[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:28

Nou, na eeuwen twijfelen ben ik toch ook maar in de messen geklommen :+
Het is werkelijk geen gezicht, ik ben ook geen ster in scheren maargoed als het werkt dan is het al lang goed.

Mevrouw haar cushing vacht werd echt te erg.. Heb haar gister (met lauw water) gewassen maar denk maar niet dat ik dr droog kreeg. -O-
5 dekens, 1 uur fohnen, 1 uur wandelen en nog eens 8 uur verder en mevrouw was droog... jongens jongens. De volgende keer ga ik toch voor botte messen hoor, heb meerdere setjes..

Maargoed, aanschouw hoe voor schut wij nu lopen 8-)

van dit:
Afbeelding

naar dit:


Afbeelding
:=


Die van mij staat overigens 24/7 buiten.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:31

Ik vind het niet voor schut hoor! Ziet er voor haar prettig uit!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:50

yarkayunda schreef:
Kan je een paard scheren die 24/u buiten staat? Het is trouwens een fjord


Jahoor. Mijn paard staat ook 24/7 buiten. Goede deken erop :)

Marcella

Berichten: 36737
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:12

Tyrcanol schreef:
Nou, na eeuwen twijfelen ben ik toch ook maar in de messen geklommen :+
Het is werkelijk geen gezicht, ik ben ook geen ster in scheren maargoed als het werkt dan is het al lang goed.

Mevrouw haar cushing vacht werd echt te erg.. Heb haar gister (met lauw water) gewassen maar denk maar niet dat ik dr droog kreeg. -O-
5 dekens, 1 uur fohnen, 1 uur wandelen en nog eens 8 uur verder en mevrouw was droog... jongens jongens. De volgende keer ga ik toch voor botte messen hoor, heb meerdere setjes..

Maargoed, aanschouw hoe voor schut wij nu lopen 8-)

van dit:
[ [url=m/Xj2jXb.jpg]Afbeelding[/url] ]

naar dit:


[ [url=m/QInB7x.jpg]Afbeelding[/url] ]
:=


Die van mij staat overigens 24/7 buiten.

Tip voor de volgende keer niet wassen, maar lichtjes afsponzen. Hoef die van mij ook niet te wassen duurt ook uren voor hij droog is zelfs al zou ik hem intensief gaan longeren. ;)

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:46

Bedankt! Maar krijg je daar ook het zand mee uit de vacht?

Marcella

Berichten: 36737
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:57

Je zal niet alles eruit krijgen, maar het zal wel wat helpen heb vaak wel het idee dat het scheren fijner/makkelijker is maar kan ook lijken.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:34

Of een flesje anti-klit spray en daarna goed poetsen ;)

Marcella

Berichten: 36737
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:40

Doe vaak wel een beetje tea tree lotion door het water heen (voor en na het scheren met afsponzen).

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:24

Nog de foto's van Nomar van het scheren van oktober.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeit er weer naar toe dat ik binnen een maand gok ik weer moet scheren.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:52

Bedankt voor de antiklit spray Tip!

Wat ik me af vraag. Als het er zo snel weer aangroeit is je deken dan gewoon niet te koud?
Ik hoef zelfs mijn cushing pony niet maandelijks te scheren..

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:55

Als ik eind van de maand scheer is het alweer bijna januarie.
Paard staat momenteel onder 200 gram. Het komt volgens mij door het feit je in oktober scheert de wintervacht niet volledig is aangemaakt. En het is nu kouder dan in november dus wordt er ook opnieuw winternacht aangemaakt. Hij zit ook gelukkig nog lang niet dik in het haar dus wie weet valt het mee. Want bovenstaande foto's zijn van vandaag dus prima te doen.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:00

Ik wil mijn paard volgend weekend voor de tweede keer scheren, maar nu gaat het wel degelijk vriezen en koud worden vergeleken met deze week. Als de deken maar dik genoeg is, is dat geen probleem toch?

Ik wil overigens voor het eerst zelf scheren, zijn er mensen die tips hebben waar ze zelf echt veel aan hebben gehad? Ik heb de vorige keer gekeken maar verder niet veel ervaring met scheren dus alle tips zijn welkom.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:16

Volgens mij is het voor paarden wel prettig als het wat warmer is. Anders is het en eigen jas uit en direct een stuk kouder.
Zou dan sowieso ergens binnen scheren en de rest goed onder de deken houden tijdens het scheren.

Laurievc

Berichten: 4425
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:48

Tyrcanol schreef:
Bedankt voor de antiklit spray Tip!

Wat ik me af vraag. Als het er zo snel weer aangroeit is je deken dan gewoon niet te koud?
Ik hoef zelfs mijn cushing pony niet maandelijks te scheren..

Hier eentje staan die meteen keihard staat te zweten onder een dikker deken. Heeft tot nu onder een 150 gram gestaan, warmer was ze meteen kletsnat. Eerste nacht dat ze nu warmer opheeft, dus ik ben reuze benieuwd :+

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:00

Laurievc schreef:
Tyrcanol schreef:
Bedankt voor de antiklit spray Tip!

Wat ik me af vraag. Als het er zo snel weer aangroeit is je deken dan gewoon niet te koud?
Ik hoef zelfs mijn cushing pony niet maandelijks te scheren..

