[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:25

Vanochtend in Dld een 28 jarige merrie geschoren, wat een schat was het. Eigenaresse was superblij. Vermoedelijk cushing, maar dat nam ze voor lief, de da komt maandag, ze heeft hem gered van de slacht... Ben benieuwd of ze idd cushing heeft, alleen lange vacht, verder geen andere symptomen en mega harde benen, zat geen schiefel op :Y)
Merrie galoppeerde nadien in de wei, dat had ze nog niet eerder gedaan in de 2 weken dat ze daar staat. :')

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:12

Gisteren toch nog maar een x m’n eigen paard geschoren, ik schrok gewoon wat eraf kwam aan haar :=

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:29

Ik twijfel ook over die van mij, hij is nog erg vlekkerig van half geschoren vacht half doorkomende zomervacht, maar hij zweet met rijden alweer flink en heeft daar ook last van. Ik denk dat ik nog even wacht tot de hele zomervacht erdoor is. Mensen ervaring met zomervacht scheren? Wordt dat wel mooi? En groeit er wel weer iets haar op?

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:56

Paard blijft het mooist in de vacht als je het zomerhaar niet scheert. Maar net als met de wintervacht, als je vroeg in de vachtwissel scheert dan groeit er weer wat vacht terug. Als je scheert zodra de dagen lang zijn dan blijft hij 'kaal' tot de wintervacht weer komt.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:38

Ik ben idioot geweest..
ik wou de sterretjes van m’n haf terug inscheren maar was best opgejaagd en snel snel..
Trok op geen orgel!!
Dus ik dacht ik maak van de meest vreselijke ster een hartje..
Wat nog altijd vreselijk is..

Ik baal als een stekker!!!

En twijfel om de schade te herstellen en van m’n fout te leren om hem nog snel 1 keer volledig te scheren.. maar is dat verstandig groeit het nog uit? Hij zit al redelijk goed in zijn zomer vacht. Had hem begin januari laatste keer geschoren (ofja 1ste en enige keer) geschoren. Maar weet niet hoeveel vacht nog terug groeit. Zijn rug deel is nog niet volledig verhaard.


Afbeelding

Je ziet links nog een reeds uitgegroeid sterretje.
Is ook alleen aan deze kant van de bil. Had gelukkig het verstand om niet door te doen


Afbeelding
Foto van hem in zijn vacht 3 dagen terug

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:55

Ik heb de haflinger van mijn moeder meerdere keren juist in april geschoren omdat het verharen te lang duurde en hij het te warm kreeg met de lentedagen. Hij heeft alle keren gewoon een mooie zomervacht gekregen daarna. Op een gegeven moment werd hij een beetje vlekkerig en zag je de zomervacht erdoorheen komen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:04

Als je hem nu scheert komt hij nog mooi in de zomervacht

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:32

Je kan nog prima scheren hoor. Geen punt :)

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:19

Ok merci dan vraag 2.

Hartje is 2mm geschoren en mn normaal scheermes is 3mm hoelang zou ik moeten wachten voor ik hem
Dan volledig weer scheer en ik dus effectief het hartje mee weg scheer?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:01

Dat verschil ga je bijna niet zien.

Je paard verhaart overal, dus als je niet scheert verdwijnt hij uiteindelijk ook. Het is niet dat omdat hij daar geschoren is hij op alleen dat hartje niet verhaart

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:07

Haf_Woezel schreef:
Ok merci dan vraag 2.

Hartje is 2mm geschoren en mn normaal scheermes is 3mm hoelang zou ik moeten wachten voor ik hem
Dan volledig weer scheer en ik dus effectief het hartje mee weg scheer?


Dat zie je niet. Ik scheer wel eens een deel met 1,5 mm en een deel met 3, en dat valt ook eigenlijk niet op.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:30

Ok dank jullie!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:13

Donderdag gaat de mijne weer kaal. Nu kan ik m'n tondeuse nergens meer vinden en deze was niet draadloos. Welke draadloze tondeuse hebben jullie? Ik zoek er het liefst 1 die 3mm kan scheren zonder opzetstuk. Mijn ervaring is toch dat je daarmee lijnen krijgt of happen als je hem niet recht houdt.
Het liefst ook nog redelijk budget, 300 euro vind ik teveel voor 2 a 3 keer in het jaar :=

Roos0605
Berichten: 49
Geregistreerd: 19-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:08

kun je ook niet je pony scheren?
komt ie dan ook mooi in de zomervacht?

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:01

Zijn er mensen die hun paard nu ook nog helemaal scheren?
Mn ijsco denkt duidelijk dat hij nog op ijsland woont en zit zo dik in zn vacht. Heb van de week zn hals eruit geschoren maar hij staat gewoon te zweten nu..

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:03

Dat kan prima hoor. Mijne is het niet nodig, maar had het nodig mogen zijn had ik het rustig gedaan.

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:50

Gewoon scheren als je paard er last van heeft.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:19

Ik zit er ook over te denken bij mijn shetten. Die hebben het ook zo warm met dit weer.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:03

Ik heb zo'n 3 weken geleden geschoren, beste beslissing ooit. Zit ook weer keurig in een strak vachtje, niet kaal gebleven.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:44

hee even een vraagje. ik ben gevraagd 4 mini ezels te komen scheren. heeft iemand daar ervaring mee? dingen mbt messen waar ik rekening mee moet houden, en hoe bekostigen anderen ze?

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:38

Ik gebruik daar grove messen voor die ik ook voor crushing paarden pak. Gewoon standaard prijs.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:14

Hier de agenda ook nog volop gereserveerd.

Merk wel dat de paarden met een vervilte vacht moeilijker te scheren zijn. Daar zet ik standaard de 31/15 messen op en scheer ik eerst een stuk met de haren mee voordat je ze goed tegen de haren in kunt scheren

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:46

Ik heb vanmorgen de borst en hals van mijn shet geschoren, ze heeft het steeds zo warm. Ik wilde het ook nog bij mijn andere shet doen, maar die was aan het rennen omdat haar vriendin uit de paddock was. En toen was ze weer bezweet, dus kon ik niet meer scheren.

Ik wil ze eigenlijk helemaal scheren, maar ze houden best veel regen van de week. En ik weet niet of het handig is om ze in de regen te zetten als ze net geschoren zijn. Dus maar 2 regendekens besteld en dan ga ik ze scheren als die binnen zijn (en als ze droog zijn)

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:05

Verstandig om pas helemaal te scheren als de dekens er zijn :j

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:56

Mijn shetten zijn maart geschoren en ook nog steeds niet waterdicht in hun zomervacht. Dus die krijgen bij elk "buitje" (had zonet echt dikke regen op de snelweg) hun regendekens ook nog over van mijn ouders totdat ik zeg dat het niet meer nodig is. Maar het is zo lastig, want 2 seconden later schijnt dan de zon weer 20 graden en dan stikken ze in hun dekens.