[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:00

Netjes Marlies :)

Hier het patroon droog. Je ziet het met zadel op ook eigenlijk amper. Hoofd is tot de bakstukken en benen wel helemaal



Afbeelding

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:20

MarliesV schreef:
Nyaleti ik scheer die van mij altijd onder de kin kaal, ook als ik het hoofd er in laat.
Je zou ook een opzetstukje kunnen gebruiken en de lange haren weghalen, lijkt vaak al een stuk beter. Pas op voor de tastharen dan, dat je die niet meepakt.

Hier vandaag binnen anderhalf uur klaar, het ging verbazingwekkend soepel alleen.

Before en after halve been en hoofd laten staan.


[ [url=m/Q3V67p.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LO9W4m.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is mooi gedaan
Waar teken jullie mee af
Met dit patroon hoef je dan bijv niet met een uitrijdeken terijden

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:32

Ik heb met zo'n kindervetkrijtje afgetekend, maar een veestift gaat beter haha
https://www.agradi.nl/veehouderij/stiften/
Maar goed, die had ik niet en dit voldeed ook.

Ja dit is ideaal denk ik, die van mij heeft een gevoelige rug, zo blijft ze op de hele bovenlijn lekker warm.

Ik heb eerst de contouren met een tondeuse gedaan (dus benen, hoofd en patroon) en toen alles daar tussen kaal. Viel mij heel erg mee qua werk.

Elan_GV
Berichten: 2024
Geregistreerd: 22-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:18

Tijdje niet geweest, maar aangezien ik ook ga scheren dacht ik even berichtje.

Mijn oudje ga ik juist wat omgekeerd scheren, maar is puur functioneel. Ze is 23 en ze krijgt echt van die lange haren met vochtplekjes. Ze heeft nu een regendeken op en daaronder wilde ik dus de deken alleen eruit scheren. Benen, buik en hals laat ik mooi staan, maar dan heeft ze er een stuk minder last van. Ik doe haar er dan een 200 grams onder, juist in de hoop dat ze géén haar meer aanmaakt.

Ook de andere van mij ga ik scheren, die wilde ik de benen (niet vertouwd :Y) ) laten staan en dan de hals, alleen de onderkant, van de maantop met beetje golfbeweging naar beneden en misschien de bovenkant even met de haren mee. Zij krijgt dan haar 150 grams onderdeken er onder. Is een Anky deken, die sluit wel heel erg mooi aan.

Als het regent ofzo dan zet ik ze meestal even een uurtje of 2 in de bak en dan weer naar binnen (heb 2 groepjes van 3 dan mooi). Als het mooier weer is, zolang het weiland het tenminste toelaat, dan zet ik ze in het weiland, 's middags van een uur of 1 tot 17-18u en soms wat later. En als het écht takkeweer is dan blijven ze ook wel eens een dagje binnen.

De pony blijft mijn dochter scheren, de ene keer blijft hij mooi zwart, de andere keer grijs. Loopt nu met sterren op zijn kont rond.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:43

Hoe eerder je scheert hoe meer ze kleur behouden is mijn ervaring. Scheer je pas in januari dan worden ze grijzer.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:00

Hi allemaal. Waar laten jullie tegenwoordig je messen slijpen? Ik stuurde ze voorheen naar Jorna, maar die is ermee gekapt zag ik.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:00

Slijperij van de Laar in Gemert. Ze doen ook aan opsturen.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:46

Ik ben toch ook aan het twijfelen om mijn 3,5 jarige merrie te scheren.

Ik was dit eerst niet van plan, combinatie met haar leeftijd en nog maar net onder het zadel en kwestie van dat ze niet te fris wordt. Maar ze heeft echt al een gigantische wintervacht ontwikkeld en staat elke keer kletsnat na een training. Zou enkel haar borst dus misschien een stukje willen scheren, ze staan overdag buiten en 's nachts op stal, wil haar liefst max 200-300gram opleggen. Nu is mijn apparaat redelijk luid, dus wil haar eerst laten wennen aan het geluid. Iemand tips of ervaringen?

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:36

Vorig jaar net zo getwijfeld met mijn toen net onder het zadel 4 jarige arab maar heb hem gewoon kaal allen hoofd en benen laten staan, hij was zo relexd en vond de trilling ook nog wel fijn.
Verders is die helemaak niet fris geworden naar het scheren.
Ik heb eerst op een afstandje gestaan met het apparaat aan en kijken of die er naar op keek en gewoon rustig er mee naa rhem toe gelopen zodat het geluid er al was toen met mijn hand over zijn schouder gegaan zodat ze trilling al wat over hem heen ging, maar het deed hem allemaal niet zo veel gelukkig.

