[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisaguus

Berichten: 393
Geregistreerd: 24-08-14
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:08

Na een gedeelte van dit topic gelezen te hebben heb ik een 2e hands moser max 45 gekocht met 3mm en 9mm kop. Gisteren ook een nieuwe ultraedge t84 2.4mm er bij besteld (brede scheerkop). Deze heb ik gekocht om mijn shetlander te scheren. Ik verwacht dus dat de messen snel bot zijn }>
Maar hier mijn vraag.. waar laten jullie jullie messen slijpen en waar worden ze ook echt goed geslepen?

Bonte07
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:26

Hoi :)

Ik ben nieuw hier en ga mijn pony aanstaande zaterdag scheren maar twijfel over welke deken.

Mijn pony van 21 jaar heeft cushing en komt moeilijk door zijn vacht. Het verharen leek goed te gaan, maar helaas toch nog een te dikke vacht voor de zomer periode. Aanstaande zaterdag wordt hij geschoren.
Ik twijfel over een deken en welke deken ik hem op kan doen? Zomerdeken,vliegendeken? Hij is bont en loopt daardoor risico om te verbanden dus sowieso wordt het minimaal een vliegendeken maar ik twijfel vanwege de temperatuur. Smiddags staat hij op de wei en savonds Snachts en sochtends op stal.

Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Groetjes

MarliesV

Berichten: 15250
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:12

Lisaguus, rechts onder even zoeken op slijpen, er staan een stuk terug behoorlijk wat ervaringen, vooral van onder andere Kaatje over het slijpen van de kopjes.

Sylvanavo, overdag in de zon gaat een deken die de zon tegen houdt prima, maar voor de nachten, zou ik echt wel een 100 of 200 grams opleggen. Het is hier maar een graad of 5 in de nacht.
Hoe is de stal, dicht/open/buitenluik/tocht? Dat zal ook verschillen.

Bonte07
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:15

MarliesV bedankt voor je antwoord!
Het is hier z’n 8 graden snachts. Ik woon in zuid holland.
Zijn stal is een binnen stal met voorbij het gangpad een Luik welke open kan. Deze gaan snachts dicht.

MarliesV

Berichten: 15250
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:24

Dan zou ik er voor de nachten een dekentje opgooien van 100 of 200 gram, de overgang van cushings haar (wat vaak dik/warm is) naar bloot is in mijn ogen te groot. Ook al staan ze beschut.

Heb je de mogelijkheid om bij het buiten en binnen zetten te wisselen van deken?

Bonte07
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:39

Voorlopig kan ik denk ik wel elke ochtend heen en weer rijden om zijn deken van de nacht eraf te halen en dan een zomer of vliegen deken op doen.
Zolang ik thuis werk is dit sowieso geen probleem :) en als de nachten warmer worden is wisselen niet meer nodig

HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:09

Welk scheermachine zou krachtig genoeg zijn
Om figuurtjes te maken in de zomervacht en
Enkel op de billen? En zijn er
Voorbeelden te verkrijgen ?

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:17

Heeft er hier iemand ervaring met vochtbulten na het scheren? Paar weken terug mijn Shetlander geschoren (door stalgenootje) maar dit was toen niet af. 2 dagen later zat haar hele hals vol vocht (begonnen als bulten) waarbij ze verhoging had. :( Dierenarts erbij en antibiotica en vochtafdrijvers gehad. Waarschijnlijk een ontsteking of bacterie ingekomen door combinatie jeuk (daarom geschoren) en het scheren. Nu heb ik haar gisteren afgeschoren, was een deel buik/flank/kont en vandaag weer vochtbulten op haar buik -O- nog geen verhoging maar het lijkt erop dat het hetzelfde is als 4 weken terug... Nu hebben we geen idee waar het van komt, is nu met een andere scheermachine gedaan en ikzelf ipv iemand anders. Helaas moet ze bijna wel geschoren worden in het voorjaar ivm gevoelig voor jeuk/luis waardoor ze zichzelf helemaal open schuurt..

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:37

Ik heb dat een paar keer eerder gezien, inderdaad bij paarden met veel jeuk die daarvoor geschoren moeten worden. Of het dan mini wondjes zijn die open gaan of de huid die reageert op de extra lucht weet ik niet. Wat voor die 2 paarden wel hielp is ze direct na het scheren goed wassen.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:45

Ik heb haar gisteren na het scheren inderdaad goed gewassen met betadine shampoo.. Ik hoop dat het deze keer hier bij blijft maar vrees ervoor. Op de plek die nog afgeschoren moest worden had ze eigenlijk geen jeuk. Vorig jaar ook geschoren en niks aan de hand.. :\

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:49

Kan komen door de olie of warme messen....helaas komt het hier ook wel eens voor, vaak bij paarden die oud zijn of weinig weerstand hebben.

Direct na het scheren wassen met betadine wil helpen.

Succes!

