[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12377
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:44

Ik was uren bezig maar wel strak hoor!

Oja en mijn paard sloeg me 3x het licht bijna uit de ogen, dat wel

ElSea
Berichten: 5389
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:48

Afbeelding
Afbeelding
Dit was mijn eerste keer scheren afgelopen maand. Viel mij alles mee. Had ook het ergste verwacht :+

Lizz

Berichten: 8928
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:59

Saar88 schreef:
Wellicht een hele stomme vraag, maar misschien dat mensen mij hier gerust kunnen stellen. Paardlief is een tijd geleden voor het eerst in zijn leven geschoren. Omdat ik geen idee had hoe hij erop zou reageren heb ik daarvoor iemand laten komen. Nu weer best veel vacht, dus ik wil het nu zelf doen.
En ditmaal wordt het mijn eerste keer :D

Ik bereid me vast voor op een streperig en lelijk resultaat want iedereen moet uiteraard ergens beginnen. Mijn vraag: hebben jullie nog foto's van jullie eerste keer scheren? Of herinneringen daaraan (misschien diep, diep weggestopt :') )?

Als je een goed apparaat hebt en goed tegen de haren in scheert zal het wel meevallen. Wel overal gelijke druk hebben en mooie (lange) banen maken.

kaatje77

Berichten: 10454
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:09

Saar88 schreef:
Wellicht een hele stomme vraag, maar misschien dat mensen mij hier gerust kunnen stellen. Paardlief is een tijd geleden voor het eerst in zijn leven geschoren. Omdat ik geen idee had hoe hij erop zou reageren heb ik daarvoor iemand laten komen. Nu weer best veel vacht, dus ik wil het nu zelf doen.
En ditmaal wordt het mijn eerste keer :D

Ik bereid me vast voor op een streperig en lelijk resultaat want iedereen moet uiteraard ergens beginnen. Mijn vraag: hebben jullie nog foto's van jullie eerste keer scheren? Of herinneringen daaraan (misschien diep, diep weggestopt :') )?


Hier tips en tricks voor als je zelf gaat scheren :
https://karin-evers-professioneel-paard ... f-scheren/
Succes :D
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 06-01-24 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:06

Saar88 schreef:
Wellicht een hele stomme vraag, maar misschien dat mensen mij hier gerust kunnen stellen. Paardlief is een tijd geleden voor het eerst in zijn leven geschoren. Omdat ik geen idee had hoe hij erop zou reageren heb ik daarvoor iemand laten komen. Nu weer best veel vacht, dus ik wil het nu zelf doen.
En ditmaal wordt het mijn eerste keer :D

Ik bereid me vast voor op een streperig en lelijk resultaat want iedereen moet uiteraard ergens beginnen. Mijn vraag: hebben jullie nog foto's van jullie eerste keer scheren? Of herinneringen daaraan (misschien diep, diep weggestopt :') )?

Ik heb vorige maand voor het eerst zelf geschoren, viel me reuze mee, eerst dacht ik oei veel strepen maar dat was gewoon irritatie van de huid, de volgende dag zag het er tip top uit.
Dit was op de dag zelf
Afbeelding

Afbeelding
En de dag erna
Afbeelding
Ben zo’n 1,5 uur bezig geweest schat ik

Saar88

Berichten: 2451
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:59

Ik weet niet of ik nu gerustgesteld ben of nog zenuwachtiger :’)

Maar ga het gewoon doen! En ik zie wel waar het schip strandt. Hopelijk durf ik volgende week hier het resultaat te showen :D

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:07

Welke tondeuse op batterij raden jullie aan om de benen op te scheren? Zoveel keuze... (Zou handig zijn als de tondeuse via bol te bestellen is, maar is geen noodzaak, ik heb nog wat bonnen van kerst over...)

horsiegek

Berichten: 2366
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:55

Seltje schreef:
Welke tondeuse op batterij raden jullie aan om de benen op te scheren? Zoveel keuze... (Zou handig zijn als de tondeuse via bol te bestellen is, maar is geen noodzaak, ik heb nog wat bonnen van kerst over...)


https://www.bol.com/nl/p/moser-tondeuse ... oductTitle

https://www.bol.com/nl/p/kerbl-net-batt ... oductTitle

Als je echt een goede wilt die snoerloos is zou ik voor een van bovenstaande gaan. Als met snoer eventueel ook kan dan zou je voor de andere Moser types of Wahl types kunnen gaan waar zowel boven als ondermes van staal is. Die bovenmessen van plastiek zijn heel snel bot op paardenvachten. Als dat je niet zoveel uitmaakt zou je ook nog de dierentondeuse van de Lidl kunnen bestellen, die gaan wat minder lang mee maar schijnen wel fijn te werken en kosten heel weinig.

xjanabananax

Berichten: 110
Geregistreerd: 06-12-13
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:59

Wij hebben ook geschoren bijna 3 weken terug, wat een verademing, onze haflinger heeft een bizar dikke en lange vacht niet normaal gewoon. We wilde er wat aparts mee doen ookal was het mijn eerste keer en de tweede keer van de eigenaresse, toch viel het reuze mee en hebben we er een mooi streeploos resultaat aan over gehouden. Wij vinden het erg leuk geworden. :j
Overzichtsfoto:
Afbeelding

En ook nog een onder het zadel:
Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5801
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:02

Wauw wat een flitsend patroon, knap gedaan en leuk geworden!

