[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:01

Je zou een uitrijdeken van vacht kunnen proberen.. Zie ook weleens mensen langs rijden die de uitrijdeken oprollen en achter hun zadel vast zetten als ze opgewarmd zijn.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:05

Afbeelding

Ik heb zo'n model geschoren. Meer omdat ik niet alles durfde te scheren omdat ze ook 24/7 buiten staat. Is dat niks voor je? Waar ze zweet is snel droog en op de kont toch nog warm. En anders uitrijdeken oprollen.
Hals, buik en flanken zijn er uit en de rest heb ik laten zitten. Benen en hoofd ook.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:09

Nies dat kan idd ook nog, al vind ik dat wel een gehannes maar valt te proberen natuurlijk!

Patroon hierboven heb ik ook aan gedacht en kan ik ook nog proberen, alleen die van jou heeft een dun wintervachtje. En die van mij kun je inmiddels al bijna vlechten :+ Dus als ik daar dan een dikke deken overheen doe ben ik dan weer bang dat ze gaat zweten als een malle onder de deken.
Pff lastig lastig.

Denk dat ik eens ga kijken of ik mijn uitrijdeken aan mijn zadel kan fabrieken op een of andere manier zodat ik hem op kan rollen.

Ze staat nu overigens onder een dunne regendeken zonder hals. Dus ze ziet er prachtig uit momenteel :').

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:11

Mijn zweet wel ontzettend altijd hoor, ondanks het dunne vachtje. Ik heb het gewoon getest wordt het niks scheer ik dat er ook af, maar tot nu toe tevreden. Zweet ze ook echt altijd op de kont dan?

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:15

Op haar kont zweet ze idd niet zo als op haar hals bijv. Onder het zadel wel weer.
Enige probleem wat ik eventueel met jouw patroon dan wellicht nog heb is als het regent ik haar alsnog vast moet zetten om eerst te laten drogen voordat ze haar deken op kan.

Ik weet dat daar bucas dekens voor mijn met stray dry voering ofzo?
Maar heb onlangs 2 nieuwe dure winterdekens gekocht dus dat vind ik dan ook weer een beetje zonde.

Ja ik ben goed in moeilijk doen :Y) sorry.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:21

Het is ook lastig. Ik heb een zadeldakje laten staan omdat het anders schuurt dit zou je eventueel niet kunnen doen, zijn genoeg die dat ook weg halen. Als je uitstapt het laatste stuk is het bij mij zo droog. ;) Het blijft toch testen denk ik!

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:22

Tyrcanol schreef:
Ja maar jullie rijden allemaal in de bak. Die heb ik niet.
Uitrijdekens heb ik. Maar om nou 3 uur lang met uitrijdeken te rijden lijkt me met een super zwetende cushy ook niet handig. Dan kan ik beter een stuk vacht laten staan lijkt me?


Ik deed altijd helemaal kaal en dekens op, maar dit jaar kan ik nog amper rijden (paard te oud, artrose enz.) en toch zweten met stapritjes. Ik wilde geen geklooi met dekens die nooit passen (zwaar koudbloed) en heb alleen benen, buik, liezen en hals (die stukken komen sowieso onder iedere deken uit) geschoren en de rug laten zitten.

Na al die regen waren de geschoren onderdelen lekker droog en warm en die lange vacht op de rug nog nat vanmorgen. Verder voelt ie lekker warm aan en met een stapritje zweet ie niet meer.
Hopelijk redden we het hiermee en komt er geen horrorwinter.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:24

Tyrcanol schreef:
Op haar kont zweet ze idd niet zo als op haar hals bijv. Onder het zadel wel weer.
Enige probleem wat ik eventueel met jouw patroon dan wellicht nog heb is als het regent ik haar alsnog vast moet zetten om eerst te laten drogen voordat ze haar deken op kan.

Ik weet dat daar bucas dekens voor mijn met stray dry voering ofzo?
Maar heb onlangs 2 nieuwe dure winterdekens gekocht dus dat vind ik dan ook weer een beetje zonde.

Ja ik ben goed in moeilijk doen :Y) sorry.

Als je ze daar elke keer nat onder zet stinkt het ook drie uur in de wind. Ik doe dat alleen soms na het wassen, maar eigenlijk ook liever niet.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:28

Ok. Dan is dat geen optie want madame kampt sinds dit jaar met gigantisch stinkzweet :')

Ik ga jouw optie eerst proberen nies. De deken aan mijn zadel fabrieken en oprollen! Dus nog niet scheren eerst even testen op dit werkt.

Heb eigenlijk ook liever een deken op zonder hals maar dan ga ik denk ik te moeilijk doen haha.

Morrie dat heb ik dus al geprobeerd daar is ze kaal maar dat werkt hier helaas niet voldoende.

Thanks allemaal !

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:25

Ik zit er ook over te denken die tondeuse van de Lidl aan te schaffen. Maar kun je de messen daarvan gewoon laten slijpen? Of is een nieuwe aanschaffen dan goedkoper. :+

Laurievc

Berichten: 4425
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:48

Ik heb deze vorig seizoen laten slijpen :) Kost volgens mij wel bijna evenveel als het machientje zelf maar ok :+

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:58

Hier ook weer geschoren

Afbeelding
Afbeelding

Buik lijkt kaal. Dat is niet.
Die is een maand geleden geschoren. Nu mooi weer wat aangegroeid en dat laten zitten

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:11

geinig, ik heb de mijne precies andersom geschoren, waar bij jouw paard haar zit, is de mijne kaal en andersom :+

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:22

Ik heb me altijd al afgevraagd, stel je paard maakt echt een enorme vacht aan, die niet nodig is hier in nederland, zou je de vacht dan niet gewoon een stukje korter kunnen scheren? (bv. 13 mm ipv. 3) of is dat om een bepaalde rede slecht voor de vacht?