Mijn mesjes komen hoop ik deze week nog terug en dan gaan we zaterdag of zondag me arab en haffie scheren, en mischien een jacht patroon bij vriendin haar tinker.


CalipsoLover schreef:
Ik ben toch ook aan het twijfelen om mijn 3,5 jarige merrie te scheren.

Ik was dit eerst niet van plan, combinatie met haar leeftijd en nog maar net onder het zadel en kwestie van dat ze niet te fris wordt. Maar ze heeft echt al een gigantische wintervacht ontwikkeld en staat elke keer kletsnat na een training. Zou enkel haar borst dus misschien een stukje willen scheren, ze staan overdag buiten en 's nachts op stal, wil haar liefst max 200-300gram opleggen. Nu is mijn apparaat redelijk luid, dus wil haar eerst laten wennen aan het geluid. Iemand tips of ervaringen?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:52

Tot wanneer in het jaar kan je ( deel) scheren?
Of maakt dat niet zo uit?

( ja niet als ze net de zomervacht weer in gaan lijkt me, maar verder?)

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vorig weekend geschoren, ik dacht ik deel het op bokt :o

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:19

B-) B-) wow

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:42

Muze schreef:
Tot wanneer in het jaar kan je ( deel) scheren?
Of maakt dat niet zo uit?

( ja niet als ze net de zomervacht weer in gaan lijkt me, maar verder?)


Afgelopen jaar mijn haff in begin maart nog geschoren en eind april was er niks meer van te zien toen had ze weer een normale zomer vacht.
Wel helemaal geschoren

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:10

Mijn 3 jarige kon ik gewoon scheren.

Ohhh wauw barbara!

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:46

Wow Barbara hoe lang heb je daar wel niet over gedaan?
En teken je dat af?

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:52

Tnx :o

Nee ik teken niet af, alles uit de losse hand. Heb ook niet van te voren een plan, ik wilde eigenlijk sneeuwvlokken :Y) maar dat lukte niet dus toen werd het dit

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:11

Muze schreef:
Tot wanneer in het jaar kan je ( deel) scheren?
Of maakt dat niet zo uit?

( ja niet als ze net de zomervacht weer in gaan lijkt me, maar verder?)

Ik kan de mijnen nog in mei scheren. Die beginnen pas juni/juli aan de zomervacht. Vooral mijn jongste zit maar 2 weken in zomervacht als ik hem niet scheer.

Gaaf Barbara!

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:41

Wow Barbara wat gaaf! :))

Het wennen van een scheerapparaat: nuet te moeilijk over denken. Geef ze wat eten, scheerapparaat op paar meter afstand aanzetten, kijken hoe ze reageert.
Steeds wat dichterbij komen tot je ze kunt scheren.
Vindt ze het echt doodeng, dan zal het wat langer duren.

Ik moet mijn mini eigenlijk ook alweer scheren.
Voor de 4e keer dan :roll:

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:42

De mijne is midden oktober ergens geschoren maar zijn haar groeit terug als een tierelier. Is ondertussen ook weer gewoon bezweet na het werken ... -O-

Ga zodra hij s'nachts weer binnenkomt nog maar eens erover heen dan pff. Vorig jaar hebben we pas in november geschoren en denk dat ik nu snap waarom :+

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:55

Even een vraag welk kleiner scheerapparaat (tondeuse) zou ook geschikt zijn om het hele paard te scheren. Ik zag Moser bijv. voorbij komen. Mijn pony vind een groot scheermachine niet zo chill kwa geluid en een tondeuse reageert hij niet op. Of is dit niet aan te raden?

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:17

Dat kan prima Sunniva alleen kost het meer tijd.

Ik doe de benen en contouren met de tondeuse en lastige plekken als binnenkant achterbeen. De rest voor de snelheid met de grote machine. Maar alles met de tondeuse is een prima optie.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:07

Ik moet ook voor de 2e keer gaan scheren. Even kijken of ik dat van t weekend nog doe, of volgende week

Siers83

Berichten: 7349
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:32

Ik moet nog voor de 1e keer gaan scheren. Maar komt steeds wat tussen. Pony staat ook 24/7 buiten dus is al niet handig. Maar mss dit weekend, als ik hulp heb en t droog is

Edit, Barbara dat is gewoon kunst!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:39

Zaterdag wordt een mooie dag.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:46

BarbaravdW schreef:
Tnx :o

Nee ik teken niet af, alles uit de losse hand. Heb ook niet van te voren een plan, ik wilde eigenlijk sneeuwvlokken :Y) maar dat lukte niet dus toen werd het dit


Je gebruikt voor dit fijne priegel werk toch een gewone mensen tondeuse? Wat voor één?