Hier eentje staan die meteen keihard staat te zweten onder een dikker deken. Heeft tot nu onder een 150 gram gestaan, warmer was ze meteen kletsnat. Eerste nacht dat ze nu warmer opheeft, dus ik ben reuze benieuwd :+


Heb het vorig jaar geprobeerd met (sneller) dikkere dekens en een hals maar dat haalde niets uit.
Ik geloof dat mijn paarden nu blijer zijn nu ik juist vaak kies voor een deken minder (niet vermenselijken dus, bij twijfel géén dikkere deken op doen)
Hun thermoneutrale zone ligt tussen de -5 en +15.


Dat is ook precies wat ik lees van die oscana sensor: dat die vaker dan verwacht aangeeft dat er geen dikkere deken op hoeft.

Laurievc

Berichten: 4425
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:13

pol013 schreef:
Laurievc schreef:

Hier eentje staan die meteen keihard staat te zweten onder een dikker deken. Heeft tot nu onder een 150 gram gestaan, warmer was ze meteen kletsnat. Eerste nacht dat ze nu warmer opheeft, dus ik ben reuze benieuwd :+


Heb het vorig jaar geprobeerd met (sneller) dikkere dekens en een hals maar dat haalde niets uit.
Ik geloof dat mijn paarden nu blijer zijn nu ik juist vaak kies voor een deken minder (niet vermenselijken dus, bij twijfel géén dikkere deken op doen)
Hun thermoneutrale zone ligt tussen de -5 en +15.


Dat is ook precies wat ik lees van die oscana sensor: dat die vaker dan verwacht aangeeft dat er geen dikkere deken op hoeft.

Klopt inderdaad :) Liever een keer meer scheren dan een paard dat eigenlijk met te dikke dekens op stal staan. Vind dat ook zooo paardafhankelijk. Mijn vosje is dan weer een ontzettende koukleum en maakt geen wintervacht aan. Tegenovergestelde situatie dus haha

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:04

Ik merkte vorig jaar wel verschil met hals of zonder hals. Dit jaar wel, en merk geen verschil. Vorig jaar toch een groot deel zonder gestaan en op zijn hals was de haargroei zeker sneller toegenomen.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:39

Tyrcanol schreef:
Bedankt voor de antiklit spray Tip!

Wat ik me af vraag. Als het er zo snel weer aangroeit is je deken dan gewoon niet te koud?
Ik hoef zelfs mijn cushing pony niet maandelijks te scheren..


Mijne heeft ook cushing en er zat een enorm pak haar op.

Begin okt geschoren en goed ingepakt met hals.

Hoef ook maar 1x te scheren.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:42

Hooi allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ben weer begonnen met 2 keer lessen per week met mijn 25 jarige paard en dit is een stuk intensiever, dan voor jezelf rijden. We moeten er met de trailer heen en zit met een klein dilema. Na de lessen is ze best nat. Ik stap haar dan extra lang uit en in de trailer leg ik er een fleecedeken overheen. Ze staat alleen 24/7 in de wei draagt nooit een deken. Ik vind het toch niet echt prettig, dat ze daarna weer in de wei wordt gezet. Omdat het heel lang duurt voordat ze 100% droog is. Ik wil haar denk ik gaan scheren. Wat raden jullie aan? Helemaal scheren of jacht scheren, zoals de foto's hierboven? Of op een andere manier scheren. Haar nek wel of niet mee scheren? En hoeveel grams deken moet er dan op? 300, 400 of 500? Ze heeft momenteel echt al een dikke wintervacht, verder wordt er hooi bijgevoerd.
Ze zweet vooral onder het zadel, in haar nek en bij de singel.
Ik hoor graag hoe jullie er over denken of wie weet zeggen jullie helemaal niet scheren.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:16

Ik zou dan hals borst buik en flanken scheren. Is vgm jachtmodel. En 200 gram opleggen. Krijgt ze het koud moet je er een dikkere opleggen, krijgt ze het te warm doe je er een wat dunnere op. :)

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:57

AmyPony schreef:
Ik zou dan hals borst buik en flanken scheren. Is vgm jachtmodel. En 200 gram opleggen. Krijgt ze het koud moet je er een dikkere opleggen, krijgt ze het te warm doe je er een wat dunnere op. :)


Moet ik dan haar hele hals scheren of een deel? Ze moet dan ook een halsstuk op zeker. Halsstuk vindt zij helaas niet zo fijn.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:28

Hals, borst en (halve) buik kan hier zonder deken op.


Afbeelding

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:37

Ik zou de hele hals wel doen. Die van mij is volledig geschoren en geen hals.
Mijn oudje stond altijd buiten en die was ook altijd volledig geschoren, die stond met 300 grams en zonder hals. Ik vind een halsdeken verschrikkelijk.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:23

Ik heb m'n paardje voor het eerst helemaal geschoren. Maar jeetje, echt heel lelijk is het geworden, strepen te zien en op sommige plekken is het wel heel kort := totaal niet gelijk overal dus. Heeft iemand tips voor een volgende keer?

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:11

Wat voor apparaat en messenset heb je gebruikt?