[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:20

Hartje schreef:
Scheren kan eigenlijk het hele jaar door. Je moet alleen rekening houden dat er geen nieuwe vacht meer gemaakt wordt voor de winter en het paard redelijk kaal blijft tot de zomervacht weer doorkomt.


Maar de zomervacht komt nu alweer door dus niet aan te raden om je paard na 21 december z’n wintervacht er voor de eerste keer af te willen halen dan scheer je de zomervacht mee

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:32

Ik heb de mijne in april wel eens geschoren en die had gewoon een mooie zomervacht daarna hoor..

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:30

De zomervacht komt pas zodra ze weer gaan verharen en dat duurt toch nog zeker een week of 6.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:37

Bij mij is de eerste al begonnen met verharen.

Maar net als bij vroeg in het seizoen scheren, groeit de wintervacht wel weer. Als je nu laat (eigenlijk dus vroeg) scheert, groeit die zomervacht ook gewoon.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:22

Je harst de haren er niet uit. Dus de zomervacht blijft er gewoon onder zitten. Pas tijdens het verharen tast je de vacht wat aan.

Wel zei ik altijd tegen mijn klanten beste is voor half januari. De vacht groeit eigenlijk amper terug en ze worden wat gevoeliger, dus sneller schuurplekken en van dat langere varkenshaar

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:32

Mijne hebben april-mei pas zomervacht eronder zitten. Ik scheer dus meestal maart-begin april om van hun wintervacht af te komen en dan duurt het dus nog tot mei-juni voordat ze weer volledig zomervacht zijn. Voor mei zijn ze dan super vaag en patchy met geschoren wintervacht en doorkomende zomervacht. _O-
Zie foto, dit was april 2023.
Afbeelding

Ik heb inderdaad wel dat mijn tuig dan het haar weg schuurt voordat de zomervacht ervoor terug komt op sommige plekken. Dit is dus puur van de broek riemen en de strengen. Pony wordt niet mishandelt. Maar ik ga dit jaar proberen of ik het haar op die plekken iets minder kort kan scheren. :')
Afbeelding
Deze foto is dus van een paar weken eerder, begin april. Dus op zijn vroegst zit er bij die kleintjes half april zomervacht onder.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:36

Okee, ja die van mij zag ik vandaag al wat verharen ondanks dat het laatst nog geschoren is.

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:17

xxxmh schreef:
Okee, ja die van mij zag ik vandaag al wat verharen ondanks dat het laatst nog geschoren is.

Het verharen heeft ook niks te maken met temperatuur uur scheren. De mijne is ook al begonnen dat komt omdat het langer licht gaat worden
Dat is ook de moeilijkheid nu het elke keer tot oktober heel warm is dan heeft de mijne al een dikke wintervacht omdat de dagen zoveel korter zijn dan in de zomer

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:35

Allereerst de beste wensen!

Ik merk nu dat steeds meer klanten vaker periodiek hun paarden geschoren willen hebben, zelfs tot 4x per jaar. Standaard om de 3 mnd kom ik hun paarden van hun vacht verlossen.

Een aantal jaar geleden zou ik het niet zo snel doen, maar merk dat de paarden er baat bij hebben, zelfs met warmer weer de vacht eraf, maar dat zijn vaker koudbloeden :o

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:49

Mijn begin september, dus praktisch ongeschoren shet verhaart nu ook lichtjes en op zijn rug dus al volle plukken. Ik vermoed omdat daar zijn staartriem ligt, maar hij heeft daar nu dus een kaal streepje zonder vacht. Voortaan maar mennen met een bontje om zijn staartriem heen dus. Ik wil zijn blote huid namelijk niet beschadigen. Het is me nog iets te vroeg om ook die shet volledig te scheren zo met de kou voor de deur. Dan mag hij meteen onder 400 gram namelijk.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:51

Hier zijn beide pony’s eind okt voor het laatst geschoren, hebben beide echt wel weer een pak haar waar ze last van hebben, heb het uitgesteld ivm oud& nieuw omdat ze mega fris worden van het scheren en ik geen stuiterballen wou hebben met oud& nieuw
Nu wordt het weer even uitgesteld ivm de aankomende vorst.
Ze staan 24/7 buiten (wel met schuilmogelijkheid) dus dan is nu scheren ook niet zo fijn voor ze.

Jayko

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:28

Ik hoop dat jullie misschien nog tips hebben voor mijn situatie. Mijn pony (met ppid) heeft zo’n last van zijn lange verdichtte vacht dat hij ook poetsen niet meer goed verdraagt. Om deze reden wil ik hem scheren.

Ik heb met een nieuwe Heiniger Xperience 2-speed en nieuwe messen 31/15 geprobeerd hem te scheren, maar kwam niet door zijn vacht heen.

