[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:52

Ik kom even binnen vallen.... mijn vraag is; scheren jullie het hele jaar door als het nodig is? Of zijn er periodes dat het beter is voor de vacht van niet?

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:56

Ja ook in lente en zomer anders heeft tie het veel te warm. Die van mij moet ik 3 x doen. april, juli/aug en in okt/nov weer.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:18

Ik scheer alleen najaar/winter. Die van mij heeft veel vacht, maar in de zomer vind ik scheren niet nodig. Dan gaat ze na het werk onder de waterslang door en dan weer de weide op.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:12

dimma schreef:
Ik kom even binnen vallen.... mijn vraag is; scheren jullie het hele jaar door als het nodig is? Of zijn er periodes dat het beter is voor de vacht van niet?


Ja, dat kan.

Maar vaak wel paarden die hoog in de sport lopen, dikke vacht houden of paarden met Cushing :o

Mijn eigen overigens een goede maand geleden in jachtmodel geschoren. Zoveel profijt van ;)

Jennybaby

Berichten: 14
Geregistreerd: 28-04-17
Woonplaats: Holten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:40

Vraagje: is er iemand die in Holten onze Shetlander wil / kan scheren (tegen een vergoeding)? Wie kent er iemand daar in de buurt die dat goed kan? Alvast bedankt!

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:43

Iemand aanraders voor betaalbare kleine tondeuse voor opscheren van de benen enzo?

Jennybaby

Berichten: 14
Geregistreerd: 28-04-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:34

Afbeelding

Afbeelding

Onze Shetlander heeft enorme lange haren. Ik wil dat graag bijwerken maar met een schaar is het niet te doen. (Zie foto’s). Zou het mooi worden als ik het hoofd en onder buik en de benen met een tondeuse bijwerk? Of kan ze dan maar beter helemaal geschoren worden?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:56

Ik ben bang dat dat bijwerken niet zo mooi wordt haha

laetitia98

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:46

Je zou evt klein stukje over de buik proberen met opzet stuk. Alleen denk niet dat een tondeuse dit helemaal recht gaat trekken qua motor

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:14

Jeetje wat een haar! :D Die zou ik denk ik eens volledig scheren met een goed apparaat.

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:28

Die van mij hadden minstens zo'n lange vacht
Eerlijk, ik had ze van de winter in jachtpatroon, en ze zagen er vooral uit als een soort mislukte poedel.

Mooi wordt het gewoon niet, maar het is wel functioneel.
Ik merkte dat mijn pony's vrolijker (of in elk geval frisser) zijn met een (half) geschoren vacht :j

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:00

Jennybaby schreef:
[ [url=m/50MOlg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EYC3np.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze Shetlander heeft enorme lange haren. Ik wil dat graag bijwerken maar met een schaar is het niet te doen. (Zie foto’s). Zou het mooi worden als ik het hoofd en onder buik en de benen met een tondeuse bijwerk? Of kan ze dan maar beter helemaal geschoren worden?


Ik heb ook zo een langharige shetlander staan, bij haar heb ik enkel een stuk van de hals eruit geschoren en de haren aan het hoofd wat bijgewerkt... nu ziet ze eruit als een alpaca _O-

Even offtopic, maar waar heb jij die kaptoom vandaan gehaald? <3

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:26

Ik denk altijd die jaren hebben vast een functie! Tegen vliegen kou en zweet. Ik scheer nooit maar misschien maakt het weinig uit.

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:44

Amy111 schreef:
Ik denk altijd die jaren hebben vast een functie! Tegen vliegen kou en zweet. Ik scheer nooit maar misschien maakt het weinig uit.


Bij mij zorgen die hele lange shetlander haren niet allen voor heel veel hitte bij de pony's,
Maar in combinatie met zweet en verharen ontstaan bij de oksels vaak enorme klitten, zeker als ze zelf staan te schuren.
Dan vinden ze het bij mij heel fijn als ik ze tenminste gedeeltelijk scheer

Jennybaby

Berichten: 14
Geregistreerd: 28-04-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:15

Jazzie03 schreef:
Jennybaby schreef:
[ [url=m/50MOlg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EYC3np.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze Shetlander heeft enorme lange haren. Ik wil dat graag bijwerken maar met een schaar is het niet te doen. (Zie foto’s). Zou het mooi worden als ik het hoofd en onder buik en de benen met een tondeuse bijwerk? Of kan ze dan maar beter helemaal geschoren worden?


Ik heb ook zo een langharige shetlander staan, bij haar heb ik enkel een stuk van de hals eruit geschoren en de haren aan het hoofd wat bijgewerkt... nu ziet ze eruit als een alpaca _O-

Even offtopic, maar waar heb jij die kaptoom vandaan gehaald? <3


Die heb ik (op maat) besteld bij Dabo’s Design. Ken je die webwinkel. Die vrouw werkt heel fijn mrt persoonlijk contact als je het op maat wilt laten maken. Dat kostte mij niks extra.