Ik moet mijn 2 ijsberen voor de tweede keer scheren, maar eerst moeten mijn messen geslepen. Kijken of ik dat morgen gefixt kan krijgen...

Siers83
Berichten: 7571
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:17

Wauw wat gaaf! Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die de benen niet doet

Wijslander

Berichten: 5801
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:23

Benen (en hoofd) worden hier ook niet gedaan, nergens voor nodig en ik vind die beenwarmers wel leuk staan. :D

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:54

Gaaf patroon hier boven zeg! Mijn paard is ongeveer 1,5 maand geleden geschoren, alleen een deel van de hals en borst. Haar begint nu weer wat lang te raken, wil het van de week dus zelf een beetje bij scheren. Kan dit met een gewoon scheerapparaat?

Lizz

Berichten: 8928
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:48

_Evelien schreef:
Gaaf patroon hier boven zeg! Mijn paard is ongeveer 1,5 maand geleden geschoren, alleen een deel van de hals en borst. Haar begint nu weer wat lang te raken, wil het van de week dus zelf een beetje bij scheren. Kan dit met een gewoon scheerapparaat?

Wat versta je onder een gewoon scheerapparaat?

Leuk patroon hierboven! Ik heb dit jaar de benenharen ook lang gelaten.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:52

Lizz schreef:
_Evelien schreef:
Gaaf patroon hier boven zeg! Mijn paard is ongeveer 1,5 maand geleden geschoren, alleen een deel van de hals en borst. Haar begint nu weer wat lang te raken, wil het van de week dus zelf een beetje bij scheren. Kan dit met een gewoon scheerapparaat?

Wat versta je onder een gewoon scheerapparaat?

Leuk patroon hierboven! Ik heb dit jaar de benenharen ook lang gelaten.


Een scheerapparaat van mijn vriend die hij niet fijn vind. := Als dit niet goed is, kan ik gelukkig een goed scheerapparaat van een vriendin lenen. :-)

MarliesV

Berichten: 15412
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:04

Een mensen scheerapparaat? Dat zou ik absoluut niet doen.

Die zijn minder sterk, niet berekend op de haren van een paard. Straks doe je je paard er pijn mee of gaat dat ding in de hens doordat het te heet wordt.
Dat risico zou ik niet lopen.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:08

MarliesV schreef:
Een mensen scheerapparaat? Dat zou ik absoluut niet doen.

Die zijn minder sterk, niet berekend op de haren van een paard. Straks doe je je paard er pijn mee of gaat dat ding in de hens doordat het te heet wordt.
Dat risico zou ik niet lopen.


Ah oké. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat als het om een klein gedeelte gaat, en er alleen maar kortere haren zitten (van de eerste keer scheren), dat het dan wel kan.

Amado
Berichten: 1403
Geregistreerd: 22-01-15

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:48

Afbeelding
Afbeelding

Ik doe zelf ook nooit benen en hoofd.. Wil zn ‘sokjes’ er niet af hebben en hoofd is onnodig om te doen haha

viola

Berichten: 2032
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:37

Leuk! Zo'n soort patroon als de twee hierboven ga ik er van de week ook proberen op te zetten bij pony. Best spannend want is voor de eerste keer dat ik zoveel af haal en pony een deken op krijgt. Voorheen altijd alleen een beetje grote racestreep gedaan.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:29

Hoe veel grams deken hebben jullie op je paard bij de twee paarden hierboven met dat gave patroon?

Amado
Berichten: 1403
Geregistreerd: 22-01-15

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:55

Ik heb er momenteel 200 op liggen
Zodra t ‘s nachts onder de 3 graden is ligt er 300 op
Pony staat wel 24/7 buiten :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:25

Mijn geschoren haf heeft de afgelopen 2 dagen 200 grams opgehad dag en nacht, 24/7 buiten. Nu net nog 100 grams extra opgegooid voor vanavond.

Lizz

Berichten: 8928
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:43

_Evelien schreef:
Een scheerapparaat van mijn vriend die hij niet fijn vind. := Als dit niet goed is, kan ik gelukkig een goed scheerapparaat van een vriendin lenen. :-)

Dat zou ik ook niet doen. Die zijn niet zo sterk en geschikt voor zoveel haren op elkaar.

xjanabananax

Berichten: 110
Geregistreerd: 06-12-13
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:05

_Evelien schreef:
Hoe veel grams deken hebben jullie op je paard bij de twee paarden hierboven met dat gave patroon?


Normaal gesproken zouden we met dit weer gewoon een 200 grams omdoen, hij staat ook het grootste deel van de dag op stal. Maar in ons geval is meneer een ontzettende koukleum :+ dus heeft hij een 300 grams om.

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:59

Vanavond wil ik voor het eerst mijn haflinger helemaal gaan scheren, hij is altijd super braaf en staat keurig stil. Voor mij is het de eerste keer om mijn pony helemaal te scheren. Zijn er nog tips? Schoon paard en lange banen maken is al bekend :)