[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:36

Hoe maken jullie het apparaat schoon? Na ieder gebruik helemaal uit elkaar? Messen in de olie of gewoon droog?

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:45

De scheerkop/messen eraf en in de olie, apparaat uitblazen en filters reinigen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:54

:+ Ik heb dus echt núl verstand van het onderhoud, behalve wat in de handleiding stond.

https://www.paardendrogist.nl/blog/onde ... ermachine/

Nu staat op internet: 'Bewaar de kop altijd los van het apparaat.'
Dus de messen helemaal los halen en pas weer in elkaar als je het apparaat wil gebruiken?

Ik ben beetje huiverig m'n messen los te halen, zolang hij nog top scheert (ik maak alles wel goed schoon en in olie). Lees slechte verhalen over hoe de (geslepen) messen lastig/verkeerd terug te plaatsen zijn.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:57

Ik haal altijd m’n messen los, anders krijg je ze niet goed schoon. Messen erop zetten en afstellen moet je even een handigheidje in krijgen, is vooral een kwestie van de juiste slag van aandraaien vinden.

Makkelijkst is de messen erop zetten, en aandraaien tot je het apparaat iets zwaarder hoort gaan. De messen mogen niet klepperen. Dan even kijken of ie haar pakt, zo ja kun je een slagje terug draaien en zo nee, draai je m nog iets strakker. Het is geen hogere wetenschap.

Connaisseur
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-10-18

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:12

Van mijn slijper heb ik vernomen dat je zolang de messen nog goed slijpen je ze niet uit elkaar moet halen als je ze nog wil gebruiken. Hij gaf aan dat de messen toch op een bepaalde manier "in elkaar" slijten. Als je ze dan los haalt en weer terug zet zitten ze net anders wat minder goed zou zijn.

Zinzi_jewel

Berichten: 8851
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:20

Ik haalde mijn machine ook nooit uitelkaar .
Deed met compressor alles schoon blazen
Oliën en terug in de koffer

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:41

Connaisseur schreef:
Van mijn slijper heb ik vernomen dat je zolang de messen nog goed slijpen je ze niet uit elkaar moet halen als je ze nog wil gebruiken. Hij gaf aan dat de messen toch op een bepaalde manier "in elkaar" slijten. Als je ze dan los haalt en weer terug zet zitten ze net anders wat minder goed zou zijn.


Heb ik nog nooit meegemaakt en ik schoor er toch zeker 100 per seizoen. Vind het ook smerig, ik ontsmet de messen na ieder paard.

Jorex

Berichten: 10001
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:15

Ik haal mijn messen uit elkaar en veeg dan alle haren eraf en dan zet ik de messen in de olie. Het enige wat niet lukt om haarloos te krijgen is de machine zelf, wegens dat de haren dmv olie blijven kleven in dat gebied en ik heb daar nog niet echt een oplossing voor. Het gaat bij mij wel om een moser max, dus geen groot apparaat.

Connaisseur
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:26

Pantykous schreef:
Connaisseur schreef:
Van mijn slijper heb ik vernomen dat je zolang de messen nog goed slijpen je ze niet uit elkaar moet halen als je ze nog wil gebruiken. Hij gaf aan dat de messen toch op een bepaalde manier "in elkaar" slijten. Als je ze dan los haalt en weer terug zet zitten ze net anders wat minder goed zou zijn.


Heb ik nog nooit meegemaakt en ik schoor er toch zeker 100 per seizoen. Vind het ook smerig, ik ontsmet de messen na ieder paard.


Dat kan, zou ik ook doen bij meerdere paarden. Als je alleen je eigen paarden scheert kan het prima. Dit is wat die man adviseerde. Zoveel mensen zoveel wensen.. en je merkt ook niks aan je messen of je het wel of niet doet, het zou alleen voor de slijtage beter zijn.

ierr
Berichten: 105
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Gouda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:17

Ik heb een Aesculap Ecenom II GT474, nu wil ik nieuwe messen bij bestellen, en zie ik dat ze bij Agradi niet meer leverbaar zijn.

Divoza gelukkig wel nog.. Nu kan ik kiezen tussen GT501+502 dat is 3mm, of tussen de GT505+511 dat is 1mm.

Weet er iemand het verschil tussen de 3 en de 1mm? Of zal dat heel 'kaal' worden?

Jester_

Berichten: 12287
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:23

Ik vind 1 mm voor het lijf veel te kaal. Word ook vaak niet moooi

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:57

Ik scheer dan weer wel 1tje op 1mm omdat ik anders gewoon te vaak moet scheren. Maar 3mm is voor de meeste paarden wel beter :)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:58

Pantykous schreef:
Hoe fijn zijn je tanden? En waar laat je slijpen? Dat maakt wel verschil. Nat, vies en plakkerig haar is niet geschikt voor fijne sets.

Heb je je scheerapparaat goed afgesteld?


De messen zijn 31/23. Instelling van het apparaat maakt niet uit. Hoe ik de messen ook afstel hij pakt ze niet.
Vacht is nu overigens niet nat/ plakkerig, was meer een voorbeeld uit het verleden.
Ze zijn nu droog en geborsteld, maar niet gewassen. Dus dat ze geen tig paarden mee kunnen snap ik volledig.
Laatst 1 van de pony's eerst met een grover messenset geschoren, gewassen en ook daarna kwam de 31/23 er niet door.
Als de messen nieuw uit de verpakking komen lukt het wel om te scheren.

