[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:39

Hi! Ik heb jullie advies nodig!
Mijn new forest krijgt al een flinke vacht, wat met rijden erg in de weg zit.
Ik heb nu haar borst en onderkant van de hals uitgeschoren. Dit werk al beter, maar ze was nog ( lang) zeiknat na het rijden, dus zit er aan te denken om wat meer weg te scheren.
Zoals dit patroon
Afbeelding

Pony staat in een uitloopstal , zonder deken, en ik wil ook liever niet aan dekens beginnen.
Zou dit kunnen, of word het dan te koud voor haar?

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:40

Wat komt jouw vos er donker onderuit Euforie! Mijn vos is altijd naar het grijzige toe, zal straks wel ff een foto maken.

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:41

Ik wil binnenkort een aantal van onze merries gaan scheren en nu kan ik daar een scheerapparaat van onze buurman voor lenen. Deze heeft meerdere apparaten voor de koeien, waaronder een nagenoeg geluidloze lichtgewicht op accu (ideaal voor de paarden!). Nu wil ik niet zijn messen bot maken, dus ik wil graag een stel eigen messen aanschaffen. Ik heb vroeger altijd wel paarden geschoren, maar ik kreeg gewoon een apparaat in mijn handen gedrukt en heb nooit hoeven nadenken over dit soort dingen.
Zijn messen van scheerapparaten universeel qua maat, of heeft ieder type een ander mes?
Ik wil de paarden niet roze hebben, dus welk mes heb ik nodig?
Hoeveel paarden kan ik scheren met een mes, voordat het bot wordt? (zijn warmbloeden, dus geen grof/zwaar haar)

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:45

Messen zijn zeker niet universeel, veel hangt af van het merk :) Liscop en Heiniger messen kunnen bijvoorbeeld op beide merken maar dit verschilt vaak.
Standaardmessen zijn 3mm lang en zijn eigenlijk prima. Ik ken veel sportstallen die korter scheren. Ik doe dit ook maar heb jaren gewoon op 3mm geschoren.
Aantal paarden hangt er ook nogal vanaf, hoe vuil is de vacht ed. Ik scheer enkel mijn eigen paarden en heb nog nooit met botte messen in een scheerbeurt gestaan. 4x scheren met 1 mes lukt bij mij, maar meer heb ik nog niet moeten doen :)

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:49

Aha, bedankt! Dan ga ik even bij de buurman het merk checken, zodat ik de juiste messen kan kopen.
Vacht is schoon, dus ik kan de beoogde 3 dan waarschijnlijk met een mes scheren (2 helemaal en 1 denk ik in jachtmodel).

Lindor92
Berichten: 7006
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:03

Wat doen jullie dat netjes zeg! Gaat mij denk ik niet zo netjes lukken. Helemaal niet als ik het met het scheerapparaat van de koeien ga doen.

Misschien dat ik de Moser max 45 ga aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:13

Naath86 schreef:
Wat komt jouw vos er donker onderuit [naam]! Mijn vos is altijd naar het grijzige toe, zal straks wel ff een foto maken.

Haha meestal is ze de 2e keer oom een stuk lichter/grijzer.
Helpt wel een klein btje, als je ze wast de grijze gloed is bij haar soms ook wat vet, wat ook weer zorgt voor meer strepen naar mijn beleving.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:21

Gister is mijn paard ook geschoren, wel met sedatie van de dierenarts, anders was het drama. De bedoeling was om ook de benen mee te nemen maar achteraf durfde/wilde de scheerder dat ineens niet meer terwijl hij wel gewoon verdoofd en rustig was... Op dat moment dacht ik laat dan maar, maar achteraf vind ik het er niet uitzien, tuurlijk heb ik hem geschoren voor het functionele, maar hij heeft echt dikke teddy benen en de rest mooi strak en glad. Wat zouden jullie nu doen in zo'n situatie? Zelf scheren zonder verdoving is echt geen optie...

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:22

Nou lekker dan.. benen zijn het lastigst dus dat word weer een verdoving of miss met een tondeuse en praam proberen?

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:24

Doef schreef:
Gister is mijn paard ook geschoren, wel met sedatie van de dierenarts, anders was het drama. De bedoeling was om ook de benen mee te nemen maar achteraf durfde/wilde de scheerder dat ineens niet meer terwijl hij wel gewoon verdoofd en rustig was... Op dat moment dacht ik laat dan maar, maar achteraf vind ik het er niet uitzien, tuurlijk heb ik hem geschoren voor het functionele, maar hij heeft echt dikke teddy benen en de rest mooi strak en glad. Wat zouden jullie nu doen in zo'n situatie? Zelf scheren zonder verdoving is echt geen optie...