Jennybaby

Berichten: 14
Geregistreerd: 28-04-17
Woonplaats: Holten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:18

Bedankt allen voor jullie tips over het scheren van mijn Shetlander..... Ik denk er nog even over na... Nu verhaart ze heel goed dus ik poets haar nu dagelijks met een goede ouderwetse roskam. De langere haren gaan er nu makkelijk uit.
Ik twijfel of ik haar nog wil laten scheren. Het lijkt me heel mooi, maar ik verstoor dan wel haar natuurlijke manier van temperatuur houden.....

stormxlies
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:46

Ik heb ook even een vraagje :D Morgen wordt mijn shet geschoren omdat ze anders moeilijk door haar wintervacht heen komt. Ik heb ook nog een Welsh Cob en hij is erg harig, ik vraag me af of het kwaad kan om hem ook te laten scheren. Ja ik weet dat je de zomervacht er voor een deel mee afscheert, maar kan dit kwaad?

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:16

Nooit problemen mee gehad, maar realiseer je wel dat je paard nu oorlog verhaart ondanks dat het geschoren is, alleen zijn de haten niet lang, maar 3 mm

stormxlies
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:35

Oké, bedankt voor je rea. Ik ga zijn lelijke haartjes er maar af laten doen denk ik :)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:13

Ik kom hier ook even mijn probleem voorleggen :=
Sinds 1,5 week een nieuwe shetlander, super leuk beestje. Nu heeft ze wel hele erge jeuk. Ik kan geen luizen oid vinden maar ik verwacht dat het komt door de verharing/dikke vacht. Als ze gaat rollen blijft ze ook zitten om op andere plekken te kunnen bijten.
Gister ontdekte ik ook dat ze wat korstjes had voor haar uier/op haar buik en ik zag dat ze hier erg veel jeuk aan had en hier zat ze vanochtend ook flink te bijten na het rollen.

Nu zou ik het liefste gewoon het scheerapparaat erover doen, dan is ze verlost van die dikke vacht, zeker gezien de komende temperaturen. Alleen is ze geen dekens gewend en heb ik dekens maar ik verwacht dat deze te groot zijn (van vorige shet) en omdat ik er geen gewoonte van wil maken, heb ik ook niet echt zin om dekens te kopen := Zou het al helpen door bijvoorbeeld met de haren mee te scheren? Iemand daar ervaring mee?
Of het scheren met een grotere lengte voor de haren, normaal wordt er natuurlijk op 1 of 3 mm geschoren, misschien dat dit ook langer kan?

Wat zouden jullie doen? :o

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:49

Ik heb gisteren bij mijn shet de hals, borst en buik geschoren. Zo kan hij toch zonder deken buiten blijven. Aankomende weekend wedstrijd en nog tien lagen vacht erop. Zeker nu hij al wat ouder is, 22 jaar. Normaal scheer ik het hele jaar door maar deze winter mocht hij lekker revalideren in het land. Ik merk nooit wat aan de zomervacht. Het groeit het hele jaar door. Als ik niet scheer dan duurt het tot half juli tot de wintervacht er helemaal uit is.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:11

Robin_Rikkie schreef:
Ik kom hier ook even mijn probleem voorleggen :=
Sinds 1,5 week een nieuwe shetlander, super leuk beestje. Nu heeft ze wel hele erge jeuk. Ik kan geen luizen oid vinden maar ik verwacht dat het komt door de verharing/dikke vacht. Als ze gaat rollen blijft ze ook zitten om op andere plekken te kunnen bijten.
Gister ontdekte ik ook dat ze wat korstjes had voor haar uier/op haar buik en ik zag dat ze hier erg veel jeuk aan had en hier zat ze vanochtend ook flink te bijten na het rollen.

Nu zou ik het liefste gewoon het scheerapparaat erover doen, dan is ze verlost van die dikke vacht, zeker gezien de komende temperaturen. Alleen is ze geen dekens gewend en heb ik dekens maar ik verwacht dat deze te groot zijn (van vorige shet) en omdat ik er geen gewoonte van wil maken, heb ik ook niet echt zin om dekens te kopen := Zou het al helpen door bijvoorbeeld met de haren mee te scheren? Iemand daar ervaring mee?
Of het scheren met een grotere lengte voor de haren, normaal wordt er natuurlijk op 1 of 3 mm geschoren, misschien dat dit ook langer kan?

Wat zouden jullie doen? :o


Zou best kunnen dat er wel luizen inzitten.

Ik zou scheren en dan toch een waterdichte deken op maat bestellen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:17

Ik heb oook een hoop shetjes nu. Gewoon doen, als ze snachts niet beschut kunnen staan even een dekentje halen

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:42

Ik zit zelf ook wel steeds meer te twijfelen of het inderdaad toch geen luizen zijn ipv de wintervacht. In principe kan ze 's nachts beschut staan en ik wil de dekens die ik heb nog gaan passen. Ik stuur de dierenarts morgen even een appje met haar gedachten erover en anders inderdaad scheerapparaat er maar overheen. Betwijfel of ze dat goed gaat vinden :')

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:44

Robin_Rikkie schreef:
Ik zit zelf ook wel steeds meer te twijfelen of het inderdaad toch geen luizen zijn ipv de wintervacht. In principe kan ze 's nachts beschut staan en ik wil de dekens die ik heb nog gaan passen. Ik stuur de dierenarts morgen even een appje met haar gedachten erover en anders inderdaad scheerapparaat er maar overheen. Betwijfel of ze dat goed gaat vinden :')

Ik kom regelmatig luizen tegen diep in de vacht. Dus dat is best mogelijk :o