De eerste keer zijn ze bij van Hal in Doetinchem geslepen en nu recent bij macrovet.

JoycexEnya

Berichten: 5954
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:14

Ik haal de messen eraf en maak daar binnen schoon,met schroevendraaier, verfkwasten,bijhorende kwast en blazen.

Volgend weekend is mijne aan de beurt, ze staan dan denk nog 24/7 buiten,maar week erna hebben we Broekelo.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:03

SkyMarian schreef:
Pantykous schreef:
Hoe fijn zijn je tanden? En waar laat je slijpen? Dat maakt wel verschil. Nat, vies en plakkerig haar is niet geschikt voor fijne sets.

Heb je je scheerapparaat goed afgesteld?


De messen zijn 31/23. Instelling van het apparaat maakt niet uit. Hoe ik de messen ook afstel hij pakt ze niet.
Vacht is nu overigens niet nat/ plakkerig, was meer een voorbeeld uit het verleden.
Ze zijn nu droog en geborsteld, maar niet gewassen. Dus dat ze geen tig paarden mee kunnen snap ik volledig.
Laatst 1 van de pony's eerst met een grover messenset geschoren, gewassen en ook daarna kwam de 31/23 er niet door.
Als de messen nieuw uit de verpakking komen lukt het wel om te scheren.

De eerste keer zijn ze bij van Hal in Doetinchem geslepen en nu recent bij macrovet.


Dan zou ik toch denken dat ze niet goed zijn geslepen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:32

Bummer .... had gehoopt dat je nog een creatieve ingeving had. :')

Jester_

Berichten: 12287
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:18

Je zou de messen nog eens op een ander apparaat kunnen proberen. Als ze daar wel op scheren ligt het dus niet aan je messen

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:23

Had vorig jaar de progress gekocht en dit probleem. Recentelijk een xperience. Hierbij komen ook alleen de nieuwe messen door de vacht. Heb nog niet alle geslepen sets geprobeerd op het nieuwe apparaat, maar nr 1 kwam geen mm door de vacht.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:40

SkyMarian schreef:
Had vorig jaar de progress gekocht en dit probleem. Recentelijk een xperience. Hierbij komen ook alleen de nieuwe messen door de vacht. Heb nog niet alle geslepen sets geprobeerd op het nieuwe apparaat, maar nr 1 kwam geen mm door de vacht.

Ik heb ook een Xperience en heb verschillende setten waar ik geen enkel probleem mee heb gehad... Wel een herkenbaar probleem bij mijn Liscop Lite die ik hiervoor had!

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:52

Ik heb juist bij mijn Liscop lite echt nooit problemen gehad, kon eindeloos scheren met mijn messen zonder haperingen.
Sinds vorig jaar een Heiniger Xplorer en die scheert met meer strepen maar dat zal ook door de grovere messen komen denk (heb nu fijnere besteld) maar ook al vrij snel niet goed meer door de vacht komen...
Nu laten slijpen, ga er vanuit dat het dan beter moet zijn.
Hoop niet dat ik bij die nieuwe fijnere ook weer dat probleem heb...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:48

Nouvel schreef:
Ik heb juist bij mijn Liscop lite echt nooit problemen gehad, kon eindeloos scheren met mijn messen zonder haperingen.
Sinds vorig jaar een Heiniger Xplorer en die scheert met meer strepen maar dat zal ook door de grovere messen komen denk (heb nu fijnere besteld) maar ook al vrij snel niet goed meer door de vacht komen...
Nu laten slijpen, ga er vanuit dat het dan beter moet zijn.
Hoop niet dat ik bij die nieuwe fijnere ook weer dat probleem heb...


Precies mijn verhaal. Met grovere messen kom ik er doorheen, maar idd een streperig resultaat. Nou is dat niet het grootste drama, maar op botte messen na snap ik niet waarom het met de andere messen niet wil lukken. Is het aantal goede slijpers dan zo dun bezaaid? Over mijn beide adressen hoor ik vooral lovende kritiek.

Ga van heg weekend ook de andere setjes maar eens uitproberen.

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:30

Vraagje, wanneer beginnen jullie met scheren? Die van mij zit nu al mega dik in het haar maar vind het nog best vroeg.. Ook ivm het temperatuurverschil en niet de mogelijkheid om te vaak dekens te wisselen

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:39

Ik heb al aardig wat scheerapparaten gehad, ook die hier genoemd worden. Als maar 1 soort messen niet pakt dan denk ik toch dat het aan de messen of aan t afstellen ligt.

Scheren doe ik zodra ik het nodig vind en wisselen met dekens heb ik zelden gedaan. Goede kwaliteit dekens kunnen best wat temperatuurverschillen aan.

Coentjuh

Berichten: 9864
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:01

Ik heb vorige week maandag mijn ontplofte pleeborstel pony geschoren. Hoofd, hals, benen, buik. Dus een soort van dekentje laten staan en nog even geen geklooi met dekens.

Jester_

Berichten: 12287
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:20

affy2000 schreef:
Vraagje, wanneer beginnen jullie met scheren? Die van mij zit nu al mega dik in het haar maar vind het nog best vroeg.. Ook ivm het temperatuurverschil en niet de mogelijkheid om te vaak dekens te wisselen


Als hij er last van heeft is het tijd het eraf te halen. September is een periode dat veel al beginnen emt scheren dus niks geks aan