemand, en diegene vindt het wel heel belangrijk dat haar paard zwart blijft. Het scheren gaat bij mij puur om de functionaliteit en mijn paard is er wel eerder grijs onder vandaan gekomen (ondanks goed wassen de avond van te voren!), dat boeit me niet echt, maar zwart is natuurlijk wel het allermooist met een Fries :) Wellicht dat iemand hier een antwoord heeft. Degene waarmee ik sprak dacht namelijk dat hoe later je scheert, hoe groter de kans dat ze er grijs onder vandaan komen. In mijn optiek ligt het meer aan de lengte waarop je scheert maar ik was wel benieuwd. Wellicht is het ook gewoon iets waar je niks aan doet, of genetisch bepaald of weet ik veel wat haha.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:51

Mijn ervaring is dat de tijd niet zoveel uitmaakt. Vaak is de eerste keer nog wel prima maar worden ze de 2e x wel grijs

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:11

Jester_ schreef:
Mijn ervaring is dat de tijd niet zoveel uitmaakt. Vaak is de eerste keer nog wel prima maar worden ze de 2e x wel grijs


Eens :j

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:12

Mijne is niet zwart maar donkerbruin in de winter en wat de dames hierboven zeggen klopt helemaal bij hem. Na de eerste keer scheren is hij nog mooi diep van kleur en na de tweede keer een grijze muis :=

Nouvel

Berichten: 28568
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:36

Hier ook na de eerste keer nog super mooi zwart glanzend en na de tweede keer wat grauwer

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:16

Afbeelding
Hier vandaag geschoren. Ik scheer hem helemaal met de moser max. Ben 2 uurtjes bezig geweest, dus dat valt best mee. Woensdag nog even nalopen.

Helaas komt ie er grijzer onder vandaan dan vorig jaar

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:20

Aah oké! Mijn paard is dus in 2017 voor het eerst geschoren en kwam er toen direct bij de eerste keer dat jaar al grijs onder vandaan dus vandaar dat t mij niet bekend voor komt haha. Maar wellicht dat het anders is dit jaar, ik ga haar denk ik gedeeltelijk scheren.

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:52

Ik was van plan dit jaar de Saphir aan te schaffen als klein apparaat, maar ik lees zoveel goeds over de Moser Max 45. Prijsverschil is ook nog vrij groot. Waar zouden jullie voor gaan? Uiteraard zit er kwaliteitsverschil op. Voor mij is het oa voor afwerking benen en hoofd.

De messen van de Moser kunnen ook geslepen worden denk ik? (Geen plastic deeltje op de messen, maar echt boven en ondermes?)

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:56

Moser messen kunnen inderdaad geslepen worden