[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16241
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:43

Hallo!
Ik kom even tussendoor. Maar ik heb een vraagje.

Ik zit een beetje te twijfelen om mijn fjord te gaan scheren. Ik rij best wel intensief met mijn fjord. Ze heeft nu al een dikke vacht een zweet heel snel. Nu staat ze in een buitenstal die soms best winderig kan zijn. Verder staat ze overdags buiten op een winderig weiland.
Nu wil ik haar gaan scheren maar ik ben een beetje radeloos welk patroon ik wil gaan doen :P
Ik dacht zelf aan hals en buik. Dan kan het zweet daar makkelijk weg en krijgt ze het niet zo heel snel koud. Na het rijden zal ze dan even met een zweetdeken op stal staan( wat ik nu ook al doe) en daarna zal er een deken opgaan maar dat verschilt met de temperatuur.

Wat zouden jullie doen? :)

Stal_Fiore

Berichten: 9355
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:32

Die van mij staan in zo'n zelfde situatie. In een buitenbox en overdag lekker buiten.
Ik heb ze helemaal geschoren, al aantal jaren. Met een goede deken kan dat prima.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16241
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:36

Oke :D En wat voor deken gebruik jij voor deze temperaturen en als het kouder wordt?

Stal_Fiore

Berichten: 9355
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:48

Ik heb ze nu nog 100 gram op liggen met hals, maar mocht t nu wat kouder worden gaat de 200 op.
Heb verder nog 300 en 500 liggen en diverse onderdekens, dus in theorie zou t koud mogen worden.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16241
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:51

Oke top! Denk je dat het ook zonder hals kan als het koud wordt? Anders moet ik die er even bij gaan halen :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:58

Ik heb ze met gewoon normaal koud weer ook zonder hals staan, alleen met veel regen en/of wind de halzen er aan, of bij extreme kou

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16241
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:20

Oke dankjewel!

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:08

Hallo,

Ik wil hier ook graag een vraag stellen. Ik zou graag mijn pony scheren, maar ik wil absoluut geen dekens. Dus welk patroon kan ik scheren zonder dekens nodig te hebben? Ik dacht zelf iets van een soort strook van de borst tot het achterbeen, dus onder de buik helemaal kaal en een stukje van de benen. Ik wil dat hij zijn warmte tijdens het werken kwijt kan, maar geen kou vat als hij buiten staat. Iemand tips?

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:11

als je de buik eruit scheert moet hij echt wel een deken op..google eens op scheerpatronen daar staat een mannetje naast met hoeveelheid kleren dan kun je vergelijken.
as je echt geen dekens wil kan je onderkant hals en halve borst scheren dat gaat prima dat doe ik ook

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:13

Marisje76 schreef:
als je de buik eruit scheert moet hij echt wel een deken op..google eens op scheerpatronen daar staat een mannetje naast met hoeveelheid kleren dan kun je vergelijken.
as je echt geen dekens wil kan je onderkant hals en halve borst scheren dat gaat prima dat doe ik ook

Haha ja dat plaatje met dat mannetje ken ik inderdaad. Maar bedankt! Ik dacht misschien als ik alleen de buik scheer heeft hij geen deken nodig, maar dus wel. Thanks!

benthevigox

Berichten: 65
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Well limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:16

Ff een vraagje , dinsdag moet ik er dus twee scheren . Maar hoe kan ik het beste het hoofd en de benen doen ?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:00

misschien een beetje een domme vraag maar mijn scheer olie is bijna op.

en nou vroeg ik mij af wat dat voor olie is en of het überhaupt wat uitmaakt of dat ook gewoon bijv. olijfolie kunt gebruiken?

ik moet namelijk even nieuwe halen maar weet niet waar of wat :+

Josien_

Berichten: 9011
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:29

Unique6 schreef:
Hallo,

Ik wil hier ook graag een vraag stellen. Ik zou graag mijn pony scheren, maar ik wil absoluut geen dekens. Dus welk patroon kan ik scheren zonder dekens nodig te hebben? Ik dacht zelf iets van een soort strook van de borst tot het achterbeen, dus onder de buik helemaal kaal en een stukje van de benen. Ik wil dat hij zijn warmte tijdens het werken kwijt kan, maar geen kou vat als hij buiten staat. Iemand tips?


