[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:58

Bij mij scheren ze idd ook op dezelfde lengte. Bij braaf paard begin ik met grote machine en werk het af met tondeuse. Anders alles met tondeuse.

Heb mijn fjord vandaag de kaak en hals geschoren, ik ben benieuwd. Vind het NH gehalte wel gevaarlijk hoog :+

kaatje77

Berichten: 10434
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:43

Ik begin standaard aan de linkerkant. Sta bij het voorbeen en begin in de flank. Weet ik direct of het paard een snel achterbeen heeft. Als het braaf ik pak ik de staart en scheer halverwege ht achterbeen naar de voorkant. Lendenen, buik, onderhals en zo lichaam kaal. Dan de rechterzijde en dan begin ik wederom links met afhankelijk van hoe het paard reageert of voorbeen of achterbeen met de tondeuse. Dan benen aan de rechterkant en als laatste het hoofd.
Verschil heb ik niet, ik scheer alles op 3mm

Doordat ik altijd hetzelfde scheer hebben de paarden ook meer rust. Merk bijna altijd dat ze een tweede x in de meeste gevallen veel rustiger zijn.
Nu is zeker 50% van mijn klanten probleemgeval, anders deden ze het zelf wel :+

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:43

Misschien stel ik hier een vraag die al 100x is gesteld, maar welk klein scheerapparaat (tondeuse) is het beste voor de benen en het hoofd?

horsii

Berichten: 7677
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:50

Ik begin altijd bij de linker bil en werk naar voren. Heb helaas geen apparaat meer. was niet tevreden en had even andere prioriteiten. Dus dit jaar laat ik ze scheren. Hopelijk volgend jaar zelf weer een apparaat.
Hoofd deed ik ook altijd met de grote evenals de benen. Nu heb ik ook wel hele brave pony's wat scheren betreft. Die genieten er van. Als mijn dekens op tijd terug zijn van het wassen worden ze zondag geschoren.

kaatje77

Berichten: 10434
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:01

Sanne96 schreef:
Misschien stel ik hier een vraag die al 100x is gesteld, maar welk klein scheerapparaat (tondeuse) is het beste voor de benen en het hoofd?


Ik scheer alweer 10 jaar met de moser max45. Wil ook geen andere meer.

Super machientje voor benen en hoofd en zelfs om een heel angstig paard mee te scheren ;)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:07

kaatje77 schreef:
Sanne96 schreef:
Misschien stel ik hier een vraag die al 100x is gesteld, maar welk klein scheerapparaat (tondeuse) is het beste voor de benen en het hoofd?


Ik scheer alweer 10 jaar met de moser max45. Wil ook geen andere meer.

Super machientje voor benen en hoofd en zelfs om een heel angstig mee te scheren ;)

Ja die heb ik ook vlgns mij! Toen mooi als 3e gratis gekozen bij 3 halen 2 betalen actie van de EJ! Top ding!

sitasgatje
Berichten: 643
Geregistreerd: 08-11-10

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:32

Vandaag mijn hafje geschoren in jacht patroon, ze staat nu onder een 100 gram deken en 24/7 buiten.
Afbeelding

SharonIndezz
Berichten: 4699
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:48

Ik ga denk ik zondag scheren.. ben benieuwd, heb een nieuw apparaat

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:27

Ik heb er vandaag 4 gedaan, morgen 3 en donderdag 2, dan maandag weer een stuk of 6 :D. Mij experience is net terug van dr maker, nieuwe bladveren erin en hij doet het weer als nieuw!

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:49

Ik had een vraagje, mijn paardje wordt dit weekend geschoren door een stalgenootje. Nu heeft hij vrij dik haar en zweet hij snel en vooral waar het zadel ligt. Zou het al helpen als ik een jacht patroon zou scheren of blijft hij dan zweten onder het zadel? Hij staat overdag buiten en in de nacht binnen, beide met deken.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:59

femkepien schreef:
Ik had een vraagje, mijn paardje wordt dit weekend geschoren door een stalgenootje. Nu heeft hij vrij dik haar en zweet hij snel en vooral waar het zadel ligt. Zou het al helpen als ik een jacht patroon zou scheren of blijft hij dan zweten onder het zadel? Hij staat overdag buiten en in de nacht binnen, beide met deken.

Ik scheer mijn paard volledig op een stukje onder het zadel na en als ik m'n zadel eraf trek dan zweet ze alleen daar.

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:01

Amiigo schreef:
femkepien schreef:
Ik had een vraagje, mijn paardje wordt dit weekend geschoren door een stalgenootje. Nu heeft hij vrij dik haar en zweet hij snel en vooral waar het zadel ligt. Zou het al helpen als ik een jacht patroon zou scheren of blijft hij dan zweten onder het zadel? Hij staat overdag buiten en in de nacht binnen, beide met deken.

Ik scheer mijn paard volledig op een stukje onder het zadel na en als ik m'n zadel eraf trek dan zweet ze alleen daar.

Hmm oke, dan zal het toch voor het grootste deel er af moeten

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:24

Hallo
Het is vast al gevraagd.... ik heb een haflinger die heel erg snel zweet. Zouden jullie haar een jachtpatroon of helemaal scheren?