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:46

Faitherr: Ik denk niet dat je het voor elkaar krijgt om dat netjes te doen.
Ken wel mensen die scheren op 5/6mm i.p.v. 3 maar dat zie je toch altijd wel vind ik.

MarliesV

Berichten: 15198
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:53

Faitherr schreef:
Ik heb me altijd al afgevraagd, stel je paard maakt echt een enorme vacht aan, die niet nodig is hier in nederland, zou je de vacht dan niet gewoon een stukje korter kunnen scheren? (bv. 13 mm ipv. 3) of is dat om een bepaalde rede slecht voor de vacht?


Dat dacht ik net ook toen ik las dat die met Cushing een enorme vacht heeft.
Kan je niet dekenmodel laten staan en dan met een opzetkam de dikke vacht wat kortwieken zonder dat je kaal scheert?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:55

keeyzie schreef:
Faitherr: Ik denk niet dat je het voor elkaar krijgt om dat netjes te doen.
Ken wel mensen die scheren op 5/6mm i.p.v. 3 maar dat zie je toch altijd wel vind ik.

hoezo niet? wat word er lelijk dan? als ik nu de vacht van mijn haflinger op 13 mm zou scheren?

Of inderdaad een dekenmodel en dan de vacht die je hebt laten staan ook wat inkorten?

Laurievc

Berichten: 4425
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:10

Mijn schimmeltje staat ook weer kaal, super braaf dat ze was :D Geschoren met de 31F (1-2mm) :)

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:59

Ik denk dat je met inkorten van de vacht wel de waterdichtheid aantast? Dan moet je dus sowieso een deken op en kan het net zo goed helemaal kaal. Anders zou het wel een interessante optie zijn als het een beetje netjes lukt.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:08

Hoop dat jullie mij hier wat meningen kunnen geven, ik heb volgende situatie:
Ik heb een pony van bijna 15jr die met pensioen is omdat ik er geen ruiter voor heb en hij afgelopen jaar meermaals hoefbevangen gestaan heeft. Hij heeft Insuline Resistentie en dus bijbehorend zomereczeem.
Nu zit hij op dit moment erg onstuimig in zijn wintervacht, schuurt veel aan zijn kont vooral en heeft daar allemaal kale plekken en kleine wondjes. Zijn manen zijn aan de achterkant van de manenkam volledig afgeschuurd en vooraan nog een kleine handbreedte lang. Hij staat met dit weer (zo zonnig overdag) af en toe wat benauwd te ademen omdat hij het warm heeft, zweet dan ook in zijn liezen.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Ze hebben nog wat gras op de wei, en krijgen hooi aangeboden in hooinetten. Ik heb genoeg dekens voor hem liggen.

Zou ik hem kunnen scheren zodat hij minder jeuk heeft en het niet meer zo warm heeft?
Uiteraard gaat er dan een dikke deken met hals op.
Zou het dan ook nut hebben om zijn manen er volledig af te scheren zodat deze gelijkmatig en netjes terug kunnen aangroeien?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:10

Het nadeel van korter scheren (i.p.v. kaal) is dat je de dekharen grotendeels eraf scheert en je paard dus inderdaad niet waterdicht meer is (of tenminste, zijn vacht). Hij zal dus met regenachtig weer alsnog een regendeken aan moeten.

Of het mooi wordt hangt in ieder geval van je eigen perceptie af, ook bij honden vinden sommige mensen wat langer lelijk en andere mensen juist weer kort lelijk. Verder geen directe eigen ervaring met het langer laten bij paarden.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:55

Tyrcanol schreef:
Ja maar jullie rijden allemaal in de bak. Die heb ik niet.
Uitrijdekens heb ik. Maar om nou 3 uur lang met uitrijdeken te rijden lijkt me met een super zwetende cushy ook niet handig. Dan kan ik beter een stuk vacht laten staan lijkt me?


Ik zou dan of goed op tijd scheren zodat ze hun weer iets vacht terug hebben. Of toch op de bovenkant iets laten staan. Buitenrijden met een uitrijden vind ik echt suf en lastig.
Een optie is nog wel om een sperriem mee te nemen en je uitrijden achter je zadel op te rollen en vast te binden. Werkt redelijk.
Ze hebben het echt niet snel te koud hoor tijdens arbeid. Dus ook een kaal paard krijgt hier niet zo snel een uitrijden op. Als ik het dan fris vind laat ik ze gewoon even een stukje draven.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:58

Buiten rij ik gewoon met uitrijdekentje. Daar heb je toch helemaal geen last van? Of ik nou dat deel enorme vacht laat staan of er een dun fleecje overleg maakt in zweten voor het paard 0,0 uit.

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:27

Vacht is hier alweer aardig aan het terug groeien en dat na een ruime week geleden geschoren. :=

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:15

Heb die tondeuse van de lidl besteld.. Ben benieuwd of ie werkt en niet na 1x gebruiken al stuk is