[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:24

Laurievc schreef:
Wie o wie kan mij helpen :P Ik heb:
1x 1/2 mm
2x 2/3 mm
1x 5mm

messen liggen, maar nu weet ik niet meer welk mes welke lengte is. Hoe zie je dit? Uiteraard aan de uitsnijding van de tanden, maar verder? :+

Niemand die mij kan helpen? :) Tis vrij dringend haha

mandje

Berichten: 939
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: Hoogezand

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:20

Ik heb mijn haf ook geschoren vandaag. Dik pak haar eraf. Volgens mij vond ze het heerlijk. Super blij dat ik het gedaan heb. Heb haar eerst een 200 gram outdoor deken op gedaan. Einde van de week willen ze weer warmer en droger hebben. Hoop dat ik het dan af kan met een fleece gevoerde regendeken.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:36

Jester_ schreef:
Maar juist via de buik raken ze een hoop warmte kwijjt! Dus met rijden juist wel prettig

Zou inderdaad buik, kaak en hals proberen, kijken wat dat doet. Met die grote temperatuur verschillen vind ik persoonlijk niet wisselen geen optie.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:05

@ mandje met welk apparaat?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:07

Hoofd ga ik echt niet doen.
Hals en borst is al. Ga donderdag de buik scheren

Hoe bedoel je niet wisselen nies?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:31

Met dekens.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:52

Ze staat gewoon bloot.
Jij vind dus dat ik deken erop moet doen als ik buik wegscheer?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:54

Nee, juist niet. Daar zit normaal ook geen deken, toch? Het wordt 's nachts ook weer niet Siberisch koud dus ik zou er zoveel mogelijk af halen waarmee ze zich zonder deken kunnen redden. Ligt misschien ook wel wat aan het paard, maar mijn merrie zou met 20 graden echt kapot gaan onder een deken. Geschoren of niet.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:30

Ah precies. Was ook mijn idee.
Anders kan ze alsnog weg zwemmen
Mijn paard heeft het eerder warm dan koud

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:52

Iemand die een goede koel spray kan aanraden? Ik had een hele goede maar kan die nergens meer vinden. Was een hele fancy blauwe fles...

mandje

Berichten: 939
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: Hoogezand

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:01

Ik heb een constanta 3. Ben er super tevreden over. Mooi stil en glijd overal mooi doorheen. Wel met natuurlijk goede messen.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:11

Ik zat eraan te denken dit weekend te scheren. Nu zit ik alleen met die temperatuur die zo om hoog schiet. Is het dan juist wel of niet handig om te doen?

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:11

Ik heb ook een vraag over scheren.

Ik hoor van stalgenoten dat als je 1x scheert, dat je dan eigenlijk elk jaar weer moet scheren omdat het paard anders niet goed door zijn vacht komt oid? Ik begrijp het niet helemaal, maar misschien ligt dat aan mij en daarom vraag ik het hier :D

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:12

_Nynke schreef:
Ik heb ook een vraag over scheren.

Ik hoor van stalgenoten dat als je 1x scheert, dat je dan eigenlijk elk jaar weer moet scheren omdat het paard anders niet goed door zijn vacht komt oid? Ik begrijp het niet helemaal, maar misschien ligt dat aan mij en daarom vraag ik het hier :D

Dat is onzin eerste klas. Ik scheer mijn paard al jaren. Vorig jaar vanwege een blessure niet en hij heeft de hele winter zonder deken gestaan. Hij had een geweldig mooie wintervacht die perfect werkte.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:14

Ah oke! Ik vond dat ook al vreemd.. En heeft het moment waarop je scheert (hoe vroeg/laat in het wintervacht seizoen) daar ook invloed op?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:15

Nee. Helemaal niks. Hooguit als je scheer als.je paard vol in de rui zit, dat je de toppen van de nieuwe vacht mee scheert. Maar ook dat hersteld wel

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:58

_Nynke schreef:
Ik heb ook een vraag over scheren.

Ik hoor van stalgenoten dat als je 1x scheert, dat je dan eigenlijk elk jaar weer moet scheren omdat het paard anders niet goed door zijn vacht komt oid? Ik begrijp het niet helemaal, maar misschien ligt dat aan mij en daarom vraag ik het hier :D


Nee hoor. Mijn paard is vorig jaar geschoren en nu mega dik in de vacht

Vandaag de buik uitgeschoren.
Hopelijk helpt het!

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:03

Dan slaat het dus nergens op, ik snap ook niet zo goed hoe dat de wereld in is gekomen dan :Y)

Ik heb namelijk een Fries die vrij snel te warm is onder haar 0-grams maar als ik haar zonder dek laat staan krijgt ze echt een mega dikke vacht. En omdat wij in de winter wel door trainen en ze tijdens het rijden ook vrij snel nat is in de winter, had ik wel scheren in mijn achterhoofd. Vandaar mijn vraag :)

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:46

De opmerking als je 1x scheert moet je eigenlijk ieder jaar scheren heeft niks te maken met het niet meer aan kunnen maken van wintervacht. Vaak zijn die paarden het jaar erop juist heel dik in de vacht waardoor je ze weer moet scheren.
De mijne is gisteren in een soort jachtmodel geschoren om makkelijker wat warmte kwijt te kunnen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:56

kamsel schreef:
De opmerking als je 1x scheert moet je eigenlijk ieder jaar scheren heeft niks te maken met het niet meer aan kunnen maken van wintervacht. Vaak zijn die paarden het jaar erop juist heel dik in de vacht waardoor je ze weer moet scheren.
De mijne is gisteren in een soort jachtmodel geschoren om makkelijker wat warmte kwijt te kunnen.

Ook niks van gemerkt. Het valt alleen meer op omdat je de vkrige winter tegen een kaal paard aan keek. Er komt echt niet meer vacht opeens

Jester_

Berichten: 12272
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:10

Nou het is niet helemaal niet waar natuurlijk. Eigenlijk is het best vaak als je ze eenmaal hebt gedaan je altijd moet. Nu ben ik het levende bewijs aan het longeren dat het niet altijd hoeft, maar redelijk vaak wel

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:19

Hier ook niet, 1 jaar geschoren en staat het dunste in de vacht van de gehele stal :)

MarloesHJ

Berichten: 2470
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:35

Twee jaar geleden mijn warmbloed geschoren (en het jaar daarvoor ook), afgelopen jaar is er geen scheerapparaat in de buurt geweest, mooi dun vachtje. Dit jaar wel weer dikker maar staat nu ook in het donker buiten (dus minder invloed van licht), hij zweet nu best fors maar ik wacht even wat kouder weer af voordat ik beslis of ik hem ga scheren. En als ik hem scheer gaat alleen hals/buik eruit.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:49

Bij ons ook een paar paarden die vorig jaar geschoren zijn en nu niet dikker in de vacht zitten dan de ongeschoren paarden. Misschien per ras afhankelijk?

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:00

Wie weer hebben jullie tips, wat is de fijnste sedatie die ik kan geven als mijn gouden vriend geschoren wordt? Sedalin?