Heb je een praam?

Dan kan je misschien met een tondeuse verder werken

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:29

Heb zelf geen praam :(. Scheerder had er eentje mee toen hij zonder verdoving ging maar werd er niet veel beter door, maar dat was ook met het grote apparaat. Tondeuse heb ik wel zelf, geen idee hoe hij daar op reageert. Om hem nu weer te laten verdoven en de dierenarts te laten komen word me te duur. Was er ook absoluut niet blij mee dat ze achteraf het niet meer wilde doen! Maar op dat moment was het dat of niks want we waren al begonnen.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:34

Heb je ervoor moeten betalen? Dan vindt ik dat ie terug moet komen om af te werken. Ga er vanuit dat het met sedatie wel te doen Is?

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:34

Van te voren flink longeren, praam erop, even paar min erop laten en dan beginnen met tondeuse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:35

Ik heb vandaag mijn paard geschoren met de liscop lite. Wat een fijn apparaat!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:43

Ik zou eens kijken hoe hij op de tondeuse reageert. Zijn er zat die daar weinig om geven, terwijl ze zo'n groot apparaat dood eng vinden.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:45

Afbeelding

Ponylief is vandaag ook geschoren, besloten om de benen eraan te laten omdat hij toch hele dagen buiten loopt. Nu op stal gezet met een 0 gram regendeken, maar ik weet niet wat ik morgen moet doen.. Het is s'morgens nog koud, maar dan overdag wordt het zo warm. -O-

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:47

Tondeuse zal ik proberen! Zouden evt watten oid in de oren nog iets helpen? Nu ik erover nadenk, heb alleen een mensen tondeuse, gaat dat wel door die dikke vacht heen? :?

@jessol, die van mij heeft nu niks op, bij ons binnen is het vrij warm en vanmiddag al helemaal. Morgen krijgt hij een 0 grams op.
Laatst bijgewerkt door Doef op 16-10-17 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22328
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:48

Mijne stond vanmiddag deels geschoren en zonder deken te zweten in de wei!
Hoofd-hals-buik-benen-billen zijn geschoren

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:00

Hier helemaal geschoren en ook zweten als een rund :( Vannacht maar zonder deken...

kaatje77

Berichten: 10439
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:11

Doef schreef:
Gister is mijn paard ook geschoren, wel met sedatie van de dierenarts, anders was het drama. De bedoeling was om ook de benen mee te nemen maar achteraf durfde/wilde de scheerder dat ineens niet meer terwijl hij wel gewoon verdoofd en rustig was... Op dat moment dacht ik laat dan maar, maar achteraf vind ik het er niet uitzien, tuurlijk heb ik hem geschoren voor het functionele, maar hij heeft echt dikke teddy benen en de rest mooi strak en glad. Wat zouden jullie nu doen in zo'n situatie? Zelf scheren zonder verdoving is echt geen optie...

Als je afgesproken hebt om de benen ook te scheren zou ik de scheerder laten komen om het af te maken. Ben in de 22 jaar dat ik scheer maar 1x gestopt omdat het te gevaarlijk werd, machine 2 x uit handen getrapt en 2 messensetjes naar de kl*ten was ik er wel klaar mee. Maar met verdoving en eventueel praam had hij toch wel geschoren kunnen worden?
Jammer van de sedatie :x
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 16-10-17 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:13

Zo oud ben ik amper maar ik doe er ook een boel maar dat ook nog nooit gedaan hoor. Als het echt niet wil dan zeg je als eigenaar ook van he laat maar en dan maar half geschoren, maar anders is met dierenarts sedatie en praam het altijd wel te doen. Behalve mijn eigen paarden vaak, die waren altijd monsters :')

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:47

Als ik haar terug laat komen, komen we ook niet verder, moet ik de dierenarts ook weer laten komen, vind het echt niet erg om geld aan hem uit te geven maar nog een keer word me te gek, dan had ze hem gisteren ook kunnen doen, baal er enorm van. Hou al niet zo van sedaties en dergelijke, zolang het niet nodig is liever niet natuurlijk, maar zonder was echt onmogelijk bij hem, ook met praam geprobeerd. Misschien dat de praam wel effect heeft op iets kleins zoals de tondeuse, maar met een mensen tondeuse kom ik denk ik zelf ook niet ver mee.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:52

Waar kom je vandaan?

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:55

Almere!

Bonnelover

Berichten: 1541
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:59

Wat enorm balen Doef!!
En neem aan dat spuit sedatie, evt met praam niet helpt.
Afstand is te ver, had je anders graag geholpen.