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:12

Ik denk dat het wassen met betadine inderdaad wel wat geholpen heeft. Ze heeft deze keer geen koorts gehad en dierenarts is ook niet nodig geweest :') Nu is het alweer bijna weg! We gaan het waarschijnlijk over een paar weken nog een keer testen, door haar nog een keer te scheren maar dan met een kortere vacht. Even kijken wat het dan doet, anders wordt het toch kaal houden in de winter ook :=

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:55

Nu nog scheren?

Ik heb in maart m’n haf geschoren maar ik vind het best al weer dik (niet lang) maar voelt dik aan.

Hij staat soms ook beetje klammig bij.. vooral in z’n liezen/oksels

Nu weet ik dat t aankomende week wat kouder wordt, maar wil daarna wel scheren denk ik..

Hij heeft wel even minder mooie vacht gehad en dat trekt nu wel bij.. dus ik twijfel

Hij wordt 22 . Al 2x op cushing getest heeft hij niet,

Wel staat hij 24/7 buiten met schuilstal

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:20

Hoi,
Ik hoor graag jullie mening
Mijn tinkerruin is heel ziek geweest een 2tal maanden geleden.
Hoge koorts en hoge ontstekingswaarden in het bloed en zelfs beginnend hoefbevangen door de ontsteking wss. Waarvan de ontsteking kwam weten we tot op vandaag nog steeds niet.. Uitgebreidde bloedtesten gaven alleen verhoogde onstekingswaarden aan maar al de rest was prima. 2 weken antibiotica later was hij weer aan de betere hand.
Maar nu komt het probleem. Hij vehaart niet goed nu. Hij heeft op aanraden van de veearts een kuur sedochol gekregen en hij krijgt nu ook lijnzaadolie. Zijn vacht glimt wel maar met name vanaf de schouder tot de kont heeft hij nog een dikke vacht. Er komt ook totaal niks los eigenlijk. Zijn bloedbeeld is goed voor de rest, geen tekorten enz. Het is helaas ook nog eens een tinker wat het snel warm heeft. Ik vroeg mij dus af of scheren een goeie optie is? Ben bang dat hij het anders dadelijk veel te warm krijgt als de temperaturen naar de 30 graden gaan. Wat zouden jullie doen?

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:48

Lekker scheren :j Heeft hij ook energie over om op te knappen ipv verharen.

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:32

Scheren :j

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:53

Mag ik de topic weer omhoog schoppen?

Mijn paard blijft helaas wat dik in het haar. Staat Nu 24/7 buiten Zonder beschutting en vooral op buik/rug/kont heeft ze best dikke lange haren.

Tot nu toe op t land en in de hand staat ze niet te zweten maar met rijden druipt ze aan het eind.

Ik zit te denken om hals/schouders te scheren. Ook gezien het volgende week +30 graden gaat worden

Heeft iemand een mooi model? En evt andere tips?

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 16:33

Ik zou nu dan een dekenmodel scheren, dat je alleen de rug erin laat.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:31

Ik heb van de week me haflinger nog een dekenpatroon geschoren, zodat ze enigsinds regen nog afvalt maar wel de warmte kwijt kan met de hitte en met rijden.

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:21

Mijn paard scheren ja of nee? Het lijkt alsof die totaal geen haar heeft.. maar met borstelen en aan het dekje zit wel telkens veel haar. En aangezien hij altijd met deken staat. (Vliegendeken of zomer recuptex) is dat misschien wel handig om te doen ?

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:26

Als je denkt dat hij er baat bij heeft moet je dat gewoon doen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:59

Ik heb maandag soort jacht model geschoren bij mn uit Ierland afkomstige sportpaard. Hij stond te zweten in de stal. Dus onderkant hals en buik zijn nu bloter en paard rustiger.
Omdat hij schimmel is zie je het niet zo goed

Monody

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:32

Ik kom ook even binnen vallen in dit topic. Ik heb een welsh x fjord die in de winter écht heel veel wintervacht krijgt. Hij komt er van de winter tot de zomer prima uit zichzelf doorheen. Echter zit ik nu (alvast) in dubio. We zijn het trainen lekker aan het oppakken, is ook echt nodig bij hem gezien hij moet afvallen. In de afgelopen winter zweette hij soms aanzienlijk. Nu zit ik te twijfelen of ik een jachtpatroontje laat scheren van de winter of dat ik het gewoon lekker laat bij de dikke wintervacht die hij van zichzelf heeft. Het liefst klooi ik niet teveel met dekens bij een gezonde 9-jarige, maar ja, wat is wijsheid.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:01

Hier scheer ik om die reden ook een jachtpatroon in de winter, ook mede omdat mijn dame te vet is. Te vet + Mammoetvacht is echt een ramp.

Monody

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:04

Nou precies dat! Ik zit ook te twijfelen over een jachtpatroontje. Gooi jij er dan nog een deken overheen?