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:40

irisskib schreef:
Hallo
Het is vast al gevraagd.... ik heb een haflinger die heel erg snel zweet. Zouden jullie haar een jachtpatroon of helemaal scheren?

helemaal scheren als die niet 24/7 buiten staat

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:42

Ik zou sowieso helemaal scheren. Zie echt niet in waarom je dat niet zou doen. Ik heb er nu voor het eerst een alleen de kaak en hals geschoren omdat dat paard tijdelijk geen deken op kan, maar vind dat nou ook niet echt wat. Het is niet alleen lelijk, maar ook weinig functioneel, misschien is het net voldoende als je het bij rustige bosritjes houdt.

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:28

Amiigo schreef:
irisskib schreef:
Hallo
Het is vast al gevraagd.... ik heb een haflinger die heel erg snel zweet. Zouden jullie haar een jachtpatroon of helemaal scheren?

helemaal scheren als die niet 24/7 buiten staat

Ze staat op dit moment 24/7 buiten straks overdag buiten en savonds op stal.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:32

Ik wil graag advies van jullie! Aankomende maandag wordt mijn pony geschoren. Dit omdat hij vorig jaar na het rijden super bezweet was en ik hem op wat voor manier dan ook niet droog kreeg. Hij stond toen onder dekens tot 400 gram. Alsnog was het een beer:

Afbeelding

Mijn hulpvraag: moet ik mijn pony helemaal scheren of in een bepaald patroon?

Hij is nog nooit geschoren maar wij hebben al wel geoefend met het scheerapparaat en daar reageerd hij goed op.

Mijn pony staat nu 24/7 buiten maar gaat als het kouder wordt snachts naar binnen.

Dekens heb ik zat maar voornamelijk dekens zonder hals! Kan ik deze gebruiken als hij volledig geschoren is?


Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:44

Kunnen we niet in de openingspost een soort veelgestelde vragen neerzetten? Er wordt telkens hetzelfde gevraagd ongeveer, misschien wel makkelijk?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:56

Op zich.. Maar mensen kunnen het eigenlijk ook heel makkelijk opzoeken en er is ook niet echt één antwoord te geven.

horsii

Berichten: 7677
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:50

Ik ben altijd voor helemaal scheren. Ik last alleen zadel plekje staan.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:45

Misschien een erg domme vraag :Y) maar kan je ook scheren met een scheermesje, zoals een gilletje ? manueel dan ?

kaatje77

Berichten: 10434
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:58

Nee :x dan scheer je hem bloot. :oo

Met een scheermachine laat je minimaal 1mm staan. Doorgaans 3mm.

Dus nooooit doen! :n

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:13

bontejames schreef:
Ik wil graag advies van jullie! Aankomende maandag wordt mijn pony geschoren. Dit omdat hij vorig jaar na het rijden super bezweet was en ik hem op wat voor manier dan ook niet droog kreeg. Hij stond toen onder dekens tot 400 gram. Alsnog was het een beer:

[ [url=m/f6v20I.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn hulpvraag: moet ik mijn pony helemaal scheren of in een bepaald patroon?

Hij is nog nooit geschoren maar wij hebben al wel geoefend met het scheerapparaat en daar reageerd hij goed op.

Mijn pony staat nu 24/7 buiten maar gaat als het kouder wordt snachts naar binnen.

Dekens heb ik zat maar voornamelijk dekens zonder hals! Kan ik deze gebruiken als hij volledig geschoren is?


Alvast bedankt voor jullie hulp!


Ik neem aan dat ik mijn vraag dus zelf uit moet zoeken en hier geen reactie op krijg?

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:21

Je kan het allebei doen..net waar je voorkeur naar uit gaat..je kunt ook eerst jachtpatroon doen en als dat niet genoeg werkt alsnog helemaal scheren

kaatje77

Berichten: 10434
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:48

bontejames schreef:
bontejames schreef:
Ik wil graag advies van jullie! Aankomende maandag wordt mijn pony geschoren. Dit omdat hij vorig jaar na het rijden super bezweet was en ik hem op wat voor manier dan ook niet droog kreeg. Hij stond toen onder dekens tot 400 gram. Alsnog was het een beer:

[ [url=m/f6v20I.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn hulpvraag: moet ik mijn pony helemaal scheren of in een bepaald patroon?

Hij is nog nooit geschoren maar wij hebben al wel geoefend met het scheerapparaat en daar reageerd hij goed op.

Mijn pony staat nu 24/7 buiten maar gaat als het kouder wordt snachts naar binnen.

Dekens heb ik zat maar voornamelijk dekens zonder hals! Kan ik deze gebruiken als hij volledig geschoren is?


Alvast bedankt voor jullie hulp!


Ik neem aan dat ik mijn vraag dus zelf uit moet zoeken en hier geen reactie op krijg?


Als je een halsdeken gebruikt zal ik hem op hoofd en benen na scheren. Je kunt ook eerst half jachtmodel scheren ( onderhals eruit en buik en deel zijkant, je laat als het ware een uitrijddeken staan) en mocht dat niet voldoende zijn kun je hem altijd nog helemaal scheren.

Wat je eraf haalt kun je er niet meer aanplakken ;)

Hoop dat je vraag nu is beantwoord.