Ik heb nu grovere rundermessen besteld (21/23) in de hoop dat ik er dan wel doorheen kom. Hebben jullie ervaring met deze combinatie voor moeilijke vachten?

Ik merk dat ik ook nog twijfel wanneer de messen goed ingesteld staan, maar durf ze niet te vast te draaien, hoe stellen jullie de messen op deze machine? Uiteraard al filmpjes op YouTube bekeken en misschien gaat het met de rundermessen wel, maar mocht iemand nog tips hebben houd ik mij aanbevolen :)

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:27

Als er niet genoeg spanning op je messen staat is het ook logisch dat je er niet door gaat geraken. Ik heb met een gewone Heiniger Xpierence al meerdere vervilte, zware vachten geschoren dus ik zou eerder denken dat er niet genoeg spanning op je messen stond? Probeer eens elke keer een kwartje verder aan te draaien tot ze wel grip krijgen?

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:04

Jayko, vervelend, heb je nieuwe messen? Dan moet je ze wellicht slijpen, en anders de stelschroef aandraaien.

Wat ik met zwaar vervilte vacht doe is eerste met de vacht mee een baan scheren, dan is het meeste vuil eraf en als je dan grip hebt kun je zoals je normaal ook scheert, tegen de groeirichting in.

Let erop dat je de messen elke paar halen schoon maakt, want er blijft enorm veel vet op de messen zitten.

Paarden scheren met PPID vraagt enorm veel aandacht voor het behoud van je machine, succes!

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:06

Ik heb meerdere paarden met PPID geschoren maar inderdaad veelal met de rundermessen.
Sommige PPID paarden hebben een enorme volle of vettige vacht waardoor de messen soms vollopen met huidvet.

Jayko

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-16

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:50

Dank jullie voor de tips! Ik ga het dit weekend nogmaals proberen en neem de tips mee, hopelikk na dit weekend een geschoren pony :)

Jayko

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:15

Het is gelukt! Vandaag met de rundermessen heel makkelijk kunnen scheren. Als een mes door boter, heel blij mee :)

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:13

Jayko schreef:
Het is gelukt! Vandaag met de rundermessen heel makkelijk kunnen scheren. Als een mes door boter, heel blij mee :)

Ah, wat fijn dat het gelukt is :j

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:43

Jayko schreef:
Het is gelukt! Vandaag met de rundermessen heel makkelijk kunnen scheren. Als een mes door boter, heel blij mee :)


Top ! Fijn het het gelukt is.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:44

Hebben jullie wel een rond deze tijd geschoren? Paard heeft het zo warm met deze temperaturen en ik ben steeds aan het wachten totdat ze droog is en deken op kan. Ze is in november voor het laatst geschoren. Staat nu met regendeken vanwege de wind en regen. Had paar dagen terug nog 50 grams op.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:02

xxxmh schreef:
Hebben jullie wel een rond deze tijd geschoren? Paard heeft het zo warm met deze temperaturen en ik ben steeds aan het wachten totdat ze droog is en deken op kan. Ze is in november voor het laatst geschoren. Staat nu met regendeken vanwege de wind en regen. Had paar dagen terug nog 50 grams op.


Ik scheer momenteel zo'n beetje het hele jaar rond. Als je paard het te warm heeft, dan zou ik scheren. Heeft niets te maken dat je de zomervacht beschadigd. Afgelopen jaar zelfs bij mijn ruin de halve hals geschoren en een paar weken laten na de vachtwissel geen verschil met de zomervacht.
Ik heb ook klanten die elke 2 maand hun paard geschoren wil hebben... niks geen rare vacht wat ik tegenkom

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:29

Dat het invloed heeft op de vacht is onzin. Tuurlijk zal die dikke wintervacht nu niet meer zo dik terug groeien, maar dat is juist fijn. Lekker scheren. In mijn ervaring zijn de enige paarden die gekke vachten ontwikkelen, paarden die het koud hebben.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:52

xxxmh schreef:
Hebben jullie wel een rond deze tijd geschoren? Paard heeft het zo warm met deze temperaturen en ik ben steeds aan het wachten totdat ze droog is en deken op kan. Ze is in november voor het laatst geschoren. Staat nu met regendeken vanwege de wind en regen. Had paar dagen terug nog 50 grams op.


Mijne twee weken terug nog geschoren, had die ook in november geschoren maar wintervacht was gewoon snel terug. Lekker scheren!

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:12

Ik wil mijn pony zaterdag gaan scheren (als ze droog is tenminste).
Ze heeft het steeds zo warm nu.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:59

Toch besloten om aankomende week te scheren. Normaal scheer ik de benen nooit maar zit er over na te denken dat toch nu te doen. Maar het is een haflinger met een beetje sok, en die wil ik graag behouden ivm natte paddock. Iemand een tips om dat te doen? Of misschien foto's hoe dat er dan uit ziet?