Mijn pony heeft vorig jaar een geschoren patroon gehad en geen deken. Ze was bij wijze van spreke van haar kin tot haar tietjes geschoren :D . Dus kin, onderkant hals, voorkant borst tussen de benen door en onderkant buik.
Ging prima! Ze staat wel 's nachts op stal.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:30

Nadiine__x schreef:
misschien een beetje een domme vraag maar mijn scheer olie is bijna op.

en nou vroeg ik mij af wat dat voor olie is en of het überhaupt wat uitmaakt of dat ook gewoon bijv. olijfolie kunt gebruiken?

ik moet namelijk even nieuwe halen maar weet niet waar of wat :+


Olijf olie weet niet of dat zo goed is voor je apparaat, maar gewoon machine olie. De schoenmaker heeft die wel. En ik denk automaterialen zaak, een een slijperij waar je je messen laat slijpen.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:28

nicky_rilana schreef:
Nadiine__x schreef:
misschien een beetje een domme vraag maar mijn scheer olie is bijna op.

en nou vroeg ik mij af wat dat voor olie is en of het überhaupt wat uitmaakt of dat ook gewoon bijv. olijfolie kunt gebruiken?

ik moet namelijk even nieuwe halen maar weet niet waar of wat :+


Olijf olie weet niet of dat zo goed is voor je apparaat, maar gewoon machine olie. De schoenmaker heeft die wel. En ik denk automaterialen zaak, een een slijperij waar je je messen laat slijpen.


Oke bedankt!

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:47

Nadiine__x schreef:
misschien een beetje een domme vraag maar mijn scheer olie is bijna op.

en nou vroeg ik mij af wat dat voor olie is en of het überhaupt wat uitmaakt of dat ook gewoon bijv. olijfolie kunt gebruiken?

ik moet namelijk even nieuwe halen maar weet niet waar of wat :+

Het moet een beetje dunne olie zijn. Mijn vader haalt bij de fabriek altijd een fles naaiolie

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:51

Bij een kapperszaak kun je het ook kopen of bij de boerenbond. Het is geen bijzonder product waar je tien winkels voor af moet.

mooneye15
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-10-15

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:25

Ik ga mijn paardje scheren omdat hij heel snel nat is tijdens het rijden.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik hem helemaal zou scheren of een jagerpatroon (dat hij soort van dekentje op zijn poep heeft) wat zouden jullie doen (het gaat niet echt om de mooiheid maar gewoon dat hij geen last meer heeft van zweten)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:29

Dan zou ik zeggen een jachtpatroon!

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:33

Ik heb zonnebloem olie gebruikt :-) ging prima !

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:05

mooneye15 schreef:
Ik ga mijn paardje scheren omdat hij heel snel nat is tijdens het rijden.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik hem helemaal zou scheren of een jagerpatroon (dat hij soort van dekentje op zijn poep heeft) wat zouden jullie doen (het gaat niet echt om de mooiheid maar gewoon dat hij geen last meer heeft van zweten)


Ligt eraan hoeveel je paard onder het zadel zweet maar als hij daar ook vrij veel zweet zou ik alles er af halen. Ik zie regelmatig van die talg bultjes onder het zadel omdat de huid daar niet kan blijven ademen.
Het paard is op zijn rug nog nat maar krijgt dan toch al een winterdeken op omdat de rest al afgekoeld is en het anders te koud is voor het paard.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:53

Afbeelding

20 september geschoren en kan nu alweer scheren
Is geen werken zo met die dikke vacht. Dit was een klein men ritje op normaal tempo van net aan 5 km
Heb meer als 30 min moeten wachten voordat ze de paddock weer op kon
Maar 3 x scheren per winter zie ik niet zitten aangezien ik geen eigen apparaat heb

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:54

Ik moet ook al weer opnieuw scheren. Na een uur was hij nog niet droog ondanks goed uitstappen

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:14

Florion is weer kaaaal
Afbeelding

Hopelijk red ie het de hele winter er mee :')

benthevigox

Berichten: 65
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Well limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:23

Scheren bij ond is weer uitgesteld tot morgen vroeg. Paard word gesedeerd voor het scheren . Daar gaan ze van zweten hoorde ik ? Hoe kan ik dat het